جرج کلونی و دان چیدل گزارش رسمی درباره جنگ در سودان جنوبی را در واشنگتن پست ارایه ‌کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، گزارش جرج کلونی که حاصل تحقیقی ۲ ساله در سودان جنوبی است با عنوان «جنایت‌های جنگی پاسخگوی چیزی نیستند» است توسط سازمان حقوق بشری این بازیگر تهیه شده است.

جرج کلونی و دان چیدل این گزارش اصلی را که درباره نتایج جنگ در سودان جنوبی است هفته آینده در واشنگتن دی سی نیز در جمع مقامات رسمی مطرح می‌کنند.

این گزارش با عنوان حاصل تحقیقات سازمانی به نام «سنچری» است که کلونی و جان پرندرگاست تاسیس کرده‌اند. در این گزارش ارتباط‌های بین رییس جمهوری سودان جنوبی و معاون وی، بانک‌های بین‌المللی، کمپانی‌های چند ملیتی نفتی و کمپانی‌های معدنی و معامله کنندگان نظامی افشا و توضیح داده شده که چطور این معاملات به ادامه یکی از مرگبارترین درگیری‌های جهان کمک کرده است.

دان چیدل از بنیانگذاران موسسه «نه از دید ما» است که با «سنچری» برای تهیه این گزارش همکاری کرده است. این موسسه گروهی حقوق بشری است که کلونی، مت دیمون و برد پیت از حامیان آن هستند.

در این گزارش آمده است: جنوب سودان، جدیدترین کشور دنیاست و درگیر جنگ داخلی وحشتناکی است. هزاران تن از مردم در این جنگ زندگی خود را از دست داده‌اند و بسیاری از سرزمین‌شان جدا شده‌اند. توده‌های عظیمی در سایه جنگ مورد تجاور قرار گرفته‌اند. بچه‌ها به صورت روتین به عنوان سرباز جنگ به خدمت گرفته و به مرکز نبردها اعزام شده‌اند.

برای تهیه این گزارش ۲ سال وقت صرف شده و تحقیق کنندگان به بررسی شبکه سیاستمداران، تجار و معامله کنندگان اسلحه پرداخته‌اند که از این جنگ‌ها منتفع می‌شوند و شماری مولتی میلیاردر جدید می‌سازند که رییس جمهوری سالوا کر و ریک ماچار معاون پیشین رییس جمهوری از جمله آنها هستند. رهبرانی که باید پاسخگوی این جنگ داخلی باشند که ملت و کشورشان را به ویرانی کشانده است.

واشنگتن پست دیروز نوشت کلونی و رهبران سیاسی پرندرگاست که با عقد قرارداد صلح و بررسی قضایی جنایت‌های جنگی در آنجا موافقت کرده‌اند، به طرح‌ها و آژانس‌های بین‌المللی کافی برای اجرای این صلح دسترسی ندارند. به گفته کلونیT رهبران سودان جنوبی نیز به هنر خاموش روشن کردن سوییچ دیپلماتیک به خوبی مسلح هستند.

کلونی نوشته است: نیروهای مسلح صلح پذیرفته شده‌اند، اما حرکت آنها محدود شده و کمک‌های انسان دوستانه نیز مسدود شده و به امدادگران حمله و تجاوز می‌شود. در حالی که بیش از ۵ میلیون نفر در کشور هستند که از گرسنگی رنج می‌برند و به فوریت‌ها پزشکی و غذا نیاز دارند.

کلونی و پرندرگاست افزوده‌اند: همه اینها به رهبران جنگ طلب امکان می‌دهد تا به خشونت شدید ادامه بدهند و از منابع طبیعی این کشور بهره ببرند.

بخش مهمی از این گزارش دربرگیرنده جزییاتی از این است که چگونه این رهبران جنگ‌طلب از این موقعیت برای خرید املاک در خارج از کشور، اتومبیل‌های لوکس و سهام استفاده می‌کنند و در شرکت‌های نفتی و معدنی چند ملیتی و بانک ها سهیم می‌شوند. کازینوها و شرکت‌های هواپیمایی نیز از دیگر مکان‌هایی است که آنها سرمایه‌های خود را در آنها به کار می‌اندازند.

این گزارش شامل تعداد زیادی عکس و مستنداتی است که همدستی در غارت و تخریب سودان جنوبی را اثبات می‌کند.

کلونی در واشنگتن پست خواستار استراتژی جدیدی به عنوان یک اهرم بین‌المللی برای تغییر انگیزه جنگ طلبان شد تا استقرار صلح ممکن شود.

جرج کلونی و جان پرندرگاست دو سال پیش نیز مقاله‌ای مشترک درباره کمبود پوشش رسانه‌ای از وضعیت جمهوری آفریقا و ۲.۵ میلیون نفری که در دو دهه اخیر جان خود را در آنجا از دست داده‌اند نوشتند.

جان پرندرگاست موسس پروژه ماهواره سنتینل و یک شرکت خیریه است که از تصاویر ماهواره‌ای برای کنترل کردن خشونت در سودان در مقابل سودان جنوبی استفاده می‌کند و امیدوار است با استفاده از این تصاویر بتواند جلوی بعضی از قساوت‌های آنان را بگیرد.

سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ به دولتی مستقل بدل شده است.