پورابراهیمی با اشاره به نقش جشنواره ملی هنری- فرهنگی «ایران ساخت» در ایجاد فضای رقابتی، گفت: در این جشنواره فعالان اقتصادی از توان و قابلیت نیروی‌های بومی مطلع شده و برای سرمایه‌گذاری در بخش دانش‌بنیان ترغیب به خرید کالا و خدمات دانش بنیان موثر می‌شوند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمدرضا پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به نقش اجتماع نخبگانی در پیشرفت و توسعۀ کشور، به‌کارگیری اندیشه و قابلیت‌های آنان را تسهیلگر مسیر پیشرو دانست.

وی افزود: باتوجه به تأثیر بسزایی که اجتماع نخبگانی در جامعه بومی دارد، شناسایی و حمایت از آنان یکی از ضروریات امروز کشور است. باید دانست نخبگی زمینه‌های متعددی مانند مدیریتی، سیاسی، فرهنگی و هنری دارد که هر یک به‌نوبۀ خود در پیشرفت تأثیرگذار است بنابراین نباید نخبگی را تنها در عرصه علم محدود کرد.

پورابراهیمی ادامه داد: اجتماع نخبگانی در حوزه‌های مختلف علم با دستیابی به جایگاه مناسب در تولید علم و تأثیر مثبت در تسریع رشد علمی و همچنین باتوجه به دستاوردهای کم‌نظیری که در سال‌های اخیر در حوزه دانش‌بنیان کسب کرده‌اند، می‌توانند خود را به عنوان رکن اقتصاد مقاومتی مطرح کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است، تصریح کرد: حضور فعال اجتماع نخبگانی در عرصه شرکت‌داری دانش‌بنیان گام اول و سنگ‌بنای اقتصاد مقاومتی است.

نماینده مردم کرمان در مجلس با اشاره به اینکه برخی افراد استعداد و توان بسیاری در حوزه‌های مدیریتی دارند، یادآور شد: این افراد می‌توانند منشاء اثرات بسیاری در کشور باشند و حتی در اقتصاد دانش‌بنیان خاصه در شرکت‌داری نیز با استفاده از توان و قابلیت خود ایفای نقش کنند.

پورابراهیمی اظهار داشت: حمایت مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان باید در اولویت‌کاری قرار بگیرد. خوشبختانه این شرکت‌ها به لحاظ سطح علمی و در بُعد فنی توان بالایی دارند و می‌توانند محصولات و خدمات مناسبی که مورد نیاز جامعه است را تولید و عرضه کنند اما به‌دلیل عدم‌شناخت کافی از مسائل اقتصادی در بازار سرمایه و رقابت موفق نمی‌شوند.

وی بر لزوم کارگروهی در عرصه دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: الزاماً یک محقق علمی، فردی صاحب‌نظر و کارشناس در مسائل اقتصادی و یا چالش‌های حقوقی نیست. بنابراین برای موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان علاوه بر دانش علمی و فنی به توان اقتصادی، مدیریتی و حتی بازاریابی و حقوقی هم نیاز است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه مشارکت در اجرا و یا فروش ایده را یکی دیگر از زمینه‌های حضور فعال اجتماع نخبگانی در عرصه اقتصادی برشمرد و گفت: صاحبان ایده می‌توانند طرح و یا نمونه پایلوت آزمایشگاهی خود را به بازار عرضه کرده و برای عملیاتی‌شدن و یا اجرای آن با سرمایه‌گذاران مشارکت کنند. از سوی دیگر حضور در بورس ایده و فروش شرکت‌ دانش‌بنیان نیز یکی از راه‌هایی است که می‌تواند ره‌آورد مالی خوبی برای اجتماع نخبگانی داشته باشد. این مسیری است که در همه کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد.

نماینده مردم کرمان در مجلس در ادامه برگزاری جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» را اقدامی مناسب و ارزشمند در رونق تولیدات دانش‌بنیان بومی توصیف کرد و تصریح کرد: هر اقدامی برای نهادینه‌شدن فرهنگ مصرف تولید داخلی درخور ستایش است.

پورابراهیمی در پایان گفت: برگزاری این قبیل جشنواره‌ها علاوه بر تأثیرگذاری فرهنگی زمینه را برای ایجاد رقابت بین تولید کنندگان و در نهایت ارتقاء سطح کیفی محصولات و خدمات آماده می‌کند. از سوی دیگر فعالان اقتصادی نیز از توان و قابلیت نیروی‌های بومی مطلع شده و برای سرمایه‌گذاری در بخش دانش‌بنیان ترغیب می‌شوند.