یعقوبی با اشاره به اینکه پیشرفت و توسعه علاوه بر حرکت تدریجی و حساب‌شده نیازمند تبلیغات است، گفت: هر جشنواره و همایشی که با رسالت و هدف رونق اقتصاد دانش‌بنیان بومی برگزار شود، درخور ستایش و تقدیر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمود یعقوبی؛ برگزیده جایزه علامه طباطبایی و عضو هئیت‌علمی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اهمیت دیپلماسی علمی، گفت: امروزه نقش تعاملات علمی در پیشرفت و اعتلای دانش‌بومی بر هیچکس پوشیده نیست.

وی افزود: برای بهتر طی‌شدن مسیر رشد و توسعه، برقراری ارتباط و تعامل دوسویه و البته نظام‌مند بین‌المللی یک ضرورت است.

یعقوبی با اشاره به تجربه کشورهای پیشرفته در استفاده از تفکر دانش‌بنیان، این نگاه را ضامن توسعۀ پایدار دانست و اضافه کرد: اگر ضرورت تفکر دانش‌بنیان به‌عنوان یک باور در کشور اعم از جامعه‌عمومی و مسؤولان نهادینه شود، رسیدن به پیشرفت با صرف زمان و هزینه کمتر و البته کیفیت بیشتر حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه تفکر دانش‌بنیان در فرهنگ‌عمومی وارد شده است، یادآور شد: با حرکت‌ها و اقدامات بسیار خوبی که در سال‌های اخیر در بخش دانش‌بنیان انجام شده، این موضوع به‌عنوان یک اصل در بین جامعه و مسؤولان نهادینه شده است اما باید دانست رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند فعالیت مستمر و نظارت دائم دارد.

عضو هئیت‌علمی دانشگاه شیراز با اشاره به نقش مهم شرکت‌های دانش‌بنیان در اشتغال‌زایی نخبگانی، ریشه معضل اشتغال دانش‌آموختگان را فرهنگ اشتباه اشتغال دانست و تصریح کرد: در سال‌های گذشته سیاست‌سازی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در حوزه اشتغال‌آفرینی برای دانش‌آموختگان اشتباه بود و همین موضوع آسیب‌های جدی به کشور وارد کرد اما در کنار آن، جامعه ایرانی نیاز به تصحیح فرهنگ اشتغال نیز دارد. متأسفانه از روزی که فرد وارد مدرسه می‌شود و بعد از آن دانشگاه، هیچ‌گونه مهارت و فنی به او آموخته نشده و قدرت خلاقیت و ایده‌پردازی او برانگیخته و هدایت نمی‌شود. از سوی دیگر ارتباط صحیحی نیز بین دانش‌آموز و دانشجو با جامعه و صنعت وجود ندارد به‌همین‌ دلیل فرد پس از پایان تحصیل درک منطقی از شرایط بومی ندارد و نیازها و مسائل موجود را نمی‌شناسد. همه این عوامل سبب می‌شود «اشتغال» به معضل دانش‌آموختگان تبدیل شود.

برگزیده جایزه علامه طباطبایی تصریح کرد: اشباع دولت و دانشگاه از استخدام نیروی‌انسانی گرچه مشکلات بسیاری به‌وجود آورده است اما با برنامه‌ریزی صحیح و منطقی می‌توان از آن به‌عنوان یک توفیق‌اجباری نام برد. با این رویه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حرکتی تدریجی و هدفمند به عرصه دانش‌بنیان تزریق می‌شوند. البته برای مطلوبت‌تر شدن این حرکت، حمایت‌های دولت خاصه معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری یک ضرورت است.

وی در ادامه به موضوع بازاریابی محصولات دانش‌بنیان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بازار سرمایه مقتضیات خود را دارد و تنها به سودآوری و حصول درآمد بیشتر می‌اندیشد. بنا به‌همین واقعیت محصولات دانش‌بنیان نیز باید در حوزه بازاریابی و تبلیغات قدرتمند ظاهر شوند. از سوی دیگر نباید از فعالیت‌های فرهنگی برای حمایت از کالا و خدمت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی غافل شد.

یعقوبی، برگزاری جشنواره ملی-فرهنگی- هنری «ایران ساخت» را اقدامی مناسب و ضروری برای رونق بخش دانش‌بنیان دانست و اظهار داشت: پیشرفت و توسعه علاوه بر حرکت تدریجی و حساب‌شده نیازمند تبلیغات است بنابراین هر جشنواره و همایشی که با رسالت و هدف رونق اقتصاد دانش‌بنیان بومی برگزار شود، درخور ستایش و تقدیر است.

عضو هئیت‌علمی دانشگاه شیراز در پایان گفت: تجربه‌اندوزی، ارزیابی مداوم و نظارت مستمر از عواملی است که می‌تواند مسیر پیشرفت و توسعه را تسهیل و حرکت را تسریع کند.