نبوی در نشست مطبوعاتی بخش رسانه های دیداری و شنیداری ایران جشنواره ایران ساخت، هدف از برگزاری ایران ساخت راکمک به ترویج و تشویق مصرف کالای ساخت داخل در جامعه ایرانی دانست و اظهار کرد: ضرورت برگزاری ایران ساخت تنها محدود به زمان حال نیست، بلکه نگاهی به وضعیت کنونی کشور و زندگی فردی و اجتماعی افراد ضرورت برگزاری این جشنواره برای آیندگان را مشخص می کند. 

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نشست مطبوعاتی بخش رسانه های دیداری و شنیداری جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت با حضور اکبر نبوی دبیر تخصصی رسانه های دیداری و شنیداری جشنواره و افشین اسد زاده مدیر اجرایی این بخش در خانه هنرمندان تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست نبوی هدف از برگزاری ایران ساخت راکمک به ترویج و تشویق مصرف کالای ساخت داخل در جامعه ایرانی دانست و اظهار کرد: ضرورت برگزاری ایران ساخت تنها محدود به زمان حال نیست، بلکه نگاهی به وضعیت کنونی کشور و زندگی فردی و اجتماعی افراد ضرورت برگزاری این جشنواره برای آیندگان را مشخص می کند. سالیانی که تحریم ها به شدت علیه کشور ما اعمال شد نشان داد اگر ایران تنها کشوری متکی به منابع زیرزمینی خود باشد نمی تواند پیشرفت کند.

ایران ساخت فرصتی برای رهایی از تکیه به اقتصاد نفتی است

نبوی با بیان این که روی آوردن به دستیابی فناوری ها و دوری از اقتصاد نفتی راهی برای گریز از این شرایط است، گفت: در این صورت ایران در بازارهای منطقه و جهانی حرفی برای گفتن خواهد داشت. پس برگزاری این رویداد نیاز به اراده ملی در همه افراد دارد تا با کمک یکدیگر از اقتصاد متکی به نفت خارج شویم. زیرا همانطور که میدانیم، ذخایر نفتی محدود بوده و زمانی به پایان می رسد. بنابراین باید از همین لحظه زمینه را برای ورود و ارائه توانمندی ها در کشور فراهم کنیم تا در آینده آسیبی مواجه فرزندانمان نشود.

دبیر تخصصی رسانه های دیداری و شنیداری ایران ساخت، همچنین عنوان کرد: در واقع ایران ساخت کمک می کند تا تولید و مصرف کالای با کیفیت ایرانی جدی گرفته شود، کالایی که بتواند خواسته مصرف کننده داخلی را رفع و بازار آن را گسترش دهد.

وی با اشاره به این که مباحث مربوط به پیگیری اقتصاد دانش بنیان ماموریت ذاتی معاونت علمی است، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مکانی برای رونق اقتصاد دانش بنیان است، بنابراین این معاونت از تمام ظرفیت های کشور برای تحقق این هدف استفاده می کند، که ایران ساخت نیز یکی از این برنامه ها است.

ارسال آثار در 6 رشته دیداری و شنیداری

نبوی با بیان این که مهلت ارسال آثار این بخش به دبیرخانه جشنواره تا اول آذرماه 95 است، ابراز کرد: در این بخش از جشنواره آثار در 6 رشته رقابتی فیلم مستند، برنامه های تلویزیونی، فیلم کوتاه، بخش رادیویی، کلیپ، تیزر و پویانمایی ارزیابی می شوند و در مراسم اختتامیه از برگزیدگان تقدیر می شود.

وی همچنین با بیان این که ایران ساخت حمایت از کالای ایرانی را زنده نگه می دارد، گفت: تا کنون 69 اثر توسط افراد حقیقی و 12 اثر حقوقی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده، البته در مهلت باقی مانده قطعا آثار بیشتری از بخش رادیو و تلویزیون به دبیرخانه ارسال خواهد شد.

دبیر تخصصی رسانه های دیداری و شنیداری ایران ساخت درباره داوران بخش های مختلف بیان کرد: در بخش مستند مجید مجیدی، اُرُد عطارپور، حامد شکیبانیا، تاجبخش فناییان و محمود شیخ زین الدین داوری آثار را انجام می دهند. در بخش فیلم کوتاه احمدرضا درویش، احمد مرادپور، رامین حیدری فاروقی، مهدی یادگاری و محمد صاحبکار خراسانی داوری آثار را انجام خواهند داد.  در بخش برنامه های تلویزیونی  رضا پورحسین، مجید زین العابدین، مهدی الیاسی داوری آثار را صورت می دهند. در بخش شنیداری نیز اکبر رضایی، علی سیفی، حمیدرضا ولیان و علی وطنی آثار را داوری می‌کنند. در بخش پویانمایی نیز محمدرضا سرشار، محمدامین همدانی و بهرام عظیمی، داور هستند.

وی با اشاره به اینکه جشنواره ایران ساخت رویدادی است که باید همواره زنده نگه داشته شود عنوان کرد: در واقع ایران ساخت فرصتی برای جلوگیری از فقر و تعطیلی کارگاه ها و کارخانجات ایرانی در آینده کشور است و نگاهی به کارخانجات فعال در گذشته که اکنون تعطیل شده اند نشان می دهد مصرف کالای غیر ایرانی علاوه بر اینکه تعداد زیادی از هموطنانمان را بیکار کرده است اگر ادامه یابد فقر برای همه را به دنبال دارد.

جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»، اول آذرماه 1395 است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وب‌سایت www.iransaakht.ir مراجعه کنند.