ارزش یک استارتآپ، موضوعی مجازی و شاید تا حدی یک تئوری است و تا زمانی که فردی براساس ارزش تعیین شده اقدام به سرمایه گذاری نکرده، به واقعیت تبدیل نمیشود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این کارآفرین نیست که قیمت را تعیین میکند، بلکه ارزش شرکت عددی است که هر دو طرفِ کارآفرین و سرمایهگذار به توافق میرسند و هر دو از آن راضی هستند. به عبارت سادهتر ارزش شرکت عددی است که معامله براساس آن انجام میشود. ارزش براساس یک فرمول نیست، بلکه ترکیبی از فرمول، معاملههای مشابه، تجربه و البته در نهایت ارزشی است که سرمایهگذاران آن را میپذیرند.
در ارزش گذاری استارت آپی که هنوز درآمدی ندارد و حتی در برخی موارد، محصول آماده نیست، ارزشگذاری بسیار مشکل است. پارامترهایی که در اینگونه شرکتها مورد توجه قرار میگیرند عبارتند از :
ماهیت ایده و شرایط بازار که ریسک رقابت و حضور موفق را کاهش میدهد.
آماده بودن نمونه محصول، این مورد ریسک فنی و تکنولوژی را کاهش میدهد.
کیفیت و کمیت تیم کارآفرینی، این مورد ریسک اجرا را کاهش میدهد.
داشتن روابط استراتژیک در بازار که ریسک بازاریابی را کاهش میدهد.
داشتن فروش و یا تضمین فروش که ریسک فروش و درآمد را کاهش میدهد.