فراخوان جشنواره ملّی، فرهنگی هنری «ایران‌ساخت» منتشر شد. این رویداد با هدف حمایت از تولیدات دانش بنیان ساخت ایران از 16 تا 18 دی ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  فراخوان جشنواره ملّی، فرهنگی هنری «ایران‌ساخت» از سوی دبیرخانه این جشنواره منتشر شد. این رویداد ملی با اهداف جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاریسازی و کارآفرینی اقتصاد دانش بنیان، حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران، ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت و همچنین کمک به برجسته سازی کالاهای مرغوب ایرانی از 16 تا 18 دی ماه سال جاری برگزار می‌شود.

نهضت حمایت از اقتصاد دانش بنیان

براساس این گزارش، «ایران ساخت» با تکیه بر فرآورده‌های فرهنگی و هنری هنرمندان ایرانی، در نظر دارد تا نهضت توجه و حمایت از اقتصاد دانش بنیان را به عنوان یکی از راهبردی ترین زیرساخت های پیشرفت و تعالی کشور، بنیان کند. در واقع به نوعی به شکل گیری جریان تولید محتوا برای فضای مجازی و رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری کمک رساند. در واقع برگزاری جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایران ساخت» برای تکریم انقلاب علمی و بزرگداشت شکل گیری تمدن نوین اسلامی ایرانی است،  اگر سی سال پیش ایران درباره سلول‌های بنیادی، بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی، غنی سازی اورانیوم، گداخت هسته ای، هوا و فضا و انواع واکسن های مهم و حیاتی سخن می گفتیم انگار آرزوهای دست نیافتنی خود را مطرح می کنیم، اکنون اما چنین نیست. امروز هیچکس از دستاوردهای دانشمندان ایران در حوزه های علم و فناوری در شگفت نمی شود و بالیدن به ابن سینا، فارابی و خیام هنوز موضوعیت دارد. پس از چند قرن عقب ماندگی و رکود علمی کاروان دانش و فناوری در ایران به راه افتاده و پر شتاب و با انگیزه به سوی افق های روشن در حرکت است. ایرانیان بویژه جوانان امروز خود را باور کرده اند و فعل خواستن و توانستن به یک باور ملی تبدیل شده است.

بر همین اساس نخستین جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به دبیرکلی پرویز کرمی فراخوان خود را منتشر کرده است.

علاقمندان می توانند برای دسترسی به فراخوان این جشنواره به وبسایت www.iransaakht.ir مراجعه کنند. همچنین شرکت‌کنندگان در جشنواره تا یکم آذر ماه 95 برای ارسال آثار خود مهلت دارند و 15 آذر ماه نتایج آثار منتخب اعلام می‌شود.

این رویداد در بخش‌های رقابتی (سطوح حرفه‌ای و غیرحرفه ای) و ویژه (خارج از مسابقه) و در رشته‌های ادبیات، تجسمی، دیداری و شنیداری، ایده بازار، رسانه های دیجیتال و بدون محدودیت سنی با شعار "فناوری ایرانی؛ کسب و کار ایرانی" برگزار می شود.

شرکت کنندگان در این جشنواره باید مالک مادی و معنوی اثر ارسالی باشند و آثار در دو سطح تخصصی و ارزشیابی مردمی داوری خواهند شد. براساس جوایز نفیسی که برای برگزیدگان «ایران ساخت» در نظر گرفته شده است، در صورت درخواست برگزیدگان، مابه‌ازای نقدی حواله خرید کالای مرغوب ایرانی پرداخت خواهد شد.

بخش های 5گانه ایران ساخت

ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه‌های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال، بازی های رایانه ای و ایده بازار بخش‌های جشنواره «ایران ساخت» هستند.

