رییس جمهوری در نشست هیات های عالیرتبه ایران و کوبا در هاوانا، با استقبال از توسعه همکاری های مشترک تاکید کرد: باید با بهره گیری از فضای پسابرجام و ظرفیت های بالقوه در دو کشور، سطح همکاری های مشترک در همه حوزه ها بویژه اقتصادی را ارتقا بخشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر دوشنبه به وقت محلی (بامداد سه شنبه به وقت تهران ) و در این نشست ، با اشاره به موفقیت در مذاکرات هسته ای با 5+1، گفت: هدف برخی کشورهای قدرتمند از اعمال فشار و تحریم علیه کشورهای مستقل، در اختیار داشتن انحصار فناوری های نوین و مهم است.

رییس جمهوری تصریح کرد: خوشحالیم که با مقاومت ملت ایران، راه کشورهای درحال توسعه برای پیمودن این مسیر گشوده شد تا فناوری های پیشرفته منحصرا در اختیار کشورهای توسعه یافته نباشد.

دکتر روحانی با تاکید بر ضرورت همکاری کشورهای مستقل در حوزه علم و فناوری اظهارداشت: ایران و کوبا باید سطح همکاری های خود را در عرصه فناوری های نوین از جمله نانو و بیوتکنولوژی ارتقاء بخشند و این نوع همکاری ها می تواند قدرت کشورهای مستقل را در برابر سلطه جویان ارتقاء ببخشد.

رییس جمهوری همچنین فعال کردن بیش از پیش کمیسیون اقتصادی دو کشور با هدف پیگیری توافقات و تعمیق روابط اقتصادی را ضروری خواند.

دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه کشورهای مستقل و مقاوم باید در برابر انواع مشکلات در کنار هم باشند، گفت: کوبا پیوسته در مجامع بین المللی به عنوان دوست نزدیک ایران بوده و این دوستی و اتحاد دو کشور که به نفع منافع دو ملت است، باید در مسایل بین المللی و منطقه ای ادامه یابد.

رییس جمهوری همچنین با اشاره به مواضع مشترک تهران - هاوانا در مسایل منطقه ای و بین المللی گفت: برخی قدرت ها با دامن زدن به اختلافات منطقه ای به دنبال فروش تسلیحات خود هستند و به این ترتیب اقتصاد جهانی نیز متاثر شده و آسیب می بیند.

دکتر روحانی در ابتدای این نشست نیز با تجلیل از روحیه مقاومت و ایستادگی مردم کوبا در برابر استعمارگران و سلطه جویان گفت: ملت ایران نیز طی هشت سال جنگ تحمیلی در حالی استقامت کرد که شرق و غرب به متجاوز کمک می کردند و همین قدرتها پس از جنگ نیز به بهانه های مختلف به فشارها و تحریم های خود ادامه دادند.

رائول کاسترو رییس جمهوری کوبا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر رسمی رییس جمهوری ایران به هاوانا گفت: ما با افتخار شریک ثابت قدم شما هستیم و هیچکس نمی تواند توسعه روابط کوبا و ایران را متوقف کند.

رییس جمهوری کوبا با  بیان اینکه ایجاد جنگ، آشوب و منازعه در جهان،کاسبی سودآوری برای برخی قدرتها شده است، اظهارداشت: جنون و جنگ افروزی ، اندیشه برخی قدرتها را احاطه کرده است.

وی همچنین ضرورت توسعه همکاری های ایران و کوبا در همه زمینه ها را مورد تاکید قرار داد.

امضای یادداشت تفاهم همکاری مشترک بین دو کشور

همچنین جمهوری اسلامی ایران و کوبا در جریان سفر رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری به هاوانا ، برای ارتقای همکاری های خود در زمینه بهداشتی ، درمانی و دارویی، یک یادداشت تفاهم همکاری مشترک امضا کردند.

این یادداشت تفاهم همکاری مشترک بهداشتی، پژوهشی، آموزشی و دارویی بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و وزارت بهداشت عمومی کوبا، در حضور "رائول کاسترو " و حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روسای جمهوری اسلامی ایران و کوبا امضا شد.