هنرمند عرصه سینما و تلویزیون گفت: اصلاح فرهنگ نادرست «خودگریزی» نیازمند فرهنگ‌سازی و مشارکت همگانی از جمله هنرمندان و نیازمند فراهم شدن زمینه‌ای در قالب یک جنبش فرهنگی  در قالب نشست، سمینار یا جشنواره ‌است و آن‌چه که در «ایران‌ساخت» اتفاق می‌افتد می‌تواند این جریان را به یک فرهنگ بدل کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  فخر‌الدین صدیق‌شریف هنرمند عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان با بیان ‌این‌که می‌بایست موضوع «باور به خویشتن» در برابر فرهنگ نادرست «خودگریزی» به فرهنگ عمومی تبدیل شود، گفت: اصلاح فرهنگ نادرست «خودگریزی»  نیازمند فرهنگ‌سازی و مشارکت همگانی از جمله هنرمندان و نیازمند فراهم شدن زمینه‌ای در قالب یک جنبش فرهنگی  در قالب نشست، سمینار یا جشنواره ‌است و آن‌چه که در جشنواره «ایران‌ساخت» اتفاق می‌افتد می‌تواند این جریان را به یک فرهنگ بدل کند.

وی به نقش هنرمندان عرصه‌های گوناگون در اصلاح فرهنگ خودگریزی اشاره کرد و افزود: اطمینان دارم اکثریت قریب به اتفاق هنرمندان و البته جامعه با حس میهن‌دوستی و خوباوری خود از این موضوع استقبال می‌کنند تا در نهایت بتوانیم  مصرفمان را به سوی تولیداتی سوق دهیم که توسط هم‌طنان ایرانی ساخته می‌شود، این تفکر خودزنی را کنار بگذاریم و با فاصله گرفتن از ذهنیت‌های نادرست پیشین نسبت به تولید ایرانی، به خود باوری برسیم.

این هنرمند سینما و تلویزیون کشور، اصلاح فرهنگ خودگریزی را پیش‌زمینه توجه به توانمندی‌های داخلی دانست و گفت: می‌بایست بررسی شود که چرا تا این اندازه خودگریز هستیم بدین معنا که از کالا و محصول و تولیدات و دستاوردهای خودمان از تولیدات هنری گرفته تا کالاهای مصرفی، استقبال نمی‌کنیم و به دیگر بیان گریزان هستیم.

صدیق‌شریف به نقش جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت در ایجاد تحرک عمومی با کمک هنرمندان کشورمان اشاره کرد گفت: «ایران ساخت» می‌تواند با شکل‌گیری کمپین و جلب مشارکت جدی مجموعه‌ای از هنرمندانی که شناخته شده و پیش‌گام هستند و دلشان برای کشورشان می‌تپد به تحقق این فرهنگ کمک کند و برای فضای مجازی تولید محتوا کند.

 

وی افزود: خوشبختانه این امر در شرف محقق شدن است چنان‌که بسیاری از ایرانیانی‌که سال‌های سال خارج از کشور زندگی می‌کنند و از مجموعه ای از خدمات و امکانات برخوردارند، نه تنها برای کالای ایرانی حتی برای معالجه و امور پزشکی خود ایران و پزشکان ایرانی را انتخاب می‌کنند، این موضوع نشان‌دهنده توانمندی کشور در این حوزه است که می‌تواند در دیگر عرصه‌ها نیز شکوفا شود.

این هنرمند پیشکسوت کشورمان ادامه داد: این تفکر که خود را کوچک می‌بینیم و دایما از خویش فرار می‌کنیم فرهنگی است نادرست و طی سالیان به ما القا شده است، پس برای نجات تولید کشور می‌بایست  خودمان را نادیده نگیریم و خود را زیر پای خود له نکنیم تا زمینه به نتیجه رسیدن به شیطنت‌ها و غرض‌ورزی‌هایی که در خصوص تولید ایرانی صورت می‌گیرد، فراهم نشود.

صدیق‌شریف با بیان این‌که  شیطنت‌های مغرضانه، سنگی بر مسیر حرکت تولیدات داخلی و اصلاح فرهنگ خودگریزی است افزود: ایجاد جریان به ضرر کالای ایرانی مبنی بر نخریدن فلان وسیله ایرانی یا تحریم و مبارزه با بهمان کالای ایرانی، دارای ریشه‌های شیطنت و غرض‌ورزانه است. عده‌ای به قول قدیمی‌ها در این عرصه موش می‌دوانند تا از آن خودباوری فاصله بگیریم و درست در زمانی که می‌توانیم حرکت روبه‌جلویی انجام دهیم این حرکت را به دست خودمان متوقف کنیم.

بازیگر فیلم‌های سینمایی روز واقعه، آخرین پرواز و مریم مقدس، فرهنگ خودکوچک‌بینی را یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این عرصه دانست و افزود: که به نظر من می‌بایست عرصه فرهنگ و هنر به اصلاح این فرهنگ نادرست کمک کند. در گام نخست باید خود را باور داشته باشیم و بدانیم که هستیم و این حضور اثرگذار است چنان‌که با همت و پشتکار می‌توانیم کار درست را به سرانجام برسانیم.

صدیق‌شریف، توجه به تولیدات داخلی را چاره‌ساز توسعه دانست و افزود: تمامی عوامل دخیل در مسیر پیشرفت کشورمان از جمله حرکت چرخ تولید بر مبنای تقاضا ممکن و مستمر خواهد بود بنابراین پیشرفت و توسعه بر مبنای حرکت مستمر چرخه تولید، زمانی می‌توانند به حیات خود ادامه دهند که حمایت مصرف‌کننده به عنوان  مخاطبان اصلی را همراه خود داشته باشند بر همین اساس چاره‌ای جز تکیه و توجه به تولید دانش بنیان ایرانی نداریم و می‌باید بدانیم توسعه این کشور با تلاش مضاعف و تولید کردن ممکن می‌شود.

این هنرمند، پیش‌شرط خودکفایی کامل از لحاظ فرهنگی، صنعتی و اقتصادی را حمایت در موقعیت‌های حساس عنوان کرد و افزود:  نگاه عمومی جامعه باید از این‌که صرفاً کالای خارجی جاذبه‌ها و ویژگی‌های خاص دارد اصلاح شود، زیرا کالای ایرانی نیز در بسیاری از موارد دارای ویژگی‌های  منحصر به‌فرد است اما شرط اصلی و اساسی پیشرفت تولیدات آن‌است که به تولیدکننده فرصت پیشرفت بدهیم.

وی افزود: طبیعی است که تولیداتمان دچار اشکالات و کمبودهایی باشد که در مسیر مختص خود باید اصلاح شود، اما علی‌رغم این اشکالات اغلب تولیدات کشور ما دارای وجاهت و قابل اتکا هستند.

براساس این گزارش، ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه‌های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال، بازی های رایانه ای و ایده بازار بخش‌های جشنواره «ایران ساخت» هستند.  این رویداد ملی با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی» به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وبسایت www.iransaakht.ir مراجعه فرمایند.