رییس مرکز ملی فضایی ایران از در نظر گرفتن پانل تخصصی همکاری‌های بین‌المللی برای توسعه کاربری فناوری‌های فضایی در راستای توسعه اقتصادی کشور در ششمین کنفرانس بین‌المللی و دهمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، منوچهر منطقی، رییس مرکز ملی فضایی ایران، گفت: با توجه به اینکه کنفرانس بین‌المللی و کنفرانس ملی مدیریت فناوری یکی از کنفرانس های اثرگذار است و متخصصان خوبی در آن شرکت می کنند موضوعی تحت عنوان همکاری‌های بین‌المللی برای توسعه کاربری فناوری‌های فضایی برای توسعه اقتصادی در آن در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: یکی از اولویت های مرکز ملی فضایی ایران توسعه فرهنگ فضایی در بین عامه مردم و فرهیختگان است که برگزاری پانل همکاری های بین المللی برای توسعه کاربری فناوری‌های فضایی برای توسعه اقتصادی در این کنفرانس یکی از راهکارهای توسعه موضوعات فضایی در بین فرهیختگان است.

به گفته منطقی، ایران با توجه به اینکه در کلوپ هوافضای دنیا و در بعد علمی فضایی رتبه بسیار خوبی کسب کرده؛ اما از نظر کاربری های فضایی جایگاه مشخصی نداشته و در این زمینه شرایط خوبی نداریم.

توسعه فضایی کشور توسعه اقتصادی را به دنبال دارد

در ادامه این نشست، حسین بلندی، رییس دانشکده هوافضای دانشگاه علم و صنعت گفت: برای اینکه بتوانیم مفاهیم و کاربری های عمومی فضایی را در کشور توسعه دهیم باید ابتدا به این موضوع توجه کنیم که دنیا در این زمینه در چه جایگاهی قرار دارد تا بتوانیم کمبودهای کشور در این حوزه را پیدا کنیم.

وی افزود: کشورهای اروپایی و آمریکا در حوزه اقتصاد فضایی سرمایه گذاری های کلانی کرده اند ولی رویکرد ایران تا کنون کسب جایگاه بالا در کلوپ فضایی بود ولی کن در فعالیت های آتی دنبال استفاده از فناوری های در اقتصاد کشور هستیم.

بلندی تصریح کرد: توسعه فضایی کشور از جنبه های مختلفی مانند اقتصادی و اجتماعی اهمیت دارد ایران یکی از نیازمندترین کشورها در حوزه کاربری های فضایی است.

رییس دانشکده هوافضای دانشگاه علم و صنعت معتقد است؛ در فناوری های فضایی ماهواره و پرتاب کننده ماهواره امکان تولید ثروت محدود است و باید اقتصاد فضایی را در حوزه کاربری های عمومی آن جستجو کنیم.

وی بیان کرد: برای رفع این کمبودها می توانیم دو نگاه داشته باشیم یا اینکه به صورت کامل از توانمندی دیگر کشورها بهره ببریم یا اینکه به توانایی داخلی متکی باشیم که من معتقدم مشکل ما با تکیه بر داشته های داخلی در بلندمدت مرتفع خواهد شد.

در ادامه این جلسه نظراتی در خصوص ایجاد نیاز استفاده از فناوری های فضایی در کشور و جامعه، توسعه همکاری های بین المللی فضایی، توسعه کارآفرینی بخش فضایی کشور، جلب حمایت های مردمی و مسوولان دولتی برای حمایت از فعالیت های فضایی ارائه شد.

در این جلسه معاونین مرکز ملی فضایی، رییس پژوهشکده هوافضای وزارت مخابرات و معاون موسسه تحقیقات نیز حضور داشتند.