قضاوت درباره آدم ها یکی از سخت ترین کارهای یک مسئول است. اینکه به چه کسی اعتماد کند و مسئولیتی را به آن بسپارد و یا از نظرش استفاده کند و امثال این.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، متاسفانه اکثر مسئولان ما در این زمینه ضعیف و تقریبا ناتوان هستند.


افراد ناکارآمدی به سرعت دور و بر آنها را می گیرند و اساس ماموریت یک عده گرفتن دور و بر مسئولان است:

🔹عده ای با چاپلوسی و خودشیرینی
🔹عده ای با فن بیان و خوش زبانی و زدن حرف هایی که مسئولان دوست دارند...
🔹عده ای با ارائه رویاهای بلند و کارهای بنیادی و تحول آفرین و...
🔹عده ای با طراحی های پیچیده و بعضا منافقانه و به اصطلاح بازی کردن با مسئولان
🔹عده ای فعال سیاسی با درگیر کردن مسئولان در دعواهای سیاسی
🔹و...

این چنین افرادی اعتماد مسئولان را جلب می کنند و دور آنها را می گیرند. کارهای کشور هم پیش نمی رود؛ چون اینها اصلا برای کار نیامدند و مسئله شان کار نیست.

بعد هم می گویند آدم نیست! یا می گویند نمی شود و یا می گویند ظرفیت ها همین ها هستند و یا می گویند منابع مالی می خواهند و... جالب این است که این افراد از دور این مسئول به دور یک مسئول دیگر می روند بدون اینکه کسی کارنامه آنها را ارزیابی کند.

ایشان که بعضا به باندهایی هم تبدیل شدند در عمل از سادگی مسئولان سوء استفاده کردند و با پول بیت المال صاحب تجربه و اعتبار و مناصب شدند و البته صاحب زندگی خوب ، بدون آنکه کاری از کشور پیش برده باشند. ضمن اینکه تبدیل شدند به سقف قابلیت کشور!

✳️عمده مسئولان ما هم چون قدرت تشخیص ندارند یا باید خودشان به کسی اعتماد داشته باشند و یا باید یک نفر مورد #اعتماد واسط شود تا به کسی اعتماد کنند. در کشور ما هم بخش مهمی از اعتماد شهرت است که این افراد به دست آوردند. بنابراین #مسئولان قادر نیستند این حلقه ناکارآمد را بشکنند.

و البته واقعا کار سختی است که کسی بتواند بشناسد که روی دیوار چه کسی می شود یادگاری نوشت و روی دیوار چه کسی نه!

⬅️نقل است که پس از سالها صمیمی ترین یار رئیس_جمهور یوگسلاوی را به جرم جاسوسی گرفتند. تیتو از او پرسید که بزرگترین خیانت تو چه بوده است؟ گفت :‌ "من هیچ اطلاعاتی به بیگانگان نداده ام و تنها در امر مشورت به شما خیانت کرده ام. آن هم به این صورت که هر وقت، چند نفر را برای تصدی یک مسوولیت مهم مملکتی به شما معرفی می کردند، من درباره آن چند نفر تحقیق می کردم و ضعیف ترین آنها را از میان آن چند نفر معرفی شده به شما توصیه و توثیق می کردم. همین!"

⬅️و حدیث است از #امیرالمومنین علیه السلام که

یُستَدَلُّ علَی اِدبارِ الدّوَلِ بأربع: تضییعُ الأصول، و التمسّک بالفروع، و تقدیم الأراذل، و تأخیر الأفاضل
چهار چیز باعث زوال دولت می شود که دو چیز آن عبارت است از دور داشتن افاضل و نزدیکی به اراذل!