در بهترین دانشگاه کشور درس می‌خوانید و بالاترین رتبه‌ها را در آزمون ورودی کسب کردید؟ اما آیا لزوما آدم خلاقی هم هستید؟ آیا ویژگی‌هایی که در حال حاضر دارید، می‌تواند آینده شما را در زمینه کسب‌وکارهای نوآور تامین کند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، کافی است یک بار از روی یک متن بخوانید تا همه آن را از حفظ شوید؟ بهترین نمره‌ها را در دانشگاه می‌گیرید و همیشه الگوی هم‌سن‌وسال‌هایتان بودید؟ در بهترین دانشگاه کشور درس می‌خوانید و بالاترین رتبه‌ها را در آزمون ورودی کسب کردید؟ اما آیا لزوما آدم خلاقی هم هستید؟ خلاقیت چه فرقی با هوش دارد و آیا ویژگی‌هایی که در حال حاضر دارید، می‌تواند آینده شما را در زمینه کسب‌وکارهای نوآور تامین کند؟ تورنس ازجمله مهم‌ترین روان‌شناسانی است که به بررسی خلاقیت پرداخته و پرسش‌نامه خلاقیت او یکی از مهم‌ترین آزمون‌ها در زمینه سنجش است. او خلاقیت را به‌عنوان «نوعی مسئله‌گشایی» تعریف می‌کند و می‌نویسد: «تفکرِ خلاقِ مختصر عبارت است از فرایند حس کردن مسائل یا کاستی‌های موجود در اطلاعات، فرضیه‌سازی درباره حل مسائل و رفع کاستی‌ها، ارزیابی و آزمودن فرضیه‌ها، بازنگری و بازآزمایی آن‌ها و سرانجام انتقال نتایج به دیگران.» تقریبا در هیچ‌کدام از تعاریفی که برای خلاقیت ارائه می‌شود، هوش در وهله اول قرار نمی‌گیرد و باهوش بودن لزوما به معنای خلاق بودن نیست. اما در این‌جا این سوال مهم پیش می‌آید که اگر باهوش‌ها لزوما خلاق نیستند، پس افراد خلاق چه ویژگی‌هایی دارند و چطور می‌توان آن‌ها را شناخت.

1. خلاق‌ها...

استثناها را می‌بینند.

شگفت‌زده می‌شوند.

خیال‌پرداز هستند و گاهی وظایفشان را پشت گوش می‌اندازند.

ایده‌های بسیاری دارند که ممکن است خیلی از آن‌ها هیچ‌وقت به مرحله عمل نرسد.

با ایده‌ها و مفاهیم مختلف بازی می‌کنند.

احتمالات جدید را در نظر می‌گیرند.

گروه خودشان را تشکیل می‌دهند.

ایده‌های عجیب و غریب و گاهی سردرگم‌کننده‌ای را مطرح می‌کنند.

 می‌پرسند چه می‌شود اگر...

نیاز به کسب مهارت در یک حوزه خاص را زیر سوال می‌برند.

ایده‌های زیادی دارند، ولی خیلی وقت‌ها اجرایی نمی‌شوند.

بودن در جمع افراد خلاق را ترجیح می‌دهند، ولی اغلب تنها کار می‌کنند.

شوخی‌های دیوانه‌واری می‌کنند.

پروژه‌های زیادی برای خودشان تعریف می‌کنند که معمولاً همه‌شان به پایان نمی‌رسند.

مستقل و غیرمعمولی هستند.

 همیشه در حال یادگیری هستند.

از خلق کردن لذت می‌برند.

می‌توانند فی‌البداهه چیزی را خلق کنند.

نوآور و ایده‌پرداز هستند.

مهارت زیادی در ارائه ایده‌های بکر و ناگهانی دارند.

به غریزه‌شان اعتماد می‌کنند.

به احتمالات موجود بسنده نمی‌کنند.

 به نمره اهمیت نمی‌دهند و از آن انگیزه نمی‌گیرند.

فردگرا و متفاوت از هم‌سن‌وسالانشان هستند.

2. باهوش‌ها...

 پرسش‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای مطرح می‌کنند.

کنجکاو هستند.

انتخاب می‌کنند که ذهنشان را مشغول چه کاری نگه دارند.

ایده‌های پیچیده و انتزاعی دارند.

می‌دانند، بدون این‌که تلاش زیادی کرده باشند.

در مسائل مختلف عمیق می‌شوند.

بالاتر از سطح هم‌کلاسی‌ها و هم‌سن‌وسال‌هایشان هستند.

احساسات و نظرات خود را به شیوه‌های مختلف بیان می‌کنند.

درس‌ها را از قبل بلد هستند.

برای این‌که کاملا موضوعی را یاد بگیرند، باید یک تا سه بار تکرارش کنند.

ایده‌های پیچیده‌ای دارند.

ترجیح می‌دهند دوستانی باهوش و هم‌سطح خود داشته باشند.

شوخی‌های پیچیده و انتزاعی خلق می‌کنند.

از تکالیف و پروژه‌های درسی فراتر می‌روند.

میل و اشتیاق زیادی برای یادگیری دارند.

همیشه در حال یادگیری هستند.

از این‌که خودشان چیزی را یاد بگیرند، لذت می‌برند.

 اطلاعاتی را که دارند، مورد بررسی و بازبینی قرار می‌دهند.

 یک کارشناس بالقوه هستند.

خوب حدس می‌زنند و استنباط می‌کنند.

دست به پیش‌بینی می‌زنند و مشاهداتشان را به هم ربط می‌دهند.

خودسرزنش‌گر هستند.

به نمره اهمیت نمی‌دهند و از آن انگیزه نمی‌گیرند.

روشن‌فکر هستند.

3. سخت‌کوش‌ها...

جواب‌ها را حفظ می‌کنند.

مشتاق یادگیری هستند.

دقیق هستند.

به ایده‌های پیشرفته فکر می‌کنند.

برای رسیدن به موفقیت به سختی تلاش می‌کنند.

 با جزئیات به سوال‌ها جواب می‌دهند.

نفر اول گروه یا کلاس هستند.

با اشتیاق و علاقه به سوال‌ها جواب می‌دهند.

موضوعات مختلف را در سطح بالایی می‌فهمند.

از بودن در گروه هم‌سالان خود لذت می‌برند.

شوخی‌های پیچیده و انتزاعی را درک می‌کنند.

تکالیف و وظایفشان را به‌موقع انجام می‌دهند.

گیرایی بالایی دارند.

دقیق هستند و عملکردی عالی دارند.

اغلب از حضور در مدرسه لذت می‌برند.

 اطلاعات جدید را به‌سرعت جذب می‌کنند.

 یک تکنسین بالقوه هستند.

به‌خوبی مطالب را حفظ می‌کنند.

بسیار هوشیار و مراقب هستند.

از یادگیری لذت می‌برند.

نمرات بالا می‌گیرند.

 افرادی توانمند هستند.