چهارمین کنفرانس لیزر و کاربردهای آن که با حمایت ستاد لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، چهار کارگاه آموزشی روش‌های تولید پالس کوتاه، مالکیت فکری و ثبت اختراع، حفاظت در برابر اشعه ویژه مراکز کار با لیزر، آشنایی تئوری و عملی با میکرو لیزرها _لیزرهایی در بازه پیکو ثانیه) در چهارمین کنفرانس لیزر و کاربردهای که با حمایت ستاد لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی برگزار می‌شود، برنامه‌ریزی‌شده است.

روش‌های تولید پالس کوتاه

نخستین کارگاه «روش‌های تولید پالس کوتاه» از ساعت 8:30 تا 12:30 با موضوعات  Q سوییچ، قفل مد، کوتاه کردن پالس با روش تقویت پالس چرب شده، کاربردهای لیزرهای پالس کوتاه در حوزه‌های مختلف و پدیده‌های غیرخطی در حضور پالس کوتاه در مواد برگزار می‌شود.

در بخش Qسوییچ این کارگاه روش سوییچ و انواع آن، Q سوییچ فعال، Q سوییچ غیرفعال با استفاده از جاذب اشباع، Q سوییچ در فیبرهای نوری و خصوصیات پالس کوتاه در لیزر Q سوییچ توضیح داده خواهد شد.

موضوعاتی که در بخش قفل مد ارائه می‌شود لیزرهای قفل مد، انواع روش قفل مد در لیزرها، انواع روش‌های قفل مد فعال، قفل مد با روش هم گام دمش، انواع روش‌های قفل مد غیرفعال، مقایسه قفل مد با روش فعال و غیرفعال و لیزرهای قفل مد فیبری است.

بخش کوتاه کردن پالس با روش تقویت پالس چرب شده این کارگاه با ارائه موضوعاتی چون افزایش و کاهش طول پالس و با استفاده از پاشش سرعت گروه، تقویت پالس چرب شده، کوتاه کردن پالس با روش تقویت پالس چرب شده با استفاده از آینه‌های چرب شده همراه خواهد بود.

همچنین در این بخش کوتاه کردن پالس با روش تقویت پالس چرب شده با استفاده از توری پراش، انواع توری پراش و نیز کوتاه کردن پالس با روش تقویت پالس چرب شده با استفاده از منشورهای نوری ارائه می‌شود.

موضوع کاربردهای لیزرهای پالس کوتاه در حوزه‌های مختلف با ارائه مباحثی چون کاربردهای لیزرهای پالس کوتاه در حسگرهای نوری و روش‌های تشخیصی، کاربردهای لیزرهای پالس کوتاه در سیستم‌های پزشکی، کاربردهای لیزرهای پالس کوتاه در سیستم‌های تصویربرداری، کاربردهای لیزرهای پالس کوتاه در سیستم‌های ارتباطی و گیت‌های نوری و غیره همراه است.

همچنین مباحثی چون آثار غیرخطی مرتبه دوم، تولید هارمونیک دوم، تولید مجموع فرکانس‌های نوری و نوسان پارامترهای نوری در موضوع پدیده‌های غیرخطی در حضور پالس کوتاه مواد ارائه می‌شود.

این کارگاه به صورت چهار ساعته و تئوری برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان باید به مباحث لیزر و اپتیک آشنایی داشته باشند.

مالکیت فکری و ثبت اختراع

کارگاه دیگری که به طور هم‌زمان از ساعت 8:30 تا 12:30 برگزار می‌شود، «مالکیت فکری و ثبت اختراع» است. سرفصل‌های این کارگاه را مفاهیم و کلیات مالکیت فکری (با تاکید بر پتنت)، آشنایی با روند ثبت اختراع در داخل کشور، آشنایی با اداره ثبت اختراع آمریکا و نحوه ثبت در آن  و همچنین روش‌های جست‌وجوی پتنت در بانک‌های پتنت (معرفی پایگاه‌های رایگان و غیر رایگان) خواهد بود.

این کارگاه نیز به صورت چهار ساعته تئوری برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان آن باید دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید دانشگاه باشند.

حفاظت در برابر اشعه ویژه مراکز کار با لیزر

کارگاه «حفاظت در برابر اشعه ویژه مراکز کار با لیزر» از 8:30 صبح تا 17:30 به مدت 9 ساعت برگزار می‌شود. پس از این کارگاه آزمونی برگزار خواهد شد و متقاضیانی که علاقه‌مند به شرکت در آزمون باشند در صورت کسب حدنصاب نمره قبولی، علاوه بر گواهی کارگاه آموزشی کنفرانس، گواهی دوره آموزشی از سوی دفتر امور حفاظت در برابر اشعه برای آنان صادر می‌شود.

سرفصل‌های این کارگاه معرفی انواع پرتو، معرفی لیزر و انواع آن، طبقه‌بندی لیزر، خطرات و روش‌های حفاظتی و نیز قوانین و مقررات است.

آشنایی تئوری و عملی با میکرو لیزرها

کارگاه «آشنایی تئوری و عملی با میکرو لیزرها» (لیزرهایی در بازه پیکو بر ثانیه) از ساعت 13:30 تا 17:30 برگزار خواهد شد. سرفصل‌های این کارگاه را آشنایی با لیزرهای پیکوثانیه (میکرو لیزرها)، تئوری تولید پالس‌های پیکوثانیه در میکرو لیزرها، معادلات گرمایی حاکم بر میکرولیزر، چگونگی طراحی و ساختار داخلی میکرولیزر، تئوری حاکم بر تولید هارمونیک‌های بالاتر در میکرولیزر، تقویت‌کننده‌های میکرولیزری و کاربردهای میکرولیزر تشکیل می‌دهد.

این کارگاه به صورت دو ساعت تئوری و دو ساعت عملی برگزار خواهد شد. شرکت‌کنندگان آن باید حداقل مدرک کارشناسی فیزیک یا فتونیک را دریافت کرده باشند و یا با مفاهیم لیزر و اپتیک غیرخطی آشنا باشند.

چهارمین کنفرانس لیزر و کاربردهای آن با حمایت ستاد لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 12 و 13 آبان 95 برگزار می‌شود. در حاشیه این کنفرانس، کارگاه‌های تخصصی در تاریخ 11 آبان ماه سال جاری در دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان بر شرکت در این کنفرانس می‌توانند به سایت ستاد لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی مراجعه کنند.