معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به گسترش تعامل ها در دوران پسابرجام عنوان کرد: به طور کامل آمادگی داریم در پروژه های مشترک مرز دانش و پایه به طور مشترک سرمایه گذاری کرده و در حوزه های انتقال فناوری تبادل میان شرکت های دانش بنیان و پژوهشگاه ها به طور مشترک همکاری کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رییس جمهور در دومین روز برگزاری نهمین جشنواره فناوری نانو و در دیدار سفرای 31 کشور، به رشد شرکت های استارتاپی اشاره و اظهار کرد: شرکت های فناور نوپا دارای بازار خوبی هستند و بازار تجارت الکترونیک ایران در سال آینده به 80 میلیارد دلار می رسد.

وی در ادامه از تلاش جدی وزارت امور خارجه در توسعه تبادلات بین المللی و گسترش فرهنگ اقتصاد دانش بنیان قدردانی کرد و افزود: اگر چه ممکن است ایران را به عنوان کشوری دارای ذخایر زیر زمینی سرشار بشناسند، اما در دوره جدید این کشور دارای سرمایه های ارزشمند و جدید دیگری است که دارای اولویت و ارزش بالاتری نسبت به این سرمایه  زیرزمینی است.

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان اینکه در دوره شکوفایی اقتصاد دانش بنیان نیروی انسانی متخصص و جوان نقطه اتکای کشورمان قرار گرفته است افزود: 5 میلیون دانشجو و 33 میلیون جوان بین سنین 20 تا 40 سال اساسی ترین سرمایه این کشور هستند و این در حالی است که در برخی حوزه ها اتفاقات باور نکردنی خلق کرده ایم از جمله آن که خروجی مهندسان فارغ التحصیل دانشگاه های ایران با کشور امریکا برابری می کند و این موضوع به عنوان ظرفیت آینده ساز کشور مورد توجه قرار گرفته است تا در آینده ای نزدیک بخش قابل توجهی از GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور توسط این بخش تامین شود.

رییس ستاد توسعه فناوری نانو کشور افزود: اگرچه موفقیت های چشمگیری در حوزه فناوری هسته ای به دست آورده ایم اما موفقیت های ایران منحصر به این بخش نبوده و در نانو فناوری، زیست فناوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات موفقیت های چشمگیری داشته ایم که می تواند زمینه ساز توسعه اقتصاد دانش بنیان ایران و پایه روابط بین المللی قرار بگیرد.

ایران دارای متنوع ترین اقتصاد منطقه است

ستاری ایران را متنوع ترین اقتصاد منطقه دانست و گفت: علیرغم کاهش ناگهانی قیمت نفت اقتصاد کشور دچار چالش اساسی نشده و همچنان به حرکت در مسیر تورم رو به کاهش حرکت می کند. این در حالی است که شرایط کشورهای متکی به اقتصاد نفتی با ایران قابل مقایسه نیست چرا که نیروی انسانی و تولید فناوری ما را در عبور از این گردنه حساس موفق ساخته است.

وی ادامه داد: وجود 50 میلیون کاربر تلفن های همراه هوشمند و تعداد کاربران اینترنت معادل 50 درصد کاربران خاورمیانه پایه یک اقتصاد پویا، بزرگ و اینده ساز این کشور خواهد بود.

آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در پروژه های مشترک مرزدانش و پایه

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به گسترش تعامل ها در دوران پسابرجام عنوان کرد: آنچه که در حوزه تعامل بین المللی انتظار داریم و تا پیش از این به دلیل تحریم ها محدود شده بود صرفا همکاری های دانشگاهی نیست و به طور کامل آمادگی داریم در پروژه های مشترک مرز دانش و پایه به طور مشترک سرمایه گذاری کرده و در حوزه های انتقال فناوری تبادل میان شرکت های دانش بنیان و پژوهشگاه ها به طور مشترک همکاری کنیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: تعامل ایران با کشور روسیه در قالب کمیته عالی مشترک همکاری های فناوری نمونه موفقی از این دست همکاری های بین المللی و فعالیت این کمیته در سطح کمیسیون مشترک نشان می دهد همکاری بین کشورها در حوزه های گوناگون از جمله علمی و فناوری می تواند در سطوح بالا گسترش پیدا کند.