1.ادبیات

بخش ادبیات شامل شعر (ترانه، طنز و ...)، شعار تبلیغاتی (حداکثر 10 کلمه، ایرانی ایرانی بخر) و مستندنگاری (تک نگاری، حداکثر 1000 کلمه، با موضوع معرفی کارآفرینان و کارآفرینی حوزه دانش بنیان) است. برای شرکت در این بخش شرکت کنندگان پس از ثبت نام از طریق وبگاه جشنواره می توانند آثار مکتوب خود را در قالب فایل ورد با قلم بی نازنین و اندازه قلم 14 در وبگاه جشنواره بارگزاری کنند. هر شرکت کننده می تواند حداکثر برای هر رشته 3 اثر ارسال کند.

2.تجسمی

بخش هنرهای تجسمی جشنواره «ایران ساخت» شامل عکس، کاریکاتور و گرافیک (پوستر، تصویرسازی و اینفوگرافی) است که شرکت کنندگان پس از ثبت نام از طریق وبگاه جشنواره می توانند تصویر اثار ارسالی خود را با حداقل کیفیت 100 dpi و حداکثر 5 مگابایت با فرمت jpg بارگزاری کرده و اصل اثر همراه با پرینت فرم ثبت نام به نشانی دبیرخانه جشنواره ارسال شود. تکنیک اثر آزاده بوده و هر شرکت کننده می تواند حداکثر برای هر رشته 3 اثر ارسال کند که حداقل اندازه ضلع بزرگتر آثار 20 سانتی متر و حداکثر 150 سانتی متر باشد.

3.رسانه‌های دیداری و شنیداری

این بخش شامل فیلم مستند، برنامه های تلویزیونی، برنامه‌های رادیویی، پویا نمایی (انیمیشن و موشن گرافی) و کلیپ و تیزر تبلیغاتی است که شرکت کنندگان پس از ثبت نام در جشنواره می توانند آثار خود را با فرمت dvd در سه نسخه همراه با پرینت فرم ثبت نام به دبیرخانه ارسال کنند که هر شرکت کننده می تواند حداکثر برای هر سه رشته اثر ارسال کند.

حداقل اندازه ضلع بزرگتر آثار 20 سانتی متر و حداکثر 150 سانتی متر باشد.

4.رسانه‌های دیجیتال

این بخش شامل وبگاه و وب نوشته(وبلاگ) "شبکه‌های اجتماعی"، نرم افزارها (تلفن همراه، کاربردی و چند رسانه‌ای) و بازارهای رایانه‌ای است که شرکت کنندگان در این بخش نیز پس از ثبت نام آثار خود را در قالب طرح اولیه (اجرایی) و با قلم بی زر، سایز 14 در فرمت pdf در وبگاه جشنواره بارگزاری کرده همچنین ضروری است در رشته های بازی های رایانه ای و نرم افزارها اصل آثار راه یافته به بخش مسابقه با قابلیت Run for pc در قالب dvd به همراه خلاصه‌ای از طرح در یک صفحه a4 با قلم بی زر و سایز 14 به صورت حضوری یا از طریق پست پیشتاز به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. هر شرکت کننده می تواند (انفرادی یا گروهی) حداکثر برای هر رشته 1 اثر ارسال کند و استفاده از هر گونه نرم افزار بلامانع است. همچنین شرکت کنندگان رشته وبگاه می بایست نام دامنه، مالکیت دامنه، معرفی سایت و اهداف سایت را در بخش توضیحات فرم ثبت نام وارد کنند. آثار ارائه شده باید دارای پرینت فرم ثبت نام، عنوان بندی و ذکر سال تولید باشد.

5.ایده بازار

این بخش شامل ایده های خلاق در زمینه معرفی، تبلیغ و ترویج کالاهای ایرانی و صیانت از بازار داخلی است که شرکت کنندگان در این بخش نیز همانند سایر بخش ها پس از ثبت نام در وبگاه جشنواره ایده های خود را به صورت مکتوب برای شرکت در مسابقه بارگزاری کرده و در این بخش می توانند حداکثر 3 ایده ارسال کنند.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وبسایت iransaakht.ir مراجعه فرمایند.

جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران ساخت به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری با هدف حمایت از تولیدات دانش‌بنیان ساخت ایران و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود.