معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در جمع مدال‌آوران المپیادهای جهانی و کشوری گفت: استعدادهای برتر و جوان کشور از جمله المپیادی‌ها می‌توانند با خلاقیت، نوآوری و ثبات قدم خود تغییرات جدی در فرهنگ جامعه ایجاد کنند و با اصلاح جامعه به سود اقتصاد دانش‌بنیان منشأ یک بازساخت اساسی فرهنگی باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری شب گذشته در مراسم تقدیر از مدال‌آوران طلای المپیادهای جهانی و کشوری با اشاره به نقش استعدادهای برتر و دانش‌آموزان در تغییر فرهنگ جامعه به سود اقتصاد دانش‌بنیان گفت: استعدادهای برتر و جوان کشور از جمله المپیادی‌ها می‌توانند با خلاقیت، نوآوری و ثبات قدم خود تغییرات جدی در فرهنگ جامعه ایجاد کنند و با اصلاح جامعه به سود اقتصاد دانش‌بنیان منشأ یک بازساخت اساسی فرهنگی باشند.

ضرورت ایجاد زیست بوم کارآفرینی و نوآوری

وی آینده کشور را گره‌خورده با سرنوشت جوانان مستعد، فناور و نوآور دانست و افزود: اکنون که جامعه در مقطع حساس تغییر مسیر از یک اقتصاد نفتی به دانش‌بنیان است و نیروی انسانی در این اقتصاد اهمیت بالایی دارد، نقش استعدادهای برتر و نخبگان در سرنوشت کشور پررنگ‌تر و مهم‌تر از پیش است.

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با بیان این‌که برای شکوفایی استعدادهای جوانان و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان باید فضای فرهنگی به منظور ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری تغییر پیدا کند افزود: از لازمه‌های این تغییر، دانشگاهی است که به دنبال جذب و تربیت و پروش بهترین دانشجو باشد، قراردادهای ارتباط با صنعت منعقد کند و مهم‌تر از همه جوانانی هستند که بدون واهمه از شکست، بارها و بارها تلاش می‌کنند و حرکت در مسیر اهدافشان را شجاعانه ادامه می‌دهند.

دست برتر کشور در نیروی انسانی جوان

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، دست برتر کشور را در بهره‌مندی از نیروی انسانی جوان دانست و اظهار کرد: با دارا بودن فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی فراتر از کشورهایی همچون آمریکا، بیش از 32 میلیون جوان زیر 30 سال و بیش از 5میلیون دانشجو، جلوتر از کشورهای توسعه‌یافته قرار داریم.

وی ادامه داد: اقتصاد دانش‌بنیان صرفا نیازمند خروجی علمی نیست بلکه دانش‌آموز و دانشجوی شجاع، معتقد و متدین می‌تواند زمینه تغییر و حرکت را با ایجاد بستر فرهنگی مناسب فراهم کند.

ستاری بر ضرورت احیای فرهنگ نوآوری، کارآفرینی و نخبه‌پروری کشور اشاره کرد و افزود: این فرهنگ سالیان سال در کشور زنده بوده اما با تکیه صرف به درآمد نفتی به دست فراموشی سپرده شد، به طوری‌که نوآوری و اتکا به توانمندی‌های فردی جای خود را به وابستگی به منابع زیرزمینی و چاه نفت داد که موجب شد جامعه برای سرمایه‌های اصلی خود کم‌تر اهمیتی قایل باشد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، تعریف استخدام دولتی و کارمندی به عنوان رسالت و هدف استعدادهای جوان را بزرگ‌ترین توهین به مفهوم و جایگاه نخبگی دانست و افزود: جوانان برای استخدام دولتی و کارمند دولت بودن تربیت نشده‌اند و برای استعداد برتر و نخبه‌ای که با نوآوری و خلاقیت خود می‌تواند به حل مشکل جامعه بپردازد، نباید چنین رویکردی داشته باشد.

