یکی از جذاب ترین، پرچالش ترین و در عین حال لذت بخش ترین شغلهای دنیا بازاریابی و فروش است. خوشبختانه در کنار دارا بودن خصوصیات شم و هنر بازاریابی، این رشته به عنوان یک علم و تخصص نیز پذیرفته شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، فعالان بازار پذیرفته اند که در کنار جوهره و تجربه ناچار از آشنایی با اصول و تکنیک های بازاریابی نوین متناسب با بوم و شرایط هر کشور و بازار هدف هستند.
در این نوشته به مهمترین آمادگی ها و در نتیجه مهارتهایی که بازاریاب و فروشنده حرفه ای می بایست دارا باشد اشاره می شود.
1.آمادگی روحی و روانی:
برای ارتقاء این آمادگی لازم است افراد در خودشناسی خویش یا تمام نقاط قوت و نقاط ضعف جهت مهندسی توفیق و مهندسی شکست تلاش کنند.همچنین بازاریابان و فروشندگان عصر امروزی می دانند که باید شیفته خودشان باشند و تا زمانی که خودشان را دوست نداشته باشند و احساس خوبی از خود واقعی شان نداشته باشند ، نمی توانند دیگران از جمله مشتری را دوست داشته باشند. بازاریابان و فروشندگان حرفه ای عاشق خودشان و عاشق مشتری شان و عاشق سازمان شان هستند . همچنین ایشان خودشان را باور دارند و در راستای ارتقاء اعتماد به نفس و عزت نفس خویش تلاش آگاهانه خواهند کرد.
2.آمادگی جسمی:
بازاریابان و فروشندگان حرفه ای می دانند که برای رسیدن به اهداف موفقیت در بازار نیاز به جسم سالم دارند ، پس از جسم خویش مراقبت می کنند ، ورزش می کنند ، تغذیه خوب دارند و به سلامتی خویش اهمیت می دهند.
3.آمادگی محصول شناسی:
بازاریابان و فروشندگان حرفه ای قبل از اقدام برای شروع کار بازاریابی و فروش در یک شرکت، ابتدا ساعات قابل توجهی را صرف شناخت کافی و کامل از محصول می کنند تا در مقابل سوالات موشکافانه و دقیق مشتری بتوانند پاسخ های دقیق بدهند و به این طریق خودشان را به عنوان یک مهندس فروش برجسته به مشتری نشان دهند .
4.آمادگی بازارشناسی:
بازاریابان و فروشندگان حرفه ای می دانند که هر بازار هدف با بازار دیگر تفاوتهایی دارد. لذا در شناخت مشتریان با تمام ابعاد آنها از نظر فرهنگ و مذهب، توان اقتصادی و سایر ویژگی ها و خصوصیات تلاش می کنند. آنها می دانند که لازم است با شناخت دقیق از بازار و مشتریان، خودشان را با آنها هماهنگ کنند نه اینکه انتظار داشته باشند مشتریان با آنها هماهنگ شوند.
5.آمادگی تعامل و نفوذ در دل دیگران:
بازاریابان و فروشندگان حرفه ای می دانند که مشتریان قبل از خرید محصول باید خریدار خود آنها باشند. اگر مشتری از شخص فروشنده حس خوبی نداشته باشد ، به او فرصت متقاعد کردن هم نمی دهد به همین جهت است که امروزه تیپ ظاهری و تیپ باطنی در راستای تاثیرگذاشتن به مشتری اهمیت به سزایی یافته است.
6.آمادگی یادگیری و یادگیری زدایی:
بازاریابان و فروشندگان حرفه ای همیشه خودشان را محتاج آموزش می بینند و آنها را در دنیای عملی بکار می گیرند و به این طریق سطح دانایی و یادگیری شان را به طور مستمر ارتقاء می دهند و دانسته های قدیمی که دیگر کاربردی ندارند را از ذهن شان خارج می سازند.
الوین تافلر می گوید: بی سوادان قرن بیست و یکم کسانی نیستند که نمی توانند بخوانند و بنویسند بلکه کسانی هستند که نمی توانند بیاموزند ، آموخته های کهن را دور بریزند و دوباره بیاموزند .