ثبوتی با اشاره به اینکه بخش تولیدی باید خود را به علم و فناوری‌روز مجهز کند، گفت: سیاست‌های اتخاذ شده در سال‌های اخیر نشان دهندۀ آینده روشن کشور از را ه رونق شرکت‌های دانش‌بنیان است.

یوسف ثبوتی؛ برگزیده جایزه علامه طباطبایی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تحصیلات‌تکمیلی زنجان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم ورود اجتماع نخبگانی به بخش تولید، گفت: برای تولید محصولات و خدمات رقابت‌پذیر باید این بخش را به علم‌روز مجهز کرد.

وی با بیان اینکه کشور باید در بخش تولید مولد باشد، افزود: برای رسیدن به نقطه مطلوب باید به مبانی علمی و صنعتی مسلط بود. از سوی دیگر ابزار و امکانات ویژه‌ای هم نیاز است. علاوه بر این همواره نمی‌توان برای تجهیز بخش تولید به واردات چشم داشت بلکه باید تا حد امکان نیازها را از ظرفیت و قابلیت‌های داخلی رفع کرد.

ثبوتی با اشاره به اینکه برای مولد بودن، بخش تولید باید خود را به علم و فناوری‌روز مجهز کند، ادامه داد: خوشبختانه معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در چندسال اخیر اقدامات بسیار خوبی برای رونق بخش تولید در حوزه دانش‌بنیان انجام داده است که گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از آنها است.

برگزیده جایزه علامه طباطبایی با مثبت‌ ارزیابی‌کردن برگزاری جشنواره‌ها فرهنگی «ایران ساخت»، این جشنواره را اقدامی در خور توجه در فرهنگسازی برای اقتصاد دانش بنیان و رونق این بخش دانست و تصریح کرد: سیاست‌های اتخاذ شده در سال‌های اخیر نشان دهندۀ آینده روشن کشور از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تحصیلات‌تکمیلی زنجان در ادامه کارگروهی را یکی از عوامل موفقیت بخش تولید دانش‌بنیان برشمرد و گفت: متأسفانه جامعه علمی کشور مانند دیگر بخش‌های جامعه به کارگروهی رغبت ندارد و همین موضوع یکی از سدهای بزرگ در پیشرفت است. فقدان‌کارگروهی در این جامعه به دلیل حسادت یا منفعت‌طلبی نیست بلکه از عدم‌توان و مهارت لازم و کافی در برقراری ارتباط نظام‌مند کاری نشأت می‌گیرد. به‌عبارت دیگر برای کارگروهی آموزش ندیده‌ایم.

فیزیک‌دان برجسته کشور اضافه کرد: در مدارس کسب‌وکار موفق دنیا، افراد از همان ابتدا با چگونگی صحبت‌کردن پیرامون مسائل کاری و نحوه تعامل با دیگران، چگونگی انتقاد کردن صحیح و ارتقاء نقدپذیری و همچنین تقسیم‌کار آشنا می‌شوند. همین آموزش‌ها سبب می‌شود فرد از همان ابتدا مقتضیات کارگروهی را بداند و خود را برای فعالیت درازمدت در یک گروه آماده کند.

ثبوتی با اشاره به اینکه مدیریت کسب‌وکار علاوه بر دانش و علم، یک مهارت است، ارائه الگوی ایرانی کسب‌وکار را لازمه رونق بخش تولید دانش‌بنیان دانست و تصریح کرد: نمی‌توان نسخه موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان خارجی را برای یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی پیچید چراکه هر جامعه‌ای مقتضیات و ظرفیت‌های خاص خود را دارد که توجه به آنها لازمه موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی افزود: از سوی دیگر باید بررسی دقیق درباره چرایی هزینه، زمان و کیفیت تولیدات دانش‌بنیان صورت گیرد و سپس با اقدامی کارشناسانه بهترین راه‌حل برای ارتقاء کیفیت کالا و خدمات ایرانی و همچنین بازارمحورشدن قیمت‌ها انجام شود.

برگزیده جایزه علامه طباطبایی به موضوع اشتغال دانش‌آموختگان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: عوامل بسیاری در شکل‌گیری این مشکل نقش دارند که هر یک باید مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار بگیرند اما یکی از دلایل عمده افزایش دفعی دانشگاه‌ها و پذیرش دانشجو است. امروز آسیب‌های سیاست‌های نادرست گذشته در حال عیان شدن است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تحصیلات‌تکمیلی زنجان یادآور شد: افزایش بی‌رویه دانشجو و عدم‌توجه به ظرفیت‌ و قابلیت دانشگاه و مراکز علمی از جهت اعضای هئت‌علمی، امکانات سخت‌افزاری و آزمایشگاهی، فضای فیزیکی و غیره سبب افت کیفیت فارغ‌التحصیلان شد به‌طوری‌که در بسیاری موارد دانش‌آموخته در حوزه اشتغال کارایی لازم را ندارد.

وی در پایان حرکت به سمت موضوعات کاربردی و مشتری‌محور را از ضروریات امروز جامعه علمی و دانشگاهی دانست و با تأکید بر لزوم نگاه اقتصادی به پروژه‌های دانشگاهی، گفت: دانشگاه باید فعالیت‌های خود را با نیازهای موجود در همه بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره منطبق کند تا هم بتواند از این راه به ره‌آورد مالی برسد و هم سهم خود را در رفع مشکلات و ارتقاء کیفیت زندگی جامعه‌بومی افزایش دهد.