نخستین مدرسه بین‌المللی علوم اعصاب شناختی ایران با حمایت سازمان بین المللی تحقیقات مغز و اعصاب (ایبرو)، انجمن علوم اعصاب ایران و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز با حضور 24 شرکت کننده داخلی و خارجی آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نخستین مدرسه بین‌المللی علوم اعصاب شناختی ایران (ایبرو) با موضوع نقشه برداری مغز به مدت 2 هفته در تهران با حضور تعدادی از اساتید و دانشجویان دوره های دکتری داخلی و خارجی مرتبط با علوم شناختی آغاز بکار کرد.

مراسم گشایش این مدرسه بین المللی در تالار سپید وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با سخنرانی حمید سلطانیان زاده رئیس مدرسه، عباس حق پرست دبیر اجرایی مدرسه و رابرت ساوی استاد مدعو مرکز مهندسی پزشکی ماساچوست آمریکا برگزار شد و دانشجویان خارجی و داخلی شرکت کننده از کشورهای مختلف در این دوره علمی آموزشی سوابق تحصیلی و اهداف خود از شرکت در این مدرسه بین المللی در ایران را اعلام کردند.
آموزش 24 متخصص در حوزه نقشه برداری مغز

عباس حق پرست دبیر انجمن علوم اعصاب ایران و دبیر اجرایی مدرسه بین‌المللی ایبرو با بیان اینکه 186 نفر برای حضور در این مدرسه در سایت بین المللی ایبرو (www.ibro.org) ثبت نام کردند اظهار کرد: بعد از چندین مرحله ارزیابی 24 نفر انتخاب شدند که از این تعداد 14 نفر از ایران و 10 نفر از کشورهای نپال، افغانستان، روسیه، تاجیکستان، ارمنستان و پاکستان هستند البته حضور دو نفر ایرانی بیشتر به علت انصراف دو فرد خارجی بدلیل مشکلات فردی در روزهای آخر پیش از شروع برگزاری این دوره بود.

برگزاری 16 سخنرانی با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی

حق پرست با بیان اینکه برگزاری این مدرسه به علت اختصاصی بودن آن سخت است گفت: بنابراین به علت تخصصی تر شدن فقط 24 نفر در آن حضور دارند و این افراد از 2 تا 13 مهر ماه سال جاری در حوزه نقشه‌برداری مغز آموزش می‌بینند. البته در دو روز نخست این مدرسه با حضور متخصصان داخلی و خارجی برجسته 16 سخنرانی در حوزه نقشه برداری مغز برگزار شد.
در دومین روز از سمینار جانبی این مدرسه بین المللی کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در خصوص تصویر برداری عملکردی مغز و یادگیری به تفصیل سخنرانی کرده و به سوالات دانشجویان پاسخ داد، همچنین رابرت ساوی از آمریکا، فبین لوته از فرانسه، نیل ماگلتون از تایوان، آتا آکین از ترکیه، حامد نیلی از آکسفورد و بهادر بهرامی از لندن، از محققین ایرانی خارج از کشور هر یک در خصوص بخش‌های مختلف نقشه برداری مغز و پیشرفت های حاصله در این خصوص در جهان سخنرانی کردند. حمید لطیفی از دانشگاه شهید بهشتی، مسعود سوداگر از دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، حسین زاده از دانشگاه تهران، محمد علی عقابیان از دانشگاه علوم پزشکی تهران و میرشهرام صفری از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از جمله اساتید شرکت کننده در سمینار جانبی مدرسه بین المللی ایبرو بودند.

نخستین برنامه بین‌المللی آزمایشگاه نقشه برداری مغز

دبیر اجرایی مدرسه بین‌المللی ایبرو همچنین ابراز کرد: از روز سوم این 24 نفر با ورود به آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز آموزش‌های عملی خود را آغاز کردند که این برنامه در واقع نخستین برنامه بین‌المللی این آزمایشگاه است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره اهداف برگزاری این مدرسه گفت: توسعه فناوری در کشورهای ضعیف‌تر  و برقراری ارتباطات علمی با سایر کشورها از اهداف برگزاری این مدرسه است که این مدرسه توسط انجمن علوم اعصاب ایران با حمایت سازمان بین‌المللی تحقیقات مغز و اعصاب (ایبرو) و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی برپا شده است.

طبق این گزارش در این دوره علمی آموزشی اولین مدرسه جهانی ایبرو در تهران شرکت کنندگان به مدت 12 روز در کارگاه‌های عملی که عمدتا در محل آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز برگزار خواهد شد شرکت خواهند نمود و در پایان دوره تجربیات و آموزه های جدید علمی خود در خصوص نقشه برداری مغزی را ارائه و گواهی نامه شرکت در این دوره علمی تخصصی را دریافت خواهند کرد.

بسط و گسترش علوم اعصاب در دنیا

سازمان بین‌‎المللی تحقیقات مغز و اعصاب که به اختصار ایبرو (IBRO) خوانده می‌شود، سازمانی بین‌المللی و جزو نهادهای پیشگام در پژوهش در حوزه های متفاوت علوم مغز و اعصاب است که بسط و گسترش علوم اعصاب در دنیا از اصلی‌ترین اهداف آن است. در واقع این سازمان یک نهاد علمی غیر دولتی است و تمام انجمن‌های علوم اعصاب دنیا در صورت تمایل می‌توانند به عضویت این سازمان در آیند. لازم بذکر است که انجمن علوم اعصاب ایران، سالهاست که عضو ایبرو بوده و با حمایت ایبرو مدارس بین المللی در حوزه علوم اعصاب برگزار کرده که تا کنون شش مدرسه بین المللی ایبرو در کشور برگزار شده است.

امسال نیز در حوزه علوم شناختی و نقشه برداری مغز مدرسه ایبرو در آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز برگزار خواهد ‌شد که می‌تواند علاوه بر اینکه نمودی از پیشرفت ایران برای کشورهای شرکت کننده در این مدرسه باشد، معرفی این آزمایشگاه در سطح آسیا را نیز به همراه داشته باشد.
در پایان لازم بذکر است که علاقمندان برای آشنایی و اطلاع از برگزاری مدارس بین المللی ایبرو در ایران میتوانند به آدرس اینترنتی www.ibro.ir مراجعه نمایند. اطلاعات مربوط به برگزاری دوره های قبل را نیز میتوان در این سایت مشاهده نمود.