ابراهیمی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی و اقدامات فرهنگی برای تصحیح الگوی‌مصرف، گفت: گرچه شرکت دانش‌بنیان در ابتدای مسیر فعالیت خود قرار دارد اما فرهنگ‌سازی برای مصرف تولیدات این شرکت‌ها یک ضرورت انکارناپذیر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، علی ابراهیمی؛ عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر لزوم پرهیز از روش‌های سنتی، مقاوم‌سازی اقتصاد کشور را امری ضروری توصیف کرد.

 

وی افزود: سیاست‌های ابلاغ‌شده اقتصاد مقاومتی به‌معنای تلاش برای پیشگیری از آسیب‌پذیری کشور در مقابل تنش‌ها و کنش‌های خارجی است.

 

ابراهیمی با اشاره به نقش مهم کشاورزی در مبادلات و استقلال اقتصادی جوامع، تصریح کرد: امروزه کشاورزی یکی از ارکان مهم اقتصاد جهان است به‌طوری که هیچ کشوری بدون تأمین قوت مورد نیاز جامعه بومی نمی‌تواند ادعای اقتصاد پایدار و پویا داشته باشد.

 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بر لزوم حمایت از بخش کشاورزی تأکید کرد و اظهار داشت: حمایت تنها به معنای پرداخت وام و یا تسهیلات مالی نیست بلکه در گام اول باید مالکیت اراضی کشاورزی شفاف شود تا بخش‌خصوصی برای ورود جدی به این حوزه و تزریق سرمایه انگیزه و رغبت بیشتری داشته باشد. پس از آن می‌توان با تزریق اندیشه و ایده نخبگانی الگوی کشت را تغییر داده و بیشترین و پایدارترین بهره‌وری با کمترین هزینه را حاصل کرد.

 

نماینده مردم شازند در مجلس خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بخش کشاورزی یکی از مزیت‌های کم‌نظیر کشور است که متأسفانه آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شفاف‌سازی مالیاتی را رکن دیگر اقتصاد پویا و پایدار برشمرد و گفت: هزینه اداره کشور در جوامع پیشرفته از مسیر نظام مالیاتی تأمین می‌شود. به‌عبارت دیگر در این کشورها به دلیل شفافیت مالی و اقتصادی، بخش بیشتر هزینه‌های جاری کشور از راه اخذ مالیات تأمین می‌شود.

 

ابراهیمی عدم‌وابستگی به منابع ذاتی مانند نفت و جلوگیری از خام‌فروشی منابع را یکی دیگر از شاخص‌های اقتصاد مقاوم برشمرد و ادامه داد: پایه و رکن اصلی هر اقتصادی به‌کارگیری توان و مغز نیروی‌انسانی متخصص است. به‌همین دلیل بیش از توجه به منابع و موهبت‌های ذاتی، نگاه کشور باید به صنایع بومی و داخلی معطوف شود.

 

وی افزود: توان و قابلیت اجتماع نخبگانی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. علم و دانش افراد این اجتماع در کنار مهارت و توان عملیاتی بالا، آنان را به مهمترین عناصر پیشرفت جوامع تبدیل کرده است که در صورت فراهم‌شدن بستر مناسب مانند تسهیل بروکراسی‌های اداری، می‌توانند در کمترین زمان کشور را به نقطه مطلوب برسانند.

 

نماینده مردم شازند در مجلس حضور در شرکت‌های دانش‌بنیان و مدیریت این شرکت‌ها را یکی از بهترین راه‌ها برای به‌کارگیری اندیشه نخبگانی توصیف کرد و گفت: اجتماع نخبگانی باید به تدریج وارد موضوعات مدیریتی در همه بخش‌ها شود. برای این کار مدیریت شرکت‌های دانش‌بنیان بستر مناسبی است.

 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار واقعی مصرف، بیان داشت: هدف هر فعالیت تولیدی چه در بخش محصولات و چه خدمات، ره‌آورد مالی است و بدون این مهم چرخه تولید ابتر می‌ماند. تنظیم بازار، جلوگیری از ورود قاچاق و معرفی تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان ازجمله اقداماتی است که می‌تواند سبب گسترش و رونق این شرکت‌ها شود.

 

ابراهیمی یادآور شد: برخی از کالاها و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تقاضای بازارهای خارجی است بنابراین عطف توجه به بازار بومی نباید شرکت‌ دانش‌بنیان را از توجه به بازارهای دیگر بازدارد.

 

وی در پایان با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی و اقدامات فرهنگی برای تصحیح الگوی‌مصرف، گفت: گرچه شرکت دانش‌بنیان در ابتدای مسیر فعالیت خود قرار دارد اما فرهنگ‌سازی برای مصرف تولیدات این شرکت‌ها یک ضرورت انکارناپذیر است. در این بین صداوسیما بیش از هر رسانه و نهاد دیگری می‌تواند تاأثیرگذار باشد.