بهرام‌نیا با اشاره به نقش جشنواره ملی فرهنگی هنری ایران «ساخت» در ارتقاء حس اعتماد ملی، گفت: اعتماد سرمایه‌گذاران به توان شرکت‌های دانش‌بنیان و ترغیب آنان به حضور فعال در این بخش و همچنین خروج کشور از رکود در بخش تولید از دیگر نتایج این جشنواره خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حسن بهرام‌نیا؛ عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان حمایت از نخبگان و متخصصان را یکی از اصول و ارکان توسعه و پیشرفت کشور دانست و گفت: این افراد مهمترین ظرفیت‌ کشور برای رسیدن به توسعۀ‌پایدار هستند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشور در سال‌های اخیر، افزود: دستاودرهای علمی حاصل شده سبب شد امروزه ایران جایگاه خوبی در تولید علم داشته باشد که این امر درخور تقدیر است اما متأسفانه علی‌رغم موفقیت نسبی در این بخش، در حوزه به‌کارگیری علم، کشور عملکرد قابل‌دفاعی نداشته است.

بهرام‌نیا ادامه داد: حصول دانش‌بومی گرچه امری ضروری و تأثیرگذار است اما باید عرصه برای تبدیل این علم به عمل از راه فناوری نیز فراهم شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس حمایت از اجتماع نخبگانی برای ورود به بخش‌ فناوری و تولیدی را مهم توصیف کرد و اظهار داشت: گسترش حمایت‌های مالی و معنوی دولتی و زمینه‌سازی برای حضور سرمایه‌گذاران بخش‌‌خصوصی ازجمله مواردی است که برای رونق صنعت و کسب‌وکار باید مورد توجه قرار گیرند.

نماینده مردم نهاوند در مجلس تصریح کرد: کاهش بروکراسی اداری، تغییر نگرش مسؤولان و جامعه به کالای ایرانی، تصحیح فضای فرهنگی حاکم بر بازارمصرف، کنترل واردات خاصه در کالاهایی که نمونه باکیفیت داخلی آن در بازار وجود دارد و همچنین جلوگیری از ورود کالای قاچاق از دیگر اقدامات ضروری برای رسیدن به اقتصادی پویا و درون‌زا بر پایه به‌کارگیری دانش‌بومی و حصول فناوری‌روز است.

بهرام‌نیا با تأکید بر لزوم ارتقاء کیفیت محصولات داخلی، تصریح کرد: گرچه در برخی موارد تولیدات داخلی از کیفیت بالایی برخوردار هستند و توان رقابت با نمونه خارجی را دارند اما در برخی موارد کالاهای داخلی بی‌کیفیتی به بازار عرضه می‌شوند. باید دانست مصرف‌کننده در وهلۀ‌اول در پی خرید کالای باکیفیت است بنابراین ارتقاء کیفی امری ضروری است. از سوی دیگر جامعه باید بداند برای تبدیل‌شدن به کشوری پیشرفته و سرآمد در اقتصاد و صنعت باید هزینه بپردازد. به‌عبارت دیگر خود مردم نیز با اصلاح الگوی‌مصرف خود و رغبت بیشتر به کالا و خدمات بومی، باید نقش‌آفرینی کرده و زمینه‌ساز رونق کسب‌وکار دانش‌بنیان و بومی باشند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: یکی از موانع بزرگ برای موفقیت کالای ایرانی در بازار مصرف، قیمت‌تمام‌شدۀ تولید است. این در حالی است که قیمت مناسب در کنار کیفیت‌برتر، از مهمترین عوامل توفیق اقتصادی بخش‌های تولیدی در بازار است. بنابراین حمایت دولت از بخش‌های تولید خاصه شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه تسهیلات مالی امری اجتناب‌ناپذیر است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس در ادامه بر لزوم پرهیز از انحصار تولید تأکید کرد و یادآور شد: انحصار تولید یکی از عوامل تنزل کیفی تولیدات است. به‌عبارت بهتر ایجاد فضای رقابتی می‌تواند تولیدکنندگان را به تلاش بیشتر برای قبضه بازار از راه ارتقاء کیفیت و کمیّت محصولات خود واردار کند.

بهرام‌نیا در پایان برگزار جشنواره ملی-فرهنگی هنری «ایران ساخت» را اقدامی ضروری توصیف کرد و با اشاره به نقش این جشنواره در ارتقاء اعتماد ملی به کالای ایرانی، گفت: اطلاع جامعه از دستاودرهای صنعتی بر مبنای علم و دانش بومی و ارتقاء حس اعتماد ملی، اعتماد سرمایه‌گذاران به توان شرکت‌های دانش‌بنیان و ترغیب آنان به حضور فعال در این بخش، خروج کشور از رکود در بخش تولیدی از نتایج برگزاری جشنواره ایران ساخت خواهد بود که همه این نتایج در راستای الزمات اقتصاد مقاومتی قرار دارند. به‌همین دلیل این جشنواره باید با بالاترین کیفیت ممکن برگزار شود.