عباسی گفت: یکی از دلایل عمده که کالای تولید داخل در بازار بومی به توفیق نمی‌رسد، عدم‌شناخت جامعه مصرف‌کننده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پاسدالله عباسی؛ نایب‌رئیس کمیسیون آموزش‌وتحقیقات و نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک ضرورت اثبات‌شده است، گفت: هر نهاد و فردی باید به نقش خود در این روند آگاه باشد.

وی با اشاره به اینکه فراهم‌شدن بستر مناسب برای بروز عینی رویکردهای اقتصاد مقاومتی از اولویت‌های اصلی دستگاه قانون‌گذاری و اجرایی است، اجتماع نخبگانی را مهمترین اهرم دانست و افزود: این اجتماع به‌عنوان پیشرو و پیشبر نقش تعیین‌کننده‌ای در حرکت کلی کشور و جامعه به سوی اهداف مشخص دارد.

عباسی ادامه داد: نگاه دقیق و کارشناسانه به ظرفیت‌های ذاتی نشان می‌دهد، پتانسیل بومی بالایی چه به لحاظ معادن و منابع طبیعی و زیرزمینی و چه به لحاظ نیروی‌انسانی در کشور وجود دارد که بالفعل شدن آنها می‌تواند منشاء پیشرفت‌های بسیاری باشد که مقاوم‌شدن اقتصاد یکی از نتایج آن است.

نایب‌رئیس کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس با بیان اینکه نقشه‌راه کشور برای رسیدن به توسعۀ‌پایدار مشخص است، اضافه کرد: یکی از اقدامات اساسی، بررسی روند حرکتی کشور تا به امروز است. به‌عبارت بهتر باید با نگاهی دقیق و کارشناسانه راه طی‌شده را مورد بازبینی و کندوکاو قرار داد، چالش‌ها، نقاط ضعف و قوّت، اشتباهات و آسیب‌های آن به‌درستی شناخته شده و وظیفه هر نهاد و ارگانی چه قانون‌گذاری و چه اجرایی و قضایی به‌صورت شفاف مشخص شود تا ضمن پرهیز از موازی‌کاری، روند حرکتی آینده مشخص شده و نتیجه مطلوب حاصل شود.

نماینده مردم رودسر در مجلس در ادامه گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان را اقدامی مناسب توصیف کرد و گفت: افزون بر نقش این شرکت‌ها در اشتغالی‌زایی نخبگانی و دانشگاهی خاصه در شرایط کنونی که دولت و دانشگاه از پذیرش و استخدام نیروی جدید اشباع شده‌اند، شرکت‌های دانش‌بنیان نقش بسزایی در رونق‌پایدار اقتصاد دارند.

وی افزود: یکی از ارکان مهم برای رسیدن به رونق‌پایدار ‌اقتصادی مشارکت اجتماع نخبگانی است که این مهم به‌خوبی از طریق گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان دست‌یافتنی است. تبدیل ایده و اندیشه نخبگان، مستعدان‌برتر و دانشگاهیان به محصولات و خدمات نوآورانه هم زمینه‌ساز برداشت بهینه از داشته‌های ذاتی است و هم با ایجاد فضای رقابتی سبب بهبود کیفیت تولیدات خواهد شد.

عباسی تصریح کرد: بستر باید به‌گونه‌ای باشد که اجتماع نخبگانی با کمترین بروکراسی اداری و براساس ظرفیت‌های جغرافیایی موجود در سراسر کشور به‌صورت منسجم به گردونه تولید و اقتصاد وارد شوند.

نایب‌رئیس کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس شناخت بازار از کالای دانش‌بنیان بومی را از ملزومات رونق اقتصادی عنوان کرد و با اشاره به نقش مهم تبلیغات و بازاریابی در موفقیت اقتصادی، گفت: علاوه بر نهادینه‌شدن فرهنگ‌نادرست مصرف کالای وارداتی، یکی از دلایل عمده که کالای تولید داخل در بازار بومی به توفیق نمی‌رسد، عدم‌شناخت جامعه مصرف‌کننده است. به‌عبارت دیگر جامعه مزایا و تمایزهای کالای تولید شده داخل را به‌خوبی نمی‌شناسد به‌همین دلیل هنگام خرید از آن استقبال نمی‌کند.

نماینده مردم رودسر در مجلس، در پایان برگزاری جشنواره ملی فرهنگی-هنری «ایران ساخت» را اقدامی مناسب و به‌جا توصیف کرد و گفت: این قبیل جشنواره‌ها در معرفی توان بخش تولید خاصه شرکت‌های دانش‌بنیان به جامعه نقش بسزایی داشته و می‌توانند الگوی بازارمصرف را به‌سمت خرید کالای‌بومی سوق دهند.