ستاری به توانمندی ایران در حوزه زیست فناوری اشاره کرد و ابراز کرد: بیش از 98 درصد داروهای مصرفی کشور در داخل و توسط شرکت های دانش بنیان زیست فناوری تولید می شوند که بسیاری از آنها به دیگر کشورها صادر می شوند که می تواند زمینه همکاری های بین المللی در حوزه زیست فناوری را فراهم کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان جهش قابل توجه حوزه نانو فناوری کشور را مبتنی بر برنامه ریزی راهبردی و دقیق در حوزه تربیت نیروی انسانی از سطح پایه دانست و افزود: ایران تربیت نیروی انسانی را از سطح دانش آموزی آغاز کرده است که همین امر موجب استقبال دیگر کشورها و تمایل جدی آنان به خرید تجهیزات آزمایشگاهی دانش آموزی تولید کشورمان شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از کشورهای پیشرو در تولید و صادرات محصولات دانش بنیان نانو فناوری هستیم که صادرات این محصولات و دیگر محصولات های تک نیازمند درک متقابل صحیح از استانداردها و وضعیت بازار کشور هدف است که معاونت علمی از این حوزه به صورت جدی حمایت می کند.

نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی وظیفه دولت ها را ایجاد پل ارتباطی میان دانشمندان، پژوهشگران، فعالان بخش خصوصی و دانشجویان کشورها دانست و افزود: دولت ها باید زمینه ای مناسب فراهم کنند که ارتباط صحیح و متقابل بین جامعه علمی و اقتصادی کشورها شکل بگیرد.

گسترش همکاری های مشترک در حوزه علم و فناوری در دوران پسابرجام

در ادامه این نشست مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با اشاره به توانمندی تحقیقاتی و علمی کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران توجهی جدی به موضوع فناوری دارد و بر همین اساس در دوران پسابرجام فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی بین‌المللی و گسترش‌ همکاری‌های مشترک در این حوزه مبنای کار وزارت امور خارجه قرار گرفته است.

وی افزود: در برجام فصلی تحت عنوان همکاری‌های صلح‌آمیز گنجانده شده است که بر اساس آن فعالیت‌های مشترک فناورانه با دیگر کشورها از جمله روسیه، فرانسه، چین و دیگر کشورها بر مبنای رویکر تعاملی ایران زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت ایران و دیگر کشورها قرار گرفته است.

معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: در تعامل جدید ایران با دیگر کشورها، انتقال و جذب دانش فنی یک بعد اساسی تعامل هاست و به عنوان جزء جدانشدنی همکاری‌ها قرار دارد.

تخت‌روان‌چی با اشاره به محصولات دانش‌بنیان کشورمان گفت: با تلاش معاونت علمی و فناوری زمینه صادرات این محصولات فراهم شده است.

برگزاری نخستین دوره مسابقات المپیاد نانو فناوری به میزبانی ایران

سعید سرکار دبیر ستاد نانو فناوری معاونت علمی نیز در این نشست با اشاره به تولید بیش از 330 محصول دانش بنیان توسط 157 شرکت ایرانی گفت: توانمندی ایران در فناوری نانو و فعالیت جدی در عرصه بین المللی موجب شده است که این کشور به عنوان یکی از  فعالان جهانی نانو نقش آفرینی کند.

وی با اشاره به صادرات توانمندی های ایران در عرصه نانو فناوری گفت: در سوژو چین توافق ایجاد یک آزمایشگاه مجهز به تجهیزات نانو فناوری به ارزش یک میلیارد دلار توافق شده است و با برخی از کشورها توافقاتی برای آموزش فناوری نانو و تربیت نیروی انسانی انجام شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی به برگزاری مسابقات المپیاد دانشجویی نانو در سال 2017 به میزبانی ایران اشاره کرد و افزود: سال آینده نخستین مسابقات المپیاد نانو فناوری در سطح دانشجویی و به میزبانی ایران برگزار می شود که 37 کشور در آن حضور دارند.

سرکار با اشاره به توانمندی ایران در تولید داروهای ضد سرطان بر مبنای نانو فناوری افزود: داروهایی برای درمان سرطان درکشورمان تولید می شوند که هر ویال آن دارای ارزشی 40 دلاری است در حالی که نمونه خارجی آن به مبلغ 800 دلار به فروش می رسد و توانمندی ایران در دستیابی ایران به این فناوری توانسته است چنین ارزش آفرینی را به دنبال داشته باشد.

در دومین روز برگزاری نهمین نمایشگاه فناوری نانو نشست سفرای 31 کشور با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه، علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین الملل وتبادل فناوری معاونت علمی و سعید سرکار دبیر ستاد فناوری نانو معاونت علمی برگزار شد.

در این نشست سفرای این کشورها ضمن اعلام آمادگی برای تعامل و همکاری دوجانبه در حوزه فناوری های راهبردی به بیان دیدگاه ها و پرسش های خود پرداختند.

نهمین جشنواره فناوری نانو از چهاردهم تا هفدهم مهرماه سال جاری به همت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران تا تاریخ 17 مهرماه برپاست.