برنامه خندوانه را می‌توان یکی از موفق‌ترین برنامه‌های تلویزیونی صدا و سیما در چند سال اخیر لقب داد. برنامه‌ای که علی‌رغم پخش‌شدن از شبکه‌ تازه تاسیس و کم‌مخاطب نسیم، در عرض به  چند ماه با اقبال عمومی مواجه‌شد.


گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، خندوانه را به ‌نوعی می‌توان به استارتاپی تشبیه کرد که با استفاده از خلاقیت‌ رامبد جوان، تهیه‌کننده و مجری این برنامه و با کمک یک کار گروهی هوشمندانه توانست جای خود را به ‌سرعت در دل مخاطبان باز کند و به موفقیت کم‌نظیری در بین سایر برنامه‌های صدا و سیما دست یابد. بررسی مسیر حرکت خندوانه از شروع تا انتهای سری دوم این برنامه که به نوعی فاز بلوغ این برنامه بود، می‌تواند نکات مفیدی برای علاقمندان به کارآفرینی و کسب و کار به ‌همراه داشته‌ باشد:

بهبود مستمر و تکمیل محصولات:
 
اضافه کردن شخصیت "جناب‌خان" را می‌توان نقطه عطف خندوانه در مسیر بهبود دانست. شخصیتی که با ورودش کیفیت برنامه را به وضوح ارتقا داد.

ورود شخصیت جناب‌خان، نه تنها ورود یک شخصیت جذاب و مخاطب‌پسند بود، که کیفیت کار مجری برنامه را نیز افزایش داد. اتفاقی که در برخی از برنامه‌ها (و در دنیای کسب و کار، کمپانی‌ها و استارتاپ‌ها) با ورود شحصیت‌ (کالا یا خدمات) جدید با کاهش جذابیت شخصیت‌های قبلی (محصولات یا خدمات قبلی آن کمپانی‌ها) همراه می‌شود.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی:

انتشار ویدئوها و عکس‌نوشته‌های خندوانه در دو شبکه اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام نقش موثری در افزایش مخاطبان این برنامه داشت.


در ضمن، بسیاری از دیالوگ‌های رامبد جوان و جناب‌خان حول مباحثی می‌گذشت که مخاطبان برنامه پیشتر در شبکه‌های اجتماعی درباره آن خوانده بودند یا اظهارنظر کرده‌بودند. این امر به درگیرشدن کاربران اینترنتی با ویدئوهای این برنامه و افزایش دفعات بازنشر این ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی کمک زیادی می‌کرد.

استفاده بهینه از مخاطب:

حضور رایگان مخاطبان در هر برنامه راهکار هوشمندانه‌ای سبب افزایش و استحکام ارتباط دو طرفه خندوانه و تماشاگران شد. در قسمت‌هایی از این برنامه نیز حاضرین از طرف اسپانسر آن برنامه دعوت می‌شدند. این کار هم یک تصمیم هوشمندانه دیگر در جهت تحکیم رابطه بین برنامه، حامی برنامه و کارمندانش بود.

احترام به مخاطب (مشتری):

رامبد جوان در انتهای هر برنامه از حاضرین در استودیو درخواست می‌کرد که به احترام ملت ایران از جای خود بلند شوند. او در طول اجرای برنامه تلاش زیادی برای ادای احترام به مخاطبین خود به‌خرج می‌داد و چندین برنامه را به حضور جانبازان، بیماران خاص و اقشار کمتر مورد توجه شده برنامه‌های تلویزیونی اختصاص داد.

این موضوع اگرچه در نگاه اول تنها یک "وظیفه" اجتماعی به‌نظر می‌رسد، ولی در عمل فراتر از یک ادای احترام، قدمی در راه جذب و رضایت همه مخاطبان به‌شمار می‌رود.

چرخش (Pivot) به‌موقع:

برنامه خندوانه اگر چه در طول مسیر حرکتی رو به جلو داشت و هر چه از آغاز این برنامه گذشت به جذابیت برنامه و تعداد مخاطبان اضافه شد، ولی از جایی به بعد خطر عادی‌شدن در کمین آن بود. انتظار مخاطب بالارفته بود ولی محتوای برنامه تغییری نکرده بود؛ این نقطه همان آغاز فاز مرگ برای تمامی برنامه‌های تلویزیونی و در دنیای کسب و کار برای سازمان‌ها و کمپانی‌هاست.

راهکار رامبد جوان و گروهش برای این موضوع یک تصمیم هوشمندانه و بسیار موفق بود: راه‌اندازی مسابقه های مختلف، تصمیمی که شاید اصلی‌ترین علت موفقیت خیره‌کننده خندوانه در جذب مخاطب بود.