اولین جایزه بهترین قرارداد انتقال فناوری دی-هشت، که دبیرخانه آن پارک فناوری پردیس معاونت علمی بود، طی مراسمی در شهر ازمیر ترکیه به طرفین ایرانی و مالزیایی برگزیده اعطا شد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، طرح اعطای «جایزه انتقال فناوری» با حمایت مالی دولت جمهوری اسلامی ایران و به همت پارک فناوری پردیس معاونت علمی (دبیرخانه D-8 TTEN)، به‌منظور تشویق کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی دی-هشت به مشارکت در فرآیند تبادل فناوری، طی دومین جلسه شورای عالی این شبکه در سال 2015 در نیجریه مطرح‌شده و به تصویب اعضا رسیده است که اکنون جایزه سال 2015 بهترین قرارداد انتقال فناوری دی-هشت با حضور دبیر کل دی-هشت، روسای اتاق‌های بازرگانی هشت کشور و نمایندگان دبیرخانه  TTENاز پارک فناوری پردیس معاونت علمی، توسط دبیرخانه شبکه انتقال و تبادل فناوری دی-هشت اعطاء شد.

جایزه انتقال فناوری توسط دبیرخانه شبکه انتقال و تبادل فناوری دی-هشت با هدف شناسایی شرکت­های توانمند فناور و به منظور تشویق کشورها به تبادلات فناوری و تأمین نیازهای فناوری کشورها از همدیگر تعریف شده است و به صورت سالیانه اعطا می‌شود.

این جایزه در دومین نشست شورای عالی شبکه در کشور نیجریه در سال 2014 به تصویب رسید و فرایند اعطای اولین دور این جایزه برای سال 2015 با ارسال فراخوان، دریافت قراردادهای نامزد دریافت جایزه و بررسی و داوری قراردادها از ابتدای سال 2016 آغاز شد.

اعطای این جایزه سه شرایط داشت، ابتدا قرارداد در بازه زمانی 11 دی 93 (1 ژانویه 2015) الی 10 دی 94 (30 دسامبر 2015) منعقد شده باشد. دوم، یکی از طرف­های انعقاد قرارداد، از کشورهای دی-هشت و کشور دوم از کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی باشد. در آخر قرارداد معطوف به یکی از روش‌های انتقال فناوری بوده و در زمینه فروش محصول و مشابه آن نباشد.

با اتمام مهلت ارسال اطلاعات نامزدها، قراردادهایی از 7 کشور ایران، ترکیه، مالزی، لبنان، پاکستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به دبیرخانه TTEN ارسال شد و داوری و ارزیابی قراردادها بر طبق دستورالعمل مربوطه در ماه سپتامبر به پایان رسید و قرارداد انتقال دانش فنی تولید 2 داروی بیولوژیک از سوی شرکت آریوژن ایران به شرکت اینوبایوونچرز مالزی بعنوان قرارداد برگزیده انتخاب شد.

در طی قراردادی که در ماه نوامبر سال 2015 منعقد شده است، دانش فنی تولید 2 داروی بیوسیمیلار تحت عناوین ARIOSEVEN و ALTEBREL به صورت سرمایه‌گذاری مشترک به طرف مالزیایی منتقل شد. ارزش مالی این قرارداد برابر با 66 میلیون دلار است که ضمن انتقال دانش فنی، احداث کارخانه تولید این 2 دارو نیز طی 3 سال در مالزی به اتمام و بهره‌برداری خواهد رسید.

بر اساس آیین‌نامه این طرح، به «بهترین مورد انتقال فناوری» که بین حداقل یکی از کشورهای عضو گروه دی-هشت و سایر کشورهای اسلامی، در طول هر سال میلادی صورت گرفته باشد، «جایزه انتقال فناوری شبکه» به مبلغ 5000 دلار آمریکا (به هریک از طرفین قرارداد) و لوح تقدیر اهدا می‌شود.

چشم‌انداز برگزار کنندگان این جایزه به مشارکت و تعامل بیشتر شرکت‌های فناور در سطح کشورهای اسلامی محسوب می‌شود و این امیدواریم وجود دارد تا  اعطای منظم این جایزه و افزایش مبلغ آن در سال‌های آتی بتواند بر رشد، توسعه و انتقال فناوری و دانش فنی کشورهای مسلمان اثرگذار باشد.

چشم‌انداز برگزار کنندگان این جایزه مشارکت و تعامل بیشتر شرکت‌های فناور در سطح کشورهای اسلامی است و امید است با اعطای منظم این جایزه و افزایش مبلغ آن در سال‌های آتی، بتوانیم بر رشد، توسعه انتقال فناوری و دانش فنی کشورهای مسلمان اثر گذار باشیم.

پارک فناوری پردیس معاونت علمی، دبیرخانه «شبکه انتقال و تبادل فناوری بین هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به D8-TTEN» است.