آغاز شده است

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که کسب رتبه برتر دانشگاهی یا کسب مدال المپیادی‌ آغاز مسیر حرکت استعدادهای برتر است افزود:  در حالی‌که بسیاری از استعدادهای برتر تصور می‌کنند مسیر را تا انتها طی کرده‌اند، باید بدانند صرفاً استعداد ذاتی آنان کشف شده است و هنوز ابتدای راه هستند ضمن این‌که مسیری طولانی توأم با چالش‌های بسیاری پیش روی دارند که خانواده‌ها موظفند آنان را در ادامه این مسیر و تبلور خلاقیت‌ها همراهی کنند.

خروجی مطلوب دبیرستان‌ها در مقایسه با دیگر کشورها

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری خروجی نظام آموزش و پرورش کشور را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: علی‌رغم انتقاداتی که به نظام آموزشی کشور وجود دارد، خروجی دبیرستان‌های کشور ما بهتر از بسیاری کشورهاست و گرچه کاستی‌هایی وجود دارد اما نظام آموزشی کارآمدی خود را در تربیت افراد مستعد علمی نشان داده است.

وی زحمات وزارت آموزش و پرورش و باشگاه دانش‌پژوهان جوان در پرورش و تربیت استعدادهای درخشان ستودنی برشمرد و گفت: در دوره‌های پیاپی المپیادها نتایج موفقیت‌آمیزی را در سطوح کشوری و جهانی کسب کرده‌اند  و بنیاد ملی نخبگان وظیفه خود می‌داند با حمایت از  آنان، مسیر اثرگذاری و  تبدیل استعداد به نخه فناور و نوآور را هموار کند.

حمایت معاونت علمی و تجهیز 615 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی به آزمایشگاه نانوفناوری

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم، با اشاره به گسترش پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با همکاری و حمایت معاونت علمی و فناوری اشاره کرد و افزود: معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری 64 پژوهش‌سرا را به آزمایشگاه نانوفناوری با تجهیزات ساخت ایران مجهز کرده است و در سال تحصیلی 96-95، ششصد و پانزده پژوهش‌سرا در 615 منطقه کشور فعالیت می‌کنند.

فانی به مشارکت 3 میلیون و 300 دانش‌آموز مقطع ابتدایی از بین 7 میلیون و پانصدهزار در جشنواره جابربن حیان شرکت اشاره کرد و افزود: دانش‌آموزان مقطع ابتدایی جشنواره جابرابن حیان دستاوردها و نوآوری‌های خود را ارائه می‌کنند و این جشنواره در کنار جشنواره‌های جوان و نوجوان خوارزمی، گامی برای ارتقای کیفیت حوزه تعلیم و تربیت است.

وی برگزاری مسابقات و المپیادها را ترغیب‌کننده و در راستای ایجاد و افزایش  انگیزه دانش‌آموزان برشمرد و گفت: سال‌های پیش اغلب دانش‌آموزان رغبتی به فعالیت‌های آزمایشگاهی و به کار بردن دانش در عمل نداشتند که با برگزاری مسابقات آزمایشگاهی علاقه دانش‌آموزان به این موضوع به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد.

سال 94؛ درخشان‌ترین دوره المپیادها

فانی ادامه داد: برگزاری المپیادها و مسابقات علمی به عنوان روشی برای ارتقای کیفیت و کمیت مشارکت دانش‌آموزان در رده مدرسه، منطقه، استان، کشور و بین‌الملل نشان‌دهنده فراگیر کردن موضوع علم در کشور است.

وزیر آموزش و پرورش سال 94 را درخشان‌ترین سال در دریافت مدال‌های المپیاد جهانی برشمرد و در این خصوص گفت: در این سال تمام تیم‌های شرکت‌کننده در عرصه جهانی رتبه تک‌رقمی و هر تیم حداقل یک مدال برای کشورمان به ارمغان آوردند.

در ادامه این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، وزیر آموزش و پرورش، رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از دارندگان مدال طلای المپیادهای جهانی و کشوری در رشته‌های ادبی، ریاضی، شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی، کامپیوتر، نجوم و اخترفیزیک و نیز روسا و اعضای کمیته‌های علمی تقدیر شد.