معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان، نخبگان را قافله‌سالار و پیش‌قراول پیشرفت و رشد کشور برشمرد و گفت: هوش و استعدادبرتر یکی از ارزاق و نعمت‌های‌الهی است که فرد برخوردار، باید ضمن شکرگزاری، از آن در راه رشد و تعالی فردی و اجتماعی استفاده کند.

 دکتر غلامعلی منتظر؛ معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان در «دهمین همایش ملی نخبگان فردا»، با اشاره به منویات مقام‌معظم‌رهبری، گفت: هوش و استعدادبرتر یکی از ارزاق و نعمت‌های الهی است که فرد برخوردار، باید ضمن شکرگزاری، از آن در راه رشد و تعالی فردی و اجتماعی استفاده کند.

وی افزود: علاوه بر هوش و استعداد، تلاش و صبر در انجام فعالیت‌های علمی نیز ازجمله ارزاق الهی است و طبق فرموده قرآن‌حکیم، فرد باید از رزق خود انفاق کند. به‌عبارت دیگر افراد برخوردار از این مزیت‌ها بیش از دیگران در قبال جامعه مسؤول هستند و باید بیش از دیگران برای رسیدن به نقطه مطلوب تلاش کنند. در این بین نهادها و دستگاه‌های موجود نیز موظفند برای فراهم‌کردن بستر مناسب برای اثرگذاری این گروه عزیز و مهم در جامعه تلاش کرده و ظرفیت‌های خود را در این راه به‌کار گیرند.

منتظر نخبگان را قافله‌سالار و پیش‌قراول پیشرفت و رشد کشور برشمرد و اظهار داشت: احساس مسؤولیت در قبال جامعه یکی از ویژگی‌های این افراد  است. تمام برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان نیز برای تغییر نگرش و فرهنگ حاکم بر فضای نخبگانی و جهت‌دهی به آن از حس «توقع» به سمت احساس «تعهد» در میان آحاد اجتماعات نخبگانی است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان در ادامه ضمن تعریف نخبه و مستعدبرتر از نگاه سند راهبردی کشور در امور نخبگان، تخصص و خبرگی، هوش و استعدادبرتر و اثرگذاری را از شاخصه‌های اصلی «نخبه» برشمرد و گفت: نخبگی امری است که در بستر اجتماع تحقق می‌یابد بنابراین فرد نخبه باید در چارچوب «گفتمان نظام اسلامی» حرکت کند و بدون این مهم نمی‌توان واژه نخبه را برای چنین فردی به‌کار برد.

وی به رویکردهای اصلی شناسایی مستعدان‌برتر اشاره کرد و افزود: تنوع فعالیت‌های نخبگانی، سعة دایرة نخبگانی، ترویج فرهنگ کار و تلاش به این معنا که فرد بداند، داشتن استعداد درخشان، « نعمتی تعهدآور» است نه «مزیتی توقع‌آفرین»، تداوم «فعالیت‌های نخبگانی» و همچنین توجه به رویکرد «نهاد محوری» به معنای دانشگاه پایه‌ای/استاد محوری مهمترین رویکردهای بنیاد ملی نخبگان در شناسایی مستعدان‌برتر دانشگاهی است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان حمایت از اجتماع نخبگانی را یکی از رسالت‌های مهم بنیاد عنوان کرد و اظهار داشت: به‌منظور تسهیل مسیر حرکت مستعدان‌برتر و باتوجه به تفاوت استعداد دانشجویان و هدایت آنان، تسهیلات در قالب جایزه‌های آموزش، پژوهش، فنّاور و فرهنگ به دانشجویان برگزیده اعطا می‌‎شود.

منتظر یادآور شد: جایزه‌های تحصیلی در سه مقطع «کارشناسی»، «کارشناسی‌ارشد» و «دکتری‌تخصصی» به دانشجویان مشمول اعطا می‌شود. ضمنا دانشجویان رشته‌های پزشکی، سال اول تا چهارم دورة دکتری حرفه‌ای معادل دانشجویان دورة‌کارشناسی، سال پنجم تا هفتم دورة دکتری حرفه‌ای معادل دانشجویان دورة‌کارشناسی‌ارشد و دانشجویان دورة تخصص و فوق‌تخصص معادل دانشجویان دورة دکتری تخصصی محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه برگزیدگان المپیادهای علمی و برگزیدگان آزمون‌های سراسری ورود به کارشناسی، در سالِ برگزیده‌شدن می‌توانند بدون محاسبه امتیاز از تسهیلات اعطایی بهره‌مند شوند، خاطرنشان کرد: دارندگان نشان طلا، نقره و برنز المپیادهای ملّی علمی دانش‌آموزی، رتبه‌های اول تا سوم المپیادهای ملّی علمی دانشجویی، دانشجویان نمونة کشوری، دارندگان رتبه‌های 1 تا 150 گروه ریاضی و فنی، 1 تا 100 گروه علوم تجربی، 1 تا 100 گروه علوم انسانی، 1 تا 40 گروه هنر و 1 تا 20 گروه زبان خارجی نیز در سال اول به‌عنوان مستعدبرتر مشمول آئین‌نامه‌ها خواهند شد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان با اشاره به جوایز دوره کارشناسی، گفت: اعتبار توانمندی آموزشی ذیل جایزۀ آموزش، اعتبار «ارتباطات علمی» و «اجرای پایان‌نامه» ذیل جایزۀ پژوهش و اعتبار «توان‌مندی‌کارآفرینی» ذیل جایزۀ فنّاوری ازجمله جوایز در نظر گرفته‌شده برای مقطع کارشناسی است. علاوه بر آن، جایزۀ فرهنگ نیز مشتمل بر راتبة دانشجویی، بیمة تکمیلی، هدیة ازدواج و ودیعة اجارة مسکن است که افراد می‌توانند از آن برخوردار شوند. لازم به ذکر است کلیۀ تسهیلات به مدت یک‌سال به افراد اعطا می‌شود و فرد تنها در صورت تداوم فعالیت‌های نخبگانی می‌تواند در سال‌های بعد نیز از آنها استفاده کنند.

