رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، جشنواره «ایران ساخت» را رویداد و ایده ای اساسی برای حمایت از کالاها و محصولات دانش بنیان ساخت داخل دانست و گفت: در این راستا اقتصاد مقاومتی نیز باید با توجه به تولید داخل با هدف افزایش صادرات و کاهش واردات نگاهی علمی به اقتصاد درون زای برون نگر باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمود صلاحی؛ عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با بیان اینکه این رویداد، ایده ای اساسی برای حمایت از کالاها و محصولات دانش بنیان ساخت داخل است اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی باید با توجه به تولید داخل با هدف افزایش صادرات و کاهش واردات نگاهی علمی به اقتصاد درون زا و برون نگر باشد همچنین در این رابطه نمی توان تمام مسئولیت ها را از دولت یا تنها از مردم خواست زیرا هر بخش وظیفه خود را دارد.

صلاحی ادامه داد: بنابراین در این راستا دولت وظیفه دارد برای صادرات محصولات با کیفیت تسهیلاتی را قرار دهد همچنین در رابطه با واردات مسیری را در نظر بگیرد که بر مبنای آن تعرفه محصولات موجود در کشور را افزایش دهد، البته در این راستا نفی واردات یک کالا در اقتصاد جهانی معنا ندارد بلکه می توان تعرفه واردات کالاهای موجود در کشور را افزایش دهیم مثلا فصل برداشت برنج تعرفه واردات آن را بالا ببریم.

ترغیب تولیدکنندگان به تولید کالا و محصولات با کیفیت

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه از سویی باید تولید کنندگان را به تولید کالا و محصولات با کیفیت ترغیب کنیم گفت: بنابراین کاهش واردات، افزایش صادرات و افزایش کیفیت محصولات خارجی از وظایف دولت است. مردم و فعالین نیز در این راستا با راه اندازی کمپین‌های مختلف مطالبات خود را از دولت و مجلس درخواست کنند. در واقع مردم به عنوان خریدار باید بدانند که خرید محصولات ایرانی اشتغالزایی برای افراد جامعه را در بر دارد.

وی مردم به عنوان مصرف کننده را نخستین مدعی در تولید محصولات داخلی دانست و عنوان کرد: البته شعار مردم در این زمینه باید خرید کالای با کیفیت ایرانی باشد زیرا مردم نباید برای کالایی که دوامی ندارد هزینه کنند پس اگر کارخانه ای محصولی بی کیفیت تولید کرد نخستین مدعی آن مردم باشند.
صلاحی در مثالی به کشور کره جنوبی به عنوان کشوری موفق در صادرات با جی دی پی بالا اشاره و ابراز کرد:در کشورهای پیشرفته به دلیل اینکه مردم یاد گرفته اند مطالبات خود را درخواست کنند در نتیجه کالای باکیفیت تولید می شود. به عنوان مثال در کره جنوبی با مساحت 100 هزار کیلومتر مربع و جمعیت 45 میلیون نفر جی دی پی 500 تا 1000 میلیارد دلار را دارا است و این در صورتی است که این کشور منابع طبیعی همچون نفت، گاز و معدن ندارد زیرا مردم فقط کالای داخلی مصرف می کنند و صادرات هم زیاد است.

کاهش بیکاری با رشد شرکت های دانش بنیان ایرانی

وی همچنین تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان و بازارسازی برای آنها باید حمایت و مشارکت همه بخش های دولت را جلب کند تا اگر محصولی تولید می شود نخست نهادهای دولتی خریدار و مصرف کننده باشند، در واقع ایده زمانی که به طرح و تولید برسد ارزش و فایده برای کشور دارد بنابراین این شرکت ها با مشاهده این نوع حمایت رشد تصاعدی خواهند داشت و در این صورت بیکاری نیز کاهش می یابد.

جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی» به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وبسایت www.iransaakht.ir مراجعه فرمایند.