مراسم اختتامیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه با حضور سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری و رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ مراسم اختتامیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه با حضور سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری و رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه برگزار شد که در این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری 30 تفاهمنامه همکاری بین روسای دانشگاه‌های ایران و روسیه امضاء شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم ضمن خیر مقدم به روسای دانشگاه‌های برتر روسیه و ایران از توسعه همکاری های بین المللی بین دانشگاه های دو کشور اظهار خشنودی کرد و با اشاره به نگاه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حمایت از تحقیقات مرز دانش و توجه به تحقیقات بنیادی در بخش خای مختلف علوم، به انجام پروژه های مشترک تحقیقاتی با دانشگاه های روسیه و ایران اظهار امیدواری کرد که این همکاری های علمی در آینده توسعه و شتاب بیشتری یابد.

براساس این گزارش، در جریان سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و برگزاری سومین دور نشست کمیسیون عالی همکاری های فناوری دو کشور با حضور معاون نخست وزیر روسیه، حوزه های مختلف علمی و فناوری از جمله نانو و بیو تکنولوژی، تجهیزات پزشکی، درمان بیماری های صعب العلاج، علوم شناختی، روابط دانشگاهی و حوزه های مشابه از جمله محورهای همکاری ایران و روسیه بوده استو نشست حاضر بین روسای دانشگاه های دو کشور، در قالب توافقات انجام شده ذیل کارگروه همکاری های دانشگاهی و در قالب کمیته عالی همکاری های فناوری ایران و روسیه، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیری فدراسیون روسیه برگزار شد.

 

در این مراسم همچنین رؤسای دیگر دانشگاه‌های برتر ایران با رؤسای دانشگاه برتر روسیه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. از جمله دانشگاه فردوسی مشهد با دانشگاه‌های دولتی مسکو، کاباردینو بالکار، دولتی اورال جنوبی، روس نو، دولتی آستاراخان، فدرال قفقاز شمالی و فدرال کازان، و دانشگاه شهید بهشتی نیز با دانشگاه‌های جنوبی فدرال، دولتی آلتای، فنی دولتی آستاراخان و فدرال قفقاز شمالی تفاهم نامه همکاری امضا کردند. همچنین دانشگاه تهران با دانشگاه‌ دولتی مسکو (لومونوسوف)، دانشگاه نفت و گاز روسیه (گوبکین)، دانشگاه ملل روسیه، دانشگاه لوباچفسکی، دانشگاه کاباردینو بالکار و دانشگاه فدرال کازان تفاهم‌نامه منعقد کرد.

دانشگاه شیراز با دانشگاه‌های دولتی مسکو و دولتی آلتای؛ دانشگاه اصفهان با دانشگاه‌های دولتی مسکو و فدرال جنوبی؛ دانشگاه صنعتی اصفهان با دانشگاه فدرال قفقاز شمالی؛ دانشگاه صنعتی شریف نیز با دانشگاه‌های فدرال قفقاز شمالی، دولتی پلی تکنیک سنت پترزبورگ و نفت و گاز روسیه؛ دانشگاه علامه طباطبایی با دانشگاه‌های جدید روسیه (روس نو) و دولتی مسکو؛ و دانشگاه علم و صنعت نیز با دانشگاه دولتی پلی تکنیک پترکبیر سنت پترزبورگ تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم‌نامه‌ها با هدف توسعه فعالیت‌های علمی و آموزشی، تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره‌های مشترک و انجام پژوهش‌های مشترک منعقد شده است.

بنابه اطلاع دبیرخانۀ اجلاس دانشگاه‌های برتر دو کشور، سومین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه قرار است سال آینده در کشور روسیه برگزار شود.

براساس این گزارش، نخستین نشست همکاری دانشگاه های برتر دو کشور در قالب کارگروه همکاری های دانشگاهی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی و نخست وزیری فدراسیون روسیه سال گذشته در مسکو برگزار شد.