برخلاف اظهار نظر افرادی همچون استفن هاوکینگ که هوش مصنوعی را خطری برای بشریت می دانند، این فناوری کمک زیادی به انسانها در داشتن زندگی بهتر می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  به نقل از لایو ساینس، کم نیستند چهره های شاخص در دنیای فناوری که هوش مصنوعی را به عنوان یک خطر مهم برای آینده بشر به شمار می آورند. آنها این ایده را مطرح می کنند که با پیشرفته این فناوری و دستیابی آنها به امکان تصمیم گیری این امکان وجود دارد که آینده جوامع انسانی تهدید شود.

اما در نقطه مقابل شمار چشمگیری از دانشمندان هم این فناوری را یکی از کاربردی ترین ابداعات بشر می دانند تا جایی که کاربردهای زیادی برای آن در نظر گرفته شده است. اثرات مثبت این نوآوری تا آنجاست که از لفظ «تعریف دوباره فناوری» درباره هوش مصنوعی استفاده می کنند.

حفاظت از حیات وحش

اینکه چه تعداد از گونه های مختلف در حیات وحش وجود دارند و چه تعداد در معرض خطر انقراض هستند همواره برای دانشمندان فعال در حوزه محیط زیست و حیات وحش از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. اینجاست که هوش مصنوعی وارد عمل شده و به عنوان عصای دست دانشمندان عمل می کند. وب سایت Wildbook.org نمونه بارز این نوآوری است. این وبسایت از نسل جدیدی از هوش مصنوعی و الگوریتمهای مخصوص بهره می برد. این سیستم تصاویر بارگذاری شده را مورد ارزیابی دقیق قرار می دهد. این مورد تنها یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در حفاظت از حیات وحش محسوب می شود.

تشخیص عفونت خون

در علم پزشکی عفونت خون به عنوان یک پیچیدگی در نظر گرفته می شود که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل درمان خواهد بود اما در مراحل پیشرفته تر عواقب سختی همچون از کارافتادن اندامهای مختلف یا حتی مرگ را به همراه خواهد داشت. اکنون از الگوریتمهای هوش مصنوعی برای ثبت علائم الکترونیکی استفاده می شود که به پزشکان در تشخیص عفونتهای خون تا ۲۴ ساعت زودتر از فرآیندهای عادی تشخیص آن کمک زیادی می کند.

امداد و نجات

ممکن است قربانیان سیل، زمین لرزه و سایر فجایع طبیعی در هر نقطه ای گیر افتاده و از دسترس نیروهای امداد و نجات خارج باشند. در این موارد زمان فاکتور مهمی است که نباید آن را از دست داد. به تازگی از هوش مصنوعی در مأموریتهای جستجوی قربانیان فجایع طبیعی استفاده می شود. از این طریق می توان افراد گرفتار را تا پیش از آنکه خیلی دیر شود شناسایی کرده و جان آنها را نجات داد. اخیرا دانشمندان  الگوریتمهای هوش مصنوعی را توسعه داده اند که فرآیند یافتن افراد گمشده را در کمتر از دو ساعت امکانپذیر می کند. شناسایی آوار انباشته شده در محلهای خاص که احتمال وجود قربانیان در زیر آنها وجود دارد نیز از دیگر نتایج به کارگیری هوش مصنوعی در این گونه موارد است.