مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پرداختن به داشته‎ها و سرمایه‌های فرهنگی، هنری، کشور را در عرصه رقابت با کالاهای وارداتی پابرجا و توانمند می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اهمیت توجه به تولیدات و داشته های داخلی اظهار کرد: کشور ایران با توجه به تنوع صنایع دستی، تولیدات هنری و محصولات منحصر بفرد با قیمت‌های بسیار نازل از جمله کشورهایی است که توانسته است آمار قابل توجهی از محصولات ایرانی را در زمره آثار جهانی ثبت کند.

وی افزود: ایران توانسته به معرفی کالا و صنایع فرهنگی و هنری خود در سطح جهانی بپردازد و با توجه به چنین شرایطی این نکته قابل توجه است که کالای ایرانی که با اصالت و انحصار باشد قادر است بدون داشتن رقیب جدی در بازارهای جهانی عرضه شود.

به گفته ملانوروزی، پرداختن به داشته‎ها و سرمایه‌های فرهنگی، هنری از بهترین راه‌هایی است که ایران را قادر به پابرجا بودن در عرصه رقابت با کالاهای وارداتی  می‌کند زیرا تنوع تعداد تولیدات ویژه ایران در جهان مثال زدنی است.

وی تصریح کرد: برپایی کارناوال های معرفی کالاهای ایرانی بخصوص صنایع دستی در کشورهای جهان ( در قالب تجسمی و یا نمایشگاه های عکس ) در معرفی و نگهداشت تولیدکنندگان در صف رقابت اهمیت دارد.

شبکه‌ مجازی بستری مناسب برای معرفی کالای ایرانی و رقابت با تولیدات خارجی است
وی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره «ایران ساخت» یک اتفاق بزرگ در حمایت از تولیدات و محصولات ایرانی است، گفت: با توجه به اینکه یکی از اهداف جشنواره "ایران ساخت" جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان است، استفاده از این فضا برای تبلیغ و همگانی کردن استفاده از کالای ایرانی موثر است، فضای مجازی در چند سال اخیر جزء لاینفک زندگی شهری و حتی روستایی شده است.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ملی فرهنگی هنری "ایران ساخت"، تصریح کرد: فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از جمله در دسترس ترین ابزاری هستند که می‌توان به صورت مستقیم و در کمترین زمان آگهی تبلیغاتی کالا و خدمات را به دست مخاطبان رساند.

ملانوروزی خاطرنشان کرد: مردم در این روش می توانند با اتصال به اینترنت در دنیای مجازی جستجو کرده و کالاها و خدمات را ببینند، مقایسه کنند و پس از انتخاب سفارش خرید بدهند.

به اعتقاد مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مقایسه با سایر فضاهای تبلیغاتی از جمله تبلیغات محیطی، تبلیغات کاغذی و حتی تبلیغات تلویزیونی، تبلیغ در فضای مجازی علاوه بر کاهش هزینه ها مزایای دیگری دارد که می توان به فراهم آمدن امکان سنجش علایق و نیازهای مخاطبان نیز پرداخت.

وی با اشاره به "دیتا ماینینگ" (Data Mining) که به تازگی توسط بسیاری از تولید کنندگان کالاها درصدر منبع مشورتی آنها قرار گرفته است، گفت: این داده‌کاوی به صاحبان صنایع این امکان را می‌دهد تا با اطلاع از علایق و میزان تقاضا، تولید در بازار را هدایت و مدیریت کنند.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ملی فرهنگی هنری "ایران ساخت"، همچنین بیان کرد: در ایران نیز باید با استفاده از تجربیات و الگوهای اقتصادی کشورهای جهان اول در معرفی کالای ایرانی از فضای مجازی به عنوان بستری مناسب برای معرفی و رقابت با تولیدات خارجی استفاده کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به مطالعات انجام شده و نتایج سنجش بازار، مصرف کنندگان کالاها باید از مزایایی که در کالا پنهان شده است مطلع شوند، به طور مثال در توضیح و تبلیغ تولیدات کارخانه های پارچه ایرانی باید به مواردی اشاره کنیم که مصرف کننده احساس کند با داشتن این کالا و در قبال پرداخت هزینه توانسته است محصولی را مالک شود که در مقایسه با سایر کالاهای مشابه خارجی مزایای بیشتری دارد.

با گفته ملانوروزی، وقتی مردم از کیفیت کالای خریداری کرده خود مطمین شوند و مزایای آن را بدانند قطعا برای خرید کالای ایرانی مصمم تر شده و باز هم در خریدهای خود کالای ایرانی را انتخاب می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که به عنوان نماینده هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی در این جشنواره حضور دارید چه راهکارهایی را برای تبلیغ محصولات ایرانی و ترغیب مردم به خرید این محصولات از طریق حوزه فعالیت خود پیشنهاد می کنید، گفت: تولیدات ایرانی بخصوص صنایع فرهنگی و هنری باید از قالب سنتی خود خارج شوند و با حضور در بازارهای جهانی و البته اعلام و آشکار کردن حضور آنها در فروشگاههای خارجی اعتماد ایرانیان را نسبت به کیفیت تولیدات داخلی افزایش دهیم.

وی افزود: بسیاری از هنرمندان با استفاده از فضاهایی مانند اینستاگرام کالاهای خود را معرفی و حتی به فروش می‌رسانند و در صورتیکه این مساله از حوزه داخلی کشور فراتر رود قادر است در حمایت از کالای ایرانی نقش موثری ایفا کند.

محدودیت اشتیاق آور است باید مدیریت شود

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ملی فرهنگی هنری "ایران ساخت"، با اشاره به اینکه ساماندهی واردات بی رویه راهکاری موثر در این زمینه  است، بیان کرد: با توجه به تغییر وضعیت بازارهای جهانی امکان کنترل کامل واردات بی رویه وجود ندارد و با ایجاد محدودیت مصرف کنندگان به مصرف اجناس و کالاهای ممنوعه مشتاق تر می شوند.
وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود با ایجاد رقابت سالم و کمک به تولید کنندگان کالای ایرانی  و آگاه ساختن مصرف کنندگان نسبت به کالاها آنها را در خرید کالای ایرانی (کالای فرهنگی، هنری و ..) ترغیب کرد.

مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جهاد اقتصادی به معنای شروع حرکتی مؤثر برای ساختن بنیان آینده‌ایست که امروز برای هر ایرانی یک آغازاست، شروع زندگی در شرایطی بهتر و ایده آل. اقتصاد مقاومتی نتیجه و ثمره اقتصادی است که با تکیه برحرکت های جهادی و فداکارانه در برابر احتکار و انحصار قد علم می کند و با تورم و گرانی مقابله می کند تا مردم به آسایش نسبی در زندگی برسند.

وی با بیان اینکه اشتغال در کشور امنیت عمومی را به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: اشتغال می‌تواند مشکلات فرهنگی را نیز مرتفع کند و تحقق اقتصاد مقاومتی صرفاً با مشارکت مردمی امکان‌پذیر است و لاغیر.

 به گفته ملانوروزی، برای بالابردن مشارکت مردمی باید از هر نوع فعالیت اقتصادی مردمی استقبال کرد. فضایی باید بر کشور و جامعه حاکم شود که همه مردم خودشان را مولد در اقتصاد و شریک در پیشرفت و مقاومت کشور، حس کنند و برآن ببالند.

براساس این گزارش، ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه‌های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال، بازی های رایانه ای و ایده بازار بخش‌های جشنواره «ایران ساخت» هستند.  این رویداد ملی با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی» به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وبسایت www.iransaakht.ir مراجعه فرمایند.