رییس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با گذشت 3 سال از اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، بیش از 6753 شرکت، با تکمیل ثبت نام خود وارد فرآیند ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان شده‌اند و تاکنون ۲هزار و هفتصد و پنجاه و نه شرکت دانش بنیان مورد تایید قرار گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با آغاز دوباره سلسله نشست‌های صمیمانه معاونان و مدیران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اصحاب رسانه، سید محمد صاحبکار رییس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان مهمان این نشست بود.

نقشه راه ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را تببین کرد و گفت: در این نقشه راه، سازو کار ارزیابی، تایید و حمایت از یک شرکت دانش‌بنیان به طور کامل و شفاف معرفی شده است و شرکت‌های متقاضی با مطالعه این نقشه راه، می‌توانند به طور کامل و جامع با فرآیند کاری آشنا شوند.

وی با اشاره به ثبت نام ۱۳ هزار و ۸۴۹ شرکت در سامانه طی 3 سال گذشته، افزود: از این میان، 6753 شرکت با تکمیل ثبت نام خود وارد فرآیند ارزیابی شرکت‌ها شده‌اند و تاکنون 2759شرکت دانش بنیان مورد تایید قرار گرفته اند.

صاحبکار با بیان این‌که از این تعداد شرکت تایید شده، 248 شرکت صنعتی،844 شرکت تولیدی و بیش از 1667 شرکت نوپا هستند، افزود: مجوز دانش‌بنیان مادام‌العمر نیست و این شرکت‌ها هر دوسال مورد ارزیابی مجدد قرار می‌گیرند تا روند پویایی شرکت‌ها و فعال بودن آن‌ها در اقتصاد دانش‌بنیان حفظ شود.

حمایت از فعالان فناور صنعتی و خدماتی هدف قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است

دبیر کارگروه ارزیابی و تایید صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان همچنین به تایید نشدن درخواست 2 هزار و 841  شرکت اشاره کرد و افزود: بر اساس قانون موظف هستیم به همه شرکت‌ها به شکل مستدل و مستند دلایل تایید یا عدم تایید حمایت را اعلام کنیم که عمده‌ترین دلیل رد شدن شرکت‌ها، خارج بودن فعالیت آنها از سرفصل‌های 14 گانه کالاها و خدمات دانش‌بنیان بوده است.

معافیت‌های مالیاتی و گمرکی

رییس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، معافیت‌های مالیاتی را از مهم‌ترین حمایت‌های پیش‌بینی شده در قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: بر همین اساس، تا پایان سال مالی 92 40 شرکت ، تا پایان سال مالی 93 1300 شرکت و تا پایان سال مالی 93 و همچنین تا پایان سال مالی 94  2300 شرکت دانش‌بنیان برای دریافت معافیت مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی شده‌اند.

صاحبکار با تاکید بر اینکه در سال 92، همه شرکت‌های معرفی شده از معافیت مالیاتی استفاده کردند، اظهار کرد: در سال مالی 93 تعداد معدودی از این شرکت‌ها به دلیل ناهماهنگی ممیزی‌های مالیاتی مشمول این معافیت نشدند که در حال پیگیری حل آن‌ها هسیم.

به شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کردیم در صورت بروز مشکل با این کارگروه در میان بگذارند.

صاحبکار  معافیت گمرکی برای شرکت‌های دانش‌بنیان را شامل ۴ دسته از کالاهای وارداتی مورد نیاز این شرکت‌ها عنوان کرد و افزود: کالاهای وارداتی که برای مهندسی معکوس وارد می‌شوند ، قطعات مورد نیاز برای ساخت نمونه اولیه تحقیقاتی، تجهیزات آزمایشگاهی، تست و کنترل و همچنین ماشین‌آلات خط تولید مشمول معافیت‌های گمرکی می‌شوند.

وی ادامه داد: از میان ۲۰۰ تقاضای ارسالی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت معافیت گمرکی تا کنون، ۱۲۰ شرکت از معافیت‌های گمرکی بهره‌مند شده‌اند.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای استقرار در محور شعاع شهرهای بزرگ

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان با اشاره به رفع محدودیت استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در شعاع اطراف شهرهای بزرگ، عنوان کرد: بر مبنای این حمایت، ممنوعیت استقرار شرکت‌ها تا شعاع 120 کیلومتری تهران، 50 کیلومتری اصفهان و ... شامل شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌شود و با همکاری و مذاکرات مشترک انجام شده با سازمان محیط زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت، محصولات و خدمات این شرکت‌ها رده‌بندی زیست‌محیطی شده‌اند و زمینه فعالیت آنان در این محدوده با رعایت مقررات زیست محیطی فراهم شده است.

وی افزود: تاکنون ۶۵ تقاضا در این زمینه برای استقرار در اطراف شهرهای مشهد، اصفهان و تهران به تایید رسیده است.

