جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۶ میلادی به سه دانشمند فیزیک از آمریکا و بریتانیا رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  به نقل از گاردین، دقایقی پیش صد و دهمین جایزه نوبل فیزیک توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد در استکهلم سوئد به دیوید جی تولس از آمریکا، دانکن هالدان و مایکل کاسترلیتز از بریتانیا رسید.

این جایزه به دلیل تحقیقات در حوزه فیزیک ماده چگال به این افراد تعلق گرفت. مطالعات آنها منجر به شناسایی کلی رفتارهای غیرمنتظره در مواد جامد شده است که در چارچوب محاسبات ریاضی به توضیح ویژگیهای عجیب در رشته توپولوژی می انجامد. این تحقیق راه را برای طراحی مواد جدید با تمام انواع خواص هموار می کند.

فیزیک ماده چگال شاخه‌ای از علم فیزیک است که به بررسی سیستم‌های پر ذره در فازهای چگالیده که آشناترین آنها فازهای جامد و مایع هستند، می‌پردازد. بدین ترتیب از آن جهت این شاخه را فیزیک ماده چگال می‌نامند که در این سیستم‌ها معمولاً چگالی آنقدر زیاد است که نمی‌توان از برهم‌کنش ذرات بر یکدیگر چشم پوشید. مطالعات در فیزیک ماده چگال در حالت عمومی شامل اندازه‌گیری تجربی خواص مواد مختلف از یک‌سو و نیز ایجاد و توسعهٔ مدل‌های نظری ریاضی به منظور درک رفتارهای فیزیکی مشاهده شده از سوی دیگر است.

نوبل فیزیک سال گذشته به «تاکاگی کاجیتا» از دانشگاه توکیو در ژاپن و «آرتور بی مک‌دونالد» از دانشگاه کوئینز در کانادا برای کشف نوسانات نوترینو که نشان می‌دهد نوترینو دارای جرم است، رسید.