پورمختار با اشاره به تأثیر مثبت جشنواره ملی فرهنگی-هنری «ایران ساخت» در رونق اقتصادی کشور، گفت: در کنار کیفیت بالا در برگزاری جشنواره، بُرد رسانه‌ای قوی می‌تواند ضامن موفقیت جشنواره باشد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمدعلی پورمختار؛ عضو کمیسیون قضایی‌وحقوقی و نماینده مردم آهنگ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، به‌کارگیری علم و دانش را ضامن موفقیت دانست و گفت: اساس موفقیت در هر حوزه‌ای تزریق دانش است.

وی افزود: با استفاده از علم و با آگاهی و برنامه‌ریزی دقیق و همچنین شناخت صحیح از فضای کار و الزامات آن می‌توان در هر مسیری محکم‌تر گام برداشت.

پورمختار به‌کارگیری اندیشه و تفکر نخبگانی را یکی از ارکان اصلی بالندگی و پویای جامعه در همه زمینه‌ها، خاصه حوزه اقتصاد برشمرد و اظهار داشت: حضور فعال و نقش‌آفرینی اجتماع نخبگانی در اقتصاد البته به شرط فراهم‌شدن امکانات و ابزار لازم، می‌تواند به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی جامه عمل پوشانده و کشور را به پویایی و پایداری مدنظر برساند.

عضو کمیسیون قضایی‌وحقوقی مجلس با اشاره به لزوم طراحی و برنامه‌ریزی دقیق برای حضور اجتماع نخبگانی در حوزه عملیاتی اقتصاد، همکاری و تعامل همه قوا و دستگاه‌ها را یکی از ملزومات اصلی این حرکت عنوان کرد و بیان داشت: پرهیز از موازی‌کاری و همگرایی در حوزه حمایت از نخبگان و تولیدات آنان از وظایف همه نهادها است. مجلس شورای اسلامی به‌عنوان قانون‌گذار باید موانع قانونی حرکت را برداشته و با وضع قوانین تسهیل‌گر خاصه در حوزه دانش‌بنیان مسیر را برای نخبگان هموار کند.

وی افزود: دولت نیز باید داشته‌ها و ظرفیت‌های خود را برای اجرایی‌کردن قوانین به‌کارگرفته و با حمایت‌مالی و معنوی، بستر لازم را فراهم کند. آموزش و راهبری نیز ازجمله وظایف دولت است چراکه بسیاری از افراد اجتماع نخبگانی علی‌رغم توان ذهنی و ایده‌پردازی بالا، به‌دلیل عدم‌شناخت از مقتضیات فضای اقتصادی و کسب‌وکار دانش‌بنیان به این عرصه وارد نمی‌شوند.

نماینده مردم آهنگ در مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر دستگاه قضا در ایجاد امنیت روانی برای نخبگان و البته سرمایه‌گذاران نقش بسزایی دارد. باید دانست همکاری و تعامل همه‌کشور اعم از دستگاه‌های حکومتی و دولتی و حتی آحاد جامعه زمینه‌ساز استفاده حداکثری از توان نخبگانی است.

پورمختار در ادامه حمایت از محصول و کالای دانش‌بنیان ایرانی در بازاررقابت را یکی از ملزومات رونق شرکت‌های دانش‌بنیان برشمرد و گفت: هر فعالیت تولیدی و یا خدماتی تنها با رسیدن به ره‌آورد مالی می‌تواند تداوم داشته باشد. به‌همین دلیل علاوه بر حمایت در بخش تولید، در مرحله عرضه نیز باید از شرکت‌های دانش‌بنیان پشتیبانی شود. اعطای تسهیلات فروش، سامان‌دهی بازار داخلی، رونق بخش صادرات، اعمال سیاست‌های تشویقی مانند معافیت‌های مالیاتی و گمرکی ازجمله راه‌هایی است که می‌تواند بازار را به خرید کالای داخلی ترغیب کند.

عضو کمیسیون قضایی‌وحقوقی مجلس استفاده از ظرفیت‌ نظام‌بانکی کشور را تسهیل‌گر مسیر رونق شرکت‌های دانش‌بنیان برشمرد و ادامه داد: مشوق‌های مالی و بانکی یکی از موارد مهمی است که می‌تواند زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذار به شرکت‌های دانش‌بنیان شود چراکه سرمایه‌گذار برای حضور در هر عرصه‌ای به توجیه اقتصادی نیاز دارد.

نماینده مردم آهنگ در مجلس با اشاره به لزوم تغییر الگوی‌مصرف جامعه و تشویق مصرف‌کننده بومی به خرید کالای داخلی، گفت: دولت باید خود را به‌عنوان بزرگترین مشتری تولیدات ایرانی خاصه در کالاهای استراتژیک معرفی کند. از سوی دیگر جامعه نیز باید به‌سمت مصرف تولیدات داخلی سوق داده شود که البته این مهم نیازمند اقدامات فرهنگی است.

وی در پایان با اشاره به برگزاری جشنواره ملی فرهنگی-هنری «ایران ساخت»، گفت: برگزاری این قبیل جشنواره‌ها بسیار مفید است و می‌تواند فرهنگ‌مصرف جامعه را تغییر دهد البته به‌شرطی که با کیفیت بالا برگزار شده و به لحاظ رسانه‌ای نیز قدرتمند عمل کند. بُعد رسانه‌ای قوی می‌تواند ضامن موفقیت جشنواره باشد.