معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: یک کارگروه مشترک بین ایران و لوکزامبورگ تشکیل شود تا همکاری‌های بین دو کشور در حوزه فناوری را پیگیری کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، صبح امروز هیاتی لوکزامبورگی  به ریاست اتین اشنایدر معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد لوکزامبورگ با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری دیدار کرد.

در این دیدار ستاری گفت: در ایران تنوع اقتصادی زیادی وجود دارد؛ اما دوره جدیدی از اقتصاد در کشور آغاز شده که مبنای این اقتصاد جدید دانش بنیان، نیروی انسانی، فکر و اندیشه است.

وی افزود: در ایران فضای خوبی برای فعالیت های اقتصادی وجود دارد و با برداشته شدن تحریم ها و تسهیل شدن تعاملات بانکی قطعا شرایط و فضای کار اقتصادی در ایران بازتر شده است.

به گفته ستاری، معاونت علمی برای نهادینه کردن اقتصاد دانش بنیان که یک مقوله نو و جدید در اقتصاد کشور است تلاش می کند و در این زمینه آماده توسعه همکاری‌های بین‌المللی نیز هست.

رییس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران تصریح کرد: با توجه به اینکه اساس اقتصاد دانش بنیان را نیروی انسانی و فکر آنها تشکیل می‌دهد، سعی کرده‌ایم تمهیداتی را برای فعالیت جوانان و نیروی انسانی کشور فراهم کنیم که برخی از این تمهیدات شامل معافیت‌های مالیاتی و ارائه وام های مناسب می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با ارائه پیشنهادی مبنی بر تشکیل کارگروه مشترک بین ایران و لوکزامبورگ، گفت: باید یک کارگروه مشترکی بین دو کشور تشکیل شود تا همکاری های دو جانبه را به صورت مستمر پیگیری کرده و نقش یک پل ارتباطی بین دو کشور را ایفا کند.

ستاری تصریح کرد: ایران در زمینه ICT رشد بسیار سریعی داشته و در این زمینه آماده همکاری با دیگر کشورها است و در این زمینه با لوکزامبورگ نیز می توانیم همکاری داشته باشیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه ایران بازار خوبی در منطقه برای کشورهای اروپایی است، گفت: با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از کشورهای منطقه فارسی زبان هستند و ایران نیز رابطه خوبی با آنها دارد می‌توانیم برای کشورهای اروپایی در منطقه بازار خوبی ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: حمایت از استارتاپ ها یکی از اولویت های معاونت علمی است و در حوزه انرژی های سبز، آب و انرِژی های تجدیدپذیر نیز در کشور اتفاقات خوبی افتاده و رشد قابل قبولی داشته ایم.

نایب رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز آماده همکاری با لوکزامبورگ است، گفت: پیشنهاد می کنم صندوقی مشترک بین ایران و لوکزامبورگ تشکیل شود تا مباحث مربوط به استارتاپ ها و شرکت های مشترک در این صندوق پیگیری شود.

 لوکزامبورگ آماده همکاری در حوزه های مختلف فناوری با ایران است

در ادامه این نشست، اتین اشنایدر معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد لوکزامبورگ نیز گفت: لوکزامبورگ علاقه بسیاری به همکاری با ایران دارد و در حال حاضر 80 نفر از تجار لوکزامبورگی با ایران تعاملات اقتصادی دارند که خواهان گسترده شدن این روابط هستیم.

وی افزود: با توجه به جایگاه خوب کشور لوکزامبورگ در اروپا و وجود زیرساخت های مناسب اقتصادی

این شهر آمادگی دارد در حوزه های مختلفی مانند بایوتکنولوژی، پارک های علم و فناوری، ICT و فضایی و فناوری‌های مالی با ایران همکاری کند.

به گفته اشنایدر، سطح دیگری از همکاری بین دو کشور می تواند حوزه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی را پوشش دهد و در زمینه توسعه پارک های علم و فناوری، پارک های IT، تجارت الکترونیک و سیستم های امنیتی بانکداری نیز علاقه مند به همکاری با ایران هستیم. 

معاون نخست وزیر لوکزامبورگ با بیان اینکه سه محور برای همکاری دو جانبه وجود دارد، گفت: این محورها شامل همکاری های دانشگاهی و تحقیقاتی، سرمایه‌گذاری مشترک و سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز می شود.

وی تصریح کرد: قطعا توافقات صورت گرفته در جلسات با ایرانی ها را فراموش نکرده و با جدیت پیگیر اجرایی شدن آنها خواهیم بود.

برای تشکیل کارگروه مشترک از طرف هیات لوکزامبورگی، دانیل داکروز مسوول بخش سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی و از طرف ایران علی‌مرتضی بی‌رنگ معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معرفی شد.