کارآفرین و مدیر موفق، جف بزوس که نامش با سایت بزرگ «آمازون» گره خورده در دوران جوانی به خاطر حضور در استارت‌آپ‌ها حتی پیشنهادهای شغلی وسوسه‌انگیزی را برای کار در شرکت اینتل، بل لبز و... رد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، کارآفرین و مدیر موفق امریکا، جف بزوس که نامش با سایت بزرگ و محبوب «آمازون» گره خورده است، 12 ژانویه سال 1964 در نیومکزیکو به دنیا آمد و از سنین خیلی پایین علاقه به سیستم های کامپیوتری را نشان داد. پدرخوانده او که مدیر کمپانی اکسون است و پدر‌بزرگش که بازنشسته سازمان انرژی اتمی بود، این علاقه را خیلی زود کشف کردند. بزوس در دانشگاه پرینستون در رشته علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک درس خواند و پس از فارغ التحصیلی کار خود را در وال‌استریت شروع کرد، اما پیش از آن تجربه همکاری با استارت‌آپ‌های مختلف از جمله فیتل را داشت. به خاطر حضور در این استارت‌آپ‌ها حتی پیشنهادهای شغلی وسوسه‌انگیزی را برای کار در شرکت اینتل، بل لبز و... رد کرد.

او در سال 1990 توانست به مقام جوان‌ترین معاون شرکت سرمایه‌گذاری دی. ای. شاو برسد و چهار سال بعد شغل پر‌درآمد خود را ترک کرد تا آمازون را راه بیندازد. ایده بسیار پرخطر بزوس در زمینه تجارت الکترونیک، راه‌اندازی یک کتابفروشی مجازی بود که امروز به یکی از موفق‌ترین طرح‌های تجاری در سراسر دنیا تبدیل شده است. بزوس در سال 2013 واشنگتن پست را نیز در یک معامله 250 میلیون دلاری خریداری کرد.   

بزوس از همان دوران کودکی نشان داده بود که با هم سن و سالانش فرق دارد. او در نوجوانی گاراژ منزل پدر و مادرش را تبدیل به لابراتوار کرد و اختراعاتش را دور و بر منزل پخش کرد. او در همین دوران همراه خانواده‌اش به میامی رفت و در طول دوران تحصیل در دبیرستان، اولین بیزینس خود را با نام انستیتو رویا راه انداخت که یک کمپ تابستانی آموزشی برای دانش‌آموزان سال چهارم تا ششم بود. 

آمازون؛ پیشگام در عرصه تجارت الکترونیک

بزوس برای راه‌اندازی کمپانی نوپای خود مجددا سراغ گاراژ خانه‌اش رفت و کار ساخت نرم‌افزار را با چند کارمند شروع کرد. او به‌مرور کارش را به یک خانه دو اتاق خوابه گسترش دارد که مجهز به سه نرم‌افزار میکرو‌استیشن بود و به سایت آزمایشی بزوس و همکارانش تبدیل شد. با آماده شدن نسخه بتا بزوس از 300 نفر از دوستانش خواست آن را امتحان کنند و سپس آمازون را که نامش با الهام از رودخانه بر پیچ و خم امریکای جنوبی انتخاب شده بود، در تاریخ 16 جولای سال 1995 بازگشایی کرد. موفقیت اولیه آمازون غیر‌منتظره بود. این سایت بدون هر‌گونه تبلیغ رسانه‌ای در طی سی روز اول شروع کارش توانست محصولات خود را در امریکا و 45 کشور خارجی بفروشد و در دو ماه به فروش 20 هزار دلار در هفته دست یابد که بسیار بیشتر از رقمی بود که بزوس و همکارانش در ابتدای کار پیش‌بینی کرده بودند.

ایده اولیه راه‌اندازی زمانی به فکر بزوس رسید که او فهمید تعداد وب‌سایت‌های فعال در آن زمان در طی یک سال رشدی معادل 2300 درصد را تجربه کرده است و این رقم عقل از سرش پراند! بزوس می‌خواست راهی پیدا کند که بتواند در این رشد سهیم باشد. بنابراین سعی کرد کالاهایی را پیدا کند که می‌توان آن‌ها را به بهترین شکل ممکن به صورت مجازی و آنلاین به مشتری‌ها فروخت. در لیست 20 تایی که تهیه کرده بود، به نظرش رسید کتاب بهترین گزینه است و همه آینده‌اش را روی آن سرمایه‌گذاری کرد. 

بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی و سود 17 میلیارد دلاری

آمازون در سال 2007 عمومی شد و در آن زمان بسیاری از تحلیلگران روی این موضوع بحث می‌کردند که آیا این سایت در حالی‌که خرده‌فروشان سنتی در حال ارتقای کار خود به سایت‌های اینترنتی هستند، می‌تواند به حیات خود ادامه دهد؟ دو سال بعد مشخص شد که آمازون نه‌تنها می‌تواند سر پا بماند بلکه با پیشی گرفتن از رقبا به رهبر تجارت الکترونیک تبدیل شد.

در سال 1988 عرضه سی‌دی و نوارهای ویدئویی هم توسط آمازون آغاز شد و کمی پس از آن آمازون از طریق مشارکت در عمده فروشی شروع به فروش لباس، اسباب‌بازی، تجهیزات الکترونیکی و... کرد. در حالی‌که بسیاری از دات‌کام‌ها در اوایل دهه 90 میلادی ورشکسته شدند، فروش سالانه آمازون از 510 هزار دلار در سال 1995 به 17 میلیارد دلار در سال 2011 رسید. 

این سایت در حال حاضر بیش از 60 هزار لینک مختلف دارد و در زمینه فروش اینترنتی در سراسر جهان پیشرو است. جف بزوس از سال 2005 با داشتن سرمایه‌ای شخصی معادل چهار میلیارد دلار (و افزایش آن در سال‌های بعد) همواره در لیست ثروتمندترین مردان جهان قرار داشته است. اعداد و ارقام منتشر شده نشان می‌دهد که دارایی‌های او در سال 2015، بیش از 85 درصد افزایش داشته است.