چهارمین نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی و پیشرفته رَبع رشیدی تبریز با رویکرد توسعه و تجاری‌سازی فناوری، به حمایت معاونت علمی 20 تا 23 آبان ماه در نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ چهارمین نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی فناوری‌های نو و پیشرفته رَبع رشیدی تبریز با رویکرد توسعه و تجاری‌سازی فناوری هم‌زمان با اولین نمایشگاه فروش محصولات دانش‌بنیان، با حمایت معاونت علمی و به همت منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی برگزار می‌شود.

این نمایشگاه با تاسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکرد جدیدی نسبت به نخستین نمایشگاه و جشنواره فناوری‌های نو و پیشرفته، که در سال 1384 برگزار شده بود و از سال 1393 به‌طور دوره‌ای، سالانه برگزار می‌شود.

روند مثبت و رو به رشد طرح‌های حاضر در دوره‌های پیشین این نمایشگاه و جشنواره (از نظر کمیت و کیفیت) رویکرد صحیح آن و نیاز فناوران به این مقوله را نشان می‌دهد.

در نخستین دوره نمایشگاه و جشنواره فناوری‌های نو و پیشرفته ربع رشیدی که سال 1384 برگزار شد 159 طرح در ، در دوره دوم که در سال 1393 برگزار شد 573 طرح و در دوره سوم که سال 1394 برگزار شد 937 طرح در این رویداد حاضر شدند.

در این میان بیش از 1362 طرح فناورانه برای چهارمین دوره آن‌که سال جاری برگزار می‌شود تاکنون حاضر شده‌اند که 259 طرح از شهرهای مختلف ایران به جز تبریز و 16 طرح از کشورهای دیگر است.

طرح‌های ثبت‌نام شده در سه سطح ایده و تحقیق (ویژه طرح‌هایی که هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده‌اند)، توسعه و تجاری‌سازی فناوری (ویژه فناوری‌هایی که آماده تجاری‌سازی هستند) و توسعه بازار (ویژه فروش محصولات دانش‌بنیان) تقسیم‌بندی و برای هر سطح هم‌زمان در سالن‌های اختصاصی برنامه ویژه‌ای در خصوص نحوه حضور، رقابت و ارزیابی منظور شده است.

تکمیل چرخه علم تا ثروت با جشنواره ربع رشیدی

هدف اصلی این نمایشگاه و جشنواره، شناخت توانمندی‌های علمی، فناوری و معرفی طرح‌ها، ایده‌ها، فناوری‌های برتر، ایجاد بستر مناسب برای تجاری‌سازی و تکمیل چرخه علم تا ثروت و همچنین برقراری ارتباط میان مراکز علمی و بخش‌های مختلف اقتصادی و افزایش صادرات محصولات دانش‌بنیان است.

از جمله اهداف کلی برگزاری چهارمین نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی فناوری‌های نو و پیشرفته رَبع رشیدی تبریز را که با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، می‌توان به بسترسازی برای تکمیل چرخه علم تا فناوری و فناوری تا کسب‌وکار (تجاری‌سازی)، شناسایی توانمندی‌های علمی و فناوری و بسترسازی برای کاربردی کردن آن‌ها، بسترسازی برای ایجاد ارتباط میان دانشگاهیان و فناوران با بخش‌های مختلف اقتصادی و اجرایی اشاره کرد.

دیگر این اهداف بسترسازی برای شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان، زمینه‌سازی برای افزایش صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان، ایجاد شبکه ارتباطات تجاری میان شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و همچنین واحدهای تولیدی، جذب سرمایه‌گذاری (داخلی و خارجی) برای طرح‌های اقتصادی دانش‌بنیان، فرهنگسازی و ترویج ایجاد فضای کسب‌وکار برای نخبگان علمی و فناوری هستند.

شناسایی و معرفی نوآوری‌ها و اختراعات فناورانه، طرح‌ها و ایده‌های دانش‌محور و همچنین گسترش همکاری‌های فناورانه منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی موارد دیگری از اهداف کلی اهداف کلی برگزاری چهارمین نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی فناوری‌های نو و پیشرفته رَبع رشیدی تبریز است.

از مزایای شرکت در این رویداد می‌توان به آشنایی با نهادها و صندوق‌های حمایتی و فرآیند دانش‌بنیان شدن آن‌ها، امکان معرفی و عرضه طرح با محصول فناورانه به جامعه و بازار هدف، اخذ مشاوره از طریق ارتباط و تعامل با نهادها و صندوق‌های حمایتی حاضر در نمایشگاه و جشنواره، حضور در یک فضای مناسب و تخصصی جهت ارائه طرح فناورانه، تکمیل و توسعه فرآیند تجاری‌سازی از طریق تعامل و ارتباط با نهادهای تخصصی و حمایتی و همچنین کسب تجربه، اخذ ایده و الگوهای جدید و نوآورانه توسط فناوران اشاره کرد.

بازدید تورهای صنعتی شهرهای کشور از رویداد ربع رشیدی

در چهارمین نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی فناوری‌های نو و پیشرفته رَبع رشیدی تبریز کارگاه‌های آموزشی و تخصصی ارائه می‌شود. علاوه بر آن خدمات رایگان مشاوره‌ای، ارائه غرفه رایگان برای معرفی طرح‌ها، اسکان دانشجویی غرفه داران خارج از استان به‌صورت رایگان، تأمین ایاب و ذهاب غرفه داران خارج از استان در روزهای برگزاری نمایشگاه صورت می‌گیرد.

همچنین علاوه بر صنعتگران استان آذربایجان شرقی، بیش از هفت تور صنعتی از استان‌های دیگر ایران برای بازدید از چهارمین نمایشگاه و جشنواره فناوری‌های نو و پیشرفته ربع رشیدی ثبت‌نام کرده‌اند.

در این رویداد طرح‌های حاضر در قالب کتابچه طرح‌ها و جشنواره، درج مشخصات طرح‌ها در سایت فن بازار منطقه‌ای استان و درج مشخصات طرح‌ها در سایت اختصاصی منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی معرفی می‌شوند.

منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی چهارمین نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی فناوری‌های نو و پیشرفته رَبع رشیدی تبریز هدف ایجاد فضای تعامل برای عرضه‌کنندگان و خریداران فناوری، با مشارکت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری (عتف)، استانداری آذربایجان شرقی، سازمان برنامه و بودجه استان و نمایشگاه بین‌المللی تبریز ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان چهارمین نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی فناوری‌های نو و پیشرفته رَبع رشیدی را برگزار می‌کند.