پروفسور مجید سمیعی، بهترین جراح مغز و اعصاب جهان با حضور در یک برنامه تلویزیونی که شب گذشته از شبکه نسیم پخش شد، در خصوص علائق و سلائق خود سخن گفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پروفسور مجید سمیعی جمعه شب در برنامه دورهمی که هر شب یک مهمان را دعوت می کند، حضور داشت.

مشروح گفتگوی بهترین جراح مغز و اعصاب در برنامه دورهمی بدین شرح است؛

مجری برنامه دورهی در ابتدای برنامه، گفت: هر زمان حوصله شما سر رفت بفرمایید تا سخن کوتاه کنم که از سوی پروفسور سمیعی پاسخ شنید: خیلی بعید است که با من صحبت خستگی را کنید؛ من خسته نمی شوم.

وی در پاسخ به این سوال که این همه عنوان و افتخار برای کشور آفریده اید، از بین آنها کدام افتخار را انتخاب می کنید، گفت: پاسخ به این سوال مشکل است؛ برای اینکه هر کدام در نوع خودش برای خودش مهم هستند؛ اگر هر کدام را انتخاب کنیم به نوعی به آنهای دیگر صدمه زده ایم. از این رو نمی توان این سوال را جواب داد. البته که این را باید ملت ایران با مقایسه و سنجش خود انتخاب کنند.

سمیعی در پاسخ به سوال مجری برنامه دورهمی که وضعیت مغز و اعصاب مردم در ایران چگونه است، اظهار داشت: این سوال را باید از مردم بپرسید؛ من یه چیز را می بینیم و آن هم این است که فرد فرد ملت ایران با قلبشان من را دوست دارند؛ آن هم از مغز میاد نه قلب! قلب یک ماشین است ولی افکار و مغز ملت ما به فرهنگشان باز می گردد.

 وی تاکید داشت: گاهی ایرانی ها خودشان نمی دانند که از چه فرهنگی آمده اند؛ اگر به گذشته ها توجه کنید و ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کنید می بینید که ایران مایه علم و دانش را در سراسر دنیا به وجود اورده است. اروپایی ها وامریکایی ها ایران را با کشورهای دیگر قاطی می کنند؛ ولی توجهی ندارند که ایران از دامن پدرومادرانی بزرگ شده که همه شان از پدرومادروهای گذشته تربیت یاد گرفته اند؛ طرز انسانیت یاد گرفته اند.

وی ادامه داد: اکنون نزدیک ۵ میلیون دانشجو داریم که بالای ۶۰ درصد آنها دختران هستند؛ این نشان از فرهنگ ایرانی است؛ لذت میبرم که اکثر دانشجوها خانم ها هستند؛ البته این موضوع علت دیگری هم دارد که دخترها بازیگوش نیستند ولی پسرها هستند!

سمیعی با بیان اینکه فرهنگ ما برای علم و دانش از همه چی بیشتر ارزش قائل می شود، گفت: مهمانان خارجی من از اینکه جوانان ایرانی با من عکس می اندازند و ابراز دوست داشتن می کنند در تعجب هستند و با خود می پندارند که این ستاره سینما که نیست پس چرا با آن عکس می اندازند!

وی گفت: افتخار می کنم به ایرانی ها زیرا بچه هایشان را از طفولیت تشویق می کنند که درس بخوانند و به دانشگاه بروند؛ اینها یک فرهنگ ایرانی است.

سمیعی با بیان اینکه من روزی ۱۰۰ ایمیل از ایرانی ها دریافت می کنم، گفت: در این ایمیل ها از من خواسته می شود که چگونه من را الگوی خود و بچه هایشان قرار دهند.اینها یک فرهنگ است.

سمیعی در پاسخ به سوال مجری دورهمی مبنی بر اینکه انسان با قلبش عاشق می شود یا مغزش، بیان کرد: فلاسفه یونانی در گذشته ها فکر می کردند که عشق از قلب می آید؛ این مربوط به زمانی بود که هنوز مغز شناخته شده نبود؛ اما بعدا متوجه شدند که بله مغز مرکز تفکر ما هست، مرکز خاطرات ما هست، ولی هنوز مسئله عشق تا این ثانیه کشف نشده است.

از ۱۱ سالگی عاشق جراحی مغز و اعصاب بودم

به گفته وی، با تمام امکاناتی که داریم به هیچ وجه نمی توانیم روشن کنیم که چرا این مرد عاشق این زن شده یا برعکس؛ چرا عاشق این رشته شده، چرا عاشق رنگ خاصی شده است.

وی گفت: افراد می پرسند که ما می خواهیم جراح مغز و اعصاب شویم من به آنها می گویم آیا شما عاشق شده ای که می خواهی این رشته را پیگیری کنی؟ وقتی جواب ندارد توصیه می کنم که برو دنبال چیزی که عاشق شدی. من از ۱۱ سالگی عاشق جراحی مغز و اعصاب بودم.

