نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت کشورمان گفت: بهترین، کاراترین و انگیزنده‌ترین شیوه حمایت از تولیدات ایرانی آن است که کالای ایرانی در نام، چگونگی، کارکرد، بسته‌بندی و ویژگی‌های دیگر برتر از کالاهای غیر ایرانی باشد.

 میرجلال‌الدین کزازی نویسنده و پژوهشگر برجسته زبان پارسی در خصوص برگزاری جشنواره ملی فرهنگی هنری ایران ساخت، گفت: برگزاری چنین جشنواره هایی بسیار ضروری است و باید در این کار از شبکه های اجتماعی نیز بهره برد.

کارسازی «توزاندر» در آگاهی رسانی

وی افزود: همه می دانیم که توزاندر (اینترنت)، رخنامه (فیس بوک) و دیگر تورینه های همگانی (شبکه های اجتماعی) تا چه پایه در روزگار ما کارسازند و از گسترده ترین دامنه اگاهی رسانی برخوردار هستند، این پردامنگی و کارسازی به گونه ای است که می توان گفت، هر تلاش فراگیر فرهنگی و اجتماعی یا هر طرح و برنامه بازاریابی بی بهره جستن از این تورینه ها بی گمان ناکام خواهد ماند و نافرجام.

به گفته کزازی، هر آینه در شناسانیدن ارج و ارز فرآورده ها و کالاهای ایرانی و آوازه افکنی و تبلیغ برای آنها نیز این ابزارهای فناوارنه نو، کارکردی بنیادین و ناگزیر و فرو نانهادنی خواهند داشت و هیچ کاری چه در تنگنای نهاد یک تن تنها  چه در فراخنای نهاد همگانی به درستی انجام نمی تواند گرفت مگر آنکه نخست بستر فرهنگی و روانشناختی بایسته آن به شایستگی فراهم آورده شده باشد.

آگاهی رسانی تنها به یاری رسانه ها و تورینه های پیوندگری انجام پذیر است

چهره‌ ماندگار فرهنگ و ادبِ ایران با تاکید بر جشنواره «ایران ساخت» تصریح کرد: این بسترسازی نیز تنها به یاری رسانه ها و از آن میان تورینه های پیوندگری و آگاهی رسانی انجام پذیر خواهد بود، نکته ای نیک نغز و بنیادین در بهره برد رسانه نیز آن است که این کار، کاری است بسیار باریک و دشوار و بر پایه دستان و زبانزدی روشن و رسا در زبان پارسی که به گذشتن از بام می ماند که گذرنده از هر سوی آن بیفتد، این فرو افتادن یا سخت زیانبار تاوانخیز خواهد بود یا حتی مرگ آفرین و مایه نابودی او.

وی خاطرنشان کرد: نیز به سختی ژرف تر و فراتر کاربرد رسانه به بندبازی می ماند که کمترین خامکاری و ناپروایی بندباز او را از آن ریسمانی باریک که رشته پیوند اوست با زندگانی به زیر می افکند و اگر به بر تور جانبان که رهاننده هستی اوست فرو نیفتد خورد در هم خواهد شکست و زندگانی را بدرود خواهد گفت، در کاری چنین نغز و نازک، سخت باریک بین بی پروا می باید بود هم از تنگروی (تفریط) می باید پرهیز کرد هم از فراخروی (افراط).

نویسنده کتاب نامه باستان، در خصوص برندسازی «ایران ساخت»، گفت: کالای ایرانی پیش و بیش از ویژگی بنیادین دیگر می باید با ایرانی بودن آن پیوندی ساختاری داشته باشد و به گونه ای نهانی و ناخودآگاه آن را نه تنها در یاد، در نهاد خواننده، شنونده و بیننده نیز برانگیزد و فیل او را فرایاد هندوستان بیاورد.

وی بیان کرد: به سخنی دیگر نام و نشان کالای ایرانی به ناچار می باید نوستالژیک باشد تا بتواند در ژرفنای های نهان و نهاد او پی ببرد و او را برانگیزد که این کالا را بر کالاهای همانند نیرانی (غیرایرانی) برگزیند و به خریدن آن وابداردش.

کزازی افزود: به استواری می گویم شیوه های بازدارنده و در فشارگذارنده نه تنها سودمند و کارساز و انگیزنده  نیست، به وارونگی زیانبار و افسرنده و مایه نا امیدی و بیزاری نیز می توانند بود زیرا این شیوه خریدار را در تنگنا می افکند و از ناچاری به خریداری کالا وامی‌دارد.

کاراترین شیوه آن است که کالای ایرانی برتر از غیرایرانی باشد

به گفته این پژوهشگر زبان پارسی، ناگفته آشکار است که هیچ انسانی ناچاری و تنگنا را خوش نمی دارد و با فشار و آزار تن بدان بر نمی دهد، بهترین و کاراترین و انگیزنده ترین شیوه آن است که کالای ایرانی در نام، در چگونگی، در کارکرد، در بسته بندی و ویژگی های دیگر برتر از کالاهای غیر ایرانی باشد و دست کم همپایه و همطراز آنها در واقع ایرانیان بی آنکه حتی خود بخواهند و بدانند از بن جان و ژرفای دل میهن پرستند  و به استواری ایران دوست.

این استاد دانشگاه اعتقاد دارد آنچه می باید کرد تنها آن است که بتوان زمینه و انگیزه شایسته را برای سر برآوردن و به کردار در آمدن این توانش و نیروی شگرف، در آنان فراهم آورد.

وی افزود: در پوسته و قلمرویی که من در آن فعال هستم و در کار که زبان پارسی است و در پی آن فرهنگ، منش و پیشینه ایرانی و نیاکانی، شاید در زمینه ای که یاد کرده آمد دست اندرکاران را یاری بتوان کرد.

ساماندهی «ایران ساخت» کار پسندیده است

کزازی در خصوص جشنواره «ایران ساخت» نیز اظهار کرد: بی گمان ساماندهی در هر کار پسندیده است و در بیشینه کارها بایسته ای ناگزیر که از آن چشم نمی توان پوشید، آنچه کاری را برنمی ارزد و سازگار نمی افتد و سرانجام مایه بی سامانی و پریشیدگی در آن می تواند شد ساماندهی نیست بلکه چگونگی سامانی است که به کاری داده می شود.

نویسنده و پژوهشگر برجسته ایرانی تصریح کرد: از این روی ساماندهی واردات کاری است که از آن گریزی نیست و کشورهایی توانگر و فراخدست نیز که اقتصادی شکوفان و نیرومند دارند آن را می ورزند و به انجام می رسانند اگر این ساماندهی به گونه ای باشد که خریداران ایرانی بدان سان که از این پیشین گفته آمد به پاس آن خویشتن را در تنگنا و ناچاری در گزینش و خرید کالا نیابد و نداند، سیار سودمند و کارآمد خواهد بود.

براساس این گزارش، ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه‌های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال، بازی های رایانه ای و ایده بازار بخش‌های جشنواره «ایران ساخت» هستند.  این رویداد ملی با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی» به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به

دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وبسایت www.iransaakht.ir مراجعه فرمایند.