ارائه تسهیلات سربازی به افراد کلیدی فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان

صاحبکار، تسهیلات خدمت سربازی به افراد کلیدی فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی دیگر از حمایت‌های ارائه شده به این شرکت‌ها بیان کرد و افزود: بر اساس توافقی بین بنیاد ملی نخبگان و ستاد کل نیروهای مسلح، فعالان کلیدی و اثرگذار شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند دوران خدمت سربازی خود را در قالب یک پروژه تحقیقاتی بگذرانند که تاکنون ۳۹۰ تقاضا برای استفاده از این تسهیلات ارائه شده است و  ۲۰۰ تقاضا تایید شده است.

وی افزود: در صورتی‌که شرکت‌دانش‌بنیان متقاضی، جزو شرکت‌های همکار بخش دفاعی باشد، می‌تواند مستقیماً پروژه تحقیقاتی در داخل همان شرکت تعریف کند، اما اگر شرکتی با بخش‌های دفاعی مرتبط نبود، فرد متقاضی باید پروژه تحقیقاتی معرفی شده از سوی بخش‌های دفاعی را انجام دهد.

استقرار در کاربری مسکونی شهر تهران

صاحبکار استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در واحدهای مسکونی را یکی دیگر از چالش‌های برطرف شده این شرکت‌ها با تعامل میان معاونت علمی و فناوری و شهرداری تهران  دانست و افزود: بر اساس مذاکرات صورت گرفته با شهرداری تهران و حمایت ویژه جناب آقای دکتر قالیباف شهردار محترم تهران از این موضوع، زمینه رفع موانع فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در واحدهای مسکونی مشروط به رعایت الزاماتی ایجاد شده است و تاکنون ۲۰ شرکت دانش‌بنیان برای استقرار در واحدهای مسکونی به شهرداری تهران معرفی شده‌اند.

از صادرات و تبادل فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌شود

رییس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، به  برنامه حمایت از صادرات محصولات دانش‌بنیان به عنوان یکی از رویکردهای جدی این معاونت برای توسعه و رونق شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره و اظهار کرد: در قالب برنامه حمایت از صادرات و تبادل فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان، در  ۱۹ زمینه مختلف که چالش و نیاز این شرکت‌ها برای صادرات شناخته شد، حمایت لازم ارائه می‌شود که جزییات این حمایت‌های 19گانه، در سامانه www.tesc.ir قابل مشاهده و پیگیری است.

صاحبکار با بیان این‌که تاکنون شرکت‌های دانش بنیان، 379 خدمت برای صادرات محصولات دانش بنیان دریافت کردند، افزود: ارزیابی آمادگی صادراتی،  آموزش‌های بازرگانی و صادرات،مشاوره صادراتی، اخذ گواهینامه‌ها و مجوزهای بین‌المللی، پاویون محصولات دانش بنیان، اعزام و پذیرش هیات تجاری و ... از جمله برنامه های ۱۹ گانه برای حمایت از صادرات به شمار می‌روند.

رییس امور موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان با بیان اینکه معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای حمایت از محصولات ساخت داخل دو اقدام مهم را در دستور کار دارد، گفت: سازوکاری برای تنظیم تعرفه واردات کالاها ایجاد شده است تا تعرفه کالاهای وارداتی که مشابه آن به میزانی که  نیازهای داخل کشور را تامین کند، تولید شده، افزایش یابد و شرکت‌های داخلی بتوانند محصولات خود را با قیمت‌های مناسب در داخل کشور به فروش برسانند.

اقتصاد دانش‌بنیان باید به واقعیت جامعه بدل شود

پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، گفت: اقتصاد دانش‌بنیان باید به یک واقعیت اقتصادی کشور بدل شود زیرا اشتغال جوانان و توسعه کشور و نیز تحقق شعار اقتصاد مقاومتی از این مسیر عبور می‌کند و تحقق نیافتن اقتصاد دانش‌بنیان آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر را به کشور وارد خواهد کرد.

کرمی، با اشاره به سفر اخیر معاون علمی رییس‌جمهور به چین و دستاورهای این سفر یادآور شد: در این سفر 10 طرح مشترک همکاری علمی و فناوری اقدام شد و نیز 9 شرکت دانش‌بنیان توانستند 105 قلم از محصولات خود به کشور چین توافقاتی داشته باشند.

وی افزود: دفتر ویژه‌ای برای پیگیری صادرات کالاهای دانش‌بنیان به چین ایجاد شده است که در ارتقای صادرات محصولات دانش‌بنیان و توسعه تبادل محصولات فناورانه کشورمان با چین و رونق این شرکت‌ها فعالیت دارند.

بر اساس این گزارش، نشست‌های صمیمانه مسئولان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اصحاب رسانه، چهارشنبه‌های هر هفته با حضور مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و یکی از مدیران این معاونت در جمع خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه‌های جمعی و با هدف تعامل بهتر و سازنده‌تر مسئولان این معاونت با رسانه‌ها و مردم برگزار می‌شود.