منتظر با اشاره به تسهیلات دورة کارشناسی‌ارشد، اعتبار آموزش‌یاری و جایزة شهید احدی (ادامه‌تحصیل بدون کنکور در مقطع دکتری) را ازجمله جوایز آموزشی این مقطع برشمرد و گفت: به‌دلیل اهمیت پژوهش در تحصیلات‌تکمیلی بنیادملی نخبگان تلاش کرده است تسهیلات مناسبی را در نظر بگیرد که از آن جمله می‌توان به اعتبارت پژوهش‌یاری، ارتباطات علمی، اجرای پایان‌نامه، شرکت در مجامع علمی داخلی/خارجی پژوهش و استفاده از شبکةآزمایشگاهی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه اعتبارات فن‌یاری، توان‌مندی‌کارآفرینی، هستة فنّاوری وکارآفرینی در ذیل جایزۀ فنّاوری قرار دارند، افزود: دانشجو مجاز است از بین سه اعتبار «آموزش‌یاری»، «پژوهش‌یاری» و «فن‌یاری» فقط از یکی و از بین دو اعتبار «هستة پژوهشی» و «هستة فنّاوری وکارآفرینی» نیز فقط از یکی بهره‌مند شود.

منتظر با بیان اینکه جوایز تحصیلی در مقطع دکتری رشد چشمگیری دارد، اظهار داشت: جایزۀ آموزش شامل اعتبار آموزش‌یاری و اعتبار توان‌مندی آموزشی است. اعتبارات پژوهش‌یاری، ارتباطات علمی، اجرای رسالة دکتری، شرکت در مجامع علمی داخلی، شرکت در مجامع علمی خارجی، اعزام به فرصت مطالعاتی داخلی، اعزام به فرصت مطالعاتی خارجی، هستة پژوهش و استفاده از شبکة آزمایشگاهی اهم تسهیلات موجود در سبد جایزۀ پژوهشی است که نسبت به مقطع کارشناسی‌ارشد از هر لحاظ افزایش یافته است. جایزۀ فنّاوری نیز از اعتبارات فن‌یاری، توان‌مندی‌کارآفرینی و هستة فنّاوری وکارآفرینی تشکیل شده است.

وی افزود: همچون مقطع کارشناسی‌ارشد، در دوره دکتری نیز راتبة دانشجویی، بیمة اشتغال، بیمة تکمیلی، هدیة ازدواج و ودیعة اجارة مسکن( در قالب جایزۀ فرهنگ) به مشمولان اعطا می‌شود.

منتظر یادآور شد: بنا به رویکرد بنیاد کلی نخبگان اعطای راتبه‌های مالی تنها در قبال انجام کار در دانشگاه به افراد تعلق می‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان در بخش دیگری از سخنان خود به تسهیلات نظام‌وظیفه اشاره کرد و گفت: دانشجویان دورة کارشناسی پس‌از اتمام تحصیل و در صورت اشتغال در شرکت دانش‌بنیان می‌توانند در فرایند تسهیلات نظام‌وظیفه شرکت کنند. دانشجویان دورة کارشناسی ارشد نیز پس‌ از اتمام تحصیل می‌توانند در فرایند تسهیلات نظام وظیفه شرکت کنند ضمن اینکه دانشجویان دورة دکتری پس از دفاع موفقیت‌آمیز از پروپوزال رسالۀ خود می‌توانند در این فرایند حضور یابند و از تسهیلات نظام وظیفۀ بنیاد استفاده کنند این تسهیلات شامل گذراندن دوره خدمت در زمانی کوتاه تر (دست کم نصف دوره سایر مشمولان) اجرای طرحی پژوهشی، فناورانه یا فرهنگی به عنوان طرح خدمت و امکان اشتغال (استخدام) قبل از پایان دوره نظام وظیفه است.