پروفسور سمیعی در پاسخ به سوال مجری دورهمی در خصوص عاشق شدن گفت: بالاخره تقریبا در سن ۱۹ سالگی عاشق شدم؛ عاشق یک فرد غریبه هم نشدم؛ عاشق دختر عمویم شدم که در نهایت به ازدواج منجر شد. اکنون ۲ فرزند دارم که دخترم اقتصاد خوانده و پسرم جراح مغز و اعصاب است.

وی با تاکید بر اینکه سرگرمی خاص من جراحی است، گفت: بعد از آن من در خدمت مردم در سراسر دنیا هستم؛ هرجا که بدانم می توانم خدمت کنم، کوتاهی نمی کنم؛ این عشق و علاقه من است.

سمیعی با بیان اینکه هر خدمتی از نظر مادی کنیم بی نتیجه است، گفت: من ۱۰۰ نفر از جوانهای افریقایی را تعلیم داده ام؛ اکنون همه آنها صاحب ۱۵ بخش هستند که در آن به جراحی می پردازند. اکنون سوکوتوی نیجریه ۸۰ میلیون جمعیت دارد ولی یک جراح مغز و اعصاب ندارد؛ یک نفر را تربیت کردیم که در حال حاضر یک بخش دارد و در آن به جراحی می پردازد؛ این برای من ارزشمند است.

وی گفت: در حال حاضر دانشگاه تهران قبول کرده که ۱۰ نفر از این جوانهای افریقایی را بپذیرد؛ در شیراز هم با استقبال از دانشجویان افریقایی مواجه شدیم.

عمیقا احساس خوشبختی می کنم

جراح مغز و اعصاب مطرح ایرانی در پاسخ به این سوال که  عمیقا احساس خوشبختی می کنید، گفت: یکی از چیزهایی که انسان را خوشبخت نگه می دارد وجدان است؛ اگر انسان از دوران جوانی شروع به فکر کردن کند که آیا کاری که من می کنم به کسی صدمه نمی رساند و برای دیگران یک کمک است، هر شب که می خوابد وجدان راحت دارد و خوشبخت است.

سمیعی ادامه داد: خدا را شاکرم که من را حفظ کرد این رویه را پیش بگیرم و خطایی نکنم؛  من از کسانی که بخواهند به من اهانتی کنند یا دروغی از من بنویسند ناراحت نمی شوم.

ورود به برنامه های مجازی با مدیریت نوه ام

وی گفت: در فیسبوک و برنامه مجازی نیستم و تمام چیزهایی که درباره من نوشته می شود از نظر تغذیه و اینها از طرف من نیست.

سمیعی افزود: تازگی ها نوه ام به نزد من آمد و اصرار کرد که صفحه مجازی داشته باشم و خودش هم مدیریت کند. چند روز است که «یوتیوپ چنلی» را با نام «مجید سمیعی ۲۰۱۶ » راه اندازی کرده است ؛ نوه ام مرتب به من خبرمی دهد که چند صد نفر  این صفحه را نگاه می کند؛ من تصمیم گرفتم که اگر خدا خواست هفته ای یه خبر کوچک در آن بگذارم.

وی در پایان کتاب هزار صفحه علمی پزشکی خود را که نزدیک به تجربه ۶ هزار عمل جراحی در آن نگاشته شده است را به برنامه دورهمی اعطا کرد. وی همچنین تمبرهایی که با اسم و عکس خودش است را  به این برنامه هدیه کرد.

سمیعی همچنین با اشاره به مرکز پیشرفته مغز و اعصاب خاطر نشان کرد: ما بیش از ۲۰ سال پیش نقشه مرکز هانوفر را کشیدیم؛ آن زمان به این فکر افتادم که زمانی همه مردم دنیا به هانوفر می آیند. بعد از آلمان، این کار را با کشور چین آغاز کردیم. با مسئولان چین یکی دو سالی مذاکره داشتیم و بنده را به عنوان پرزیدنت علوم اعصاب چین انتخاب کردند.

وی درباره مرکز تحقیقات مغز و اعصاب در ایران نیز گفت: صحبت‌هایی شد و تصمیم گرفتیم بهترین بنیاد مغز و اعصاب دنیا را در ایران بسازیم. شهرداری تهران برای ساخت این بنیاد نهایت همکاری را انجام داد و این بنیاد در حال ساخت است. شخص شهردار نهایت همدلی و کمک را انجام داد و همیشه می‌گفت من به‌عنوان یک شهروند کمک می‌کنم نه شهردار.

سمیعی افزود: برنامه ریزی کرده ایم که بعد از افتتاح این مرکز، دشوارترین جراحی ها را از تهران به سراسر دنیا به صورت آنلاین ارائه کنیم.