چهارمین نمایشگاه فناوری های نو و پیشرفته ربع رشیدی در تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی در حال برگزاری است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، آیین گشایش چهارمین نمایشگاه فناوری های نو و پیشرفته ربع رشیدی تبریز با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و برخی از مسوولان حوزه علم و فناوری و اقتصادی کشور و استان آذربایجان شرقی در شهر تبریز برگزار شد.

به کارگیری همه امکانات برای توسعه شتابان

در این مراسم، وزیر کشور با بیان اینکه این نمایشگاه نقش مهمی در راستای توسعه ملی ایفا خواهد کرد، اظهار کرد: همه ما باید در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری موضوع اقتصاد مقاومتی را به عنوان امری واجب و تکلیف در دستور کار خود قرار دهیم. ما تعهد داریم در مقابل نسل کنونی تا کشورمان را در اوج سرافرازی قرار دهیم و همه امکانات لازم را برای توسعه شتابان به کار گیریم تا اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی کلمه در کشور محقق شود.

وی تاکید کرد:  دولت با اراده ای بسیار زیاد توانست این موضوع را دردستورکار بودجه ای خود قرار دهد. با توجه به تعریف برش های استانی و پروژه های ملی هدفگذاری دقیقی در همه عرصه ها صورت گرفته است .

رحمانی فضلی تاکید کرد: در حوزه های مختلف پیشرفت های خوبی داریم  در همه استان ها بخصوض استان آذربایجان شرقی شاهد فناوری ها و توسعه پشرفت تکنولوژی هستیم .

وی افزود: علم برای صلح و توسعه است و آن چه امروز در حوزه تغییرات تکنولوژی و دگرگونی وضعیت زندگی شاهد هستیم همه را مدیون علم می دانیم.

وزیر کشور همچنین گفت: وظیفه علم به عنوان هدایتگر کشف روابط بین پدیده هاست، ما به وسیله علم رابطه بین پدیده ها را کشف می کنیم رابطه ها را تغییر می دهیم و از پدیده ها استفاده جدید می کنیم.

وی فناوران و نخبگان را منشا نور و هدایت دانست و گفت:  هیچ بن بستی در عالم هستی وجود ندارد چون به قدری پدیده ها وسیع هستند که معنای بن بست در زندگی انسان پوچ است .

رحمانی فضلی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی ملتی اراده کرده اند که تمامی بن بست های پیشروی خود را باز کنند که به لطف خداوند این توفیق نصیب ملت ایران شده است تا تمامی حوادث و مشکلاتی که در این 38 سال برای آن ها به وجود آمده است پشت سر بگذارند.

ارائه بیش از 1713 طرح فناورانه

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی نیز در این مراسم اعلام کرد: در سال 84 تعداد طرح های فناورانه 150 مورد بود که این مقدار در سال 94 به 900 طرح و در سال جاری نیز به 1713 طرح ارتقا یافته است.

علی جهانگیری با بیان اینکه منطقه ویژه ربع رشیدی با هدف تحقق جامعه و اقتصاد دانایی محور و هم افزایی بین صنعت و دانشگاه ایجاد شد ، افزود: این منطقه محدوده خاصی ندارد بلکه تنها 10 نقطه از شهر به عنوان کانون های توسعه و فناوری تعیین شدند.

جهانگیری برگزاری این نمایشگاه  را یکی از نمودهای مهم این هم پیوندی و تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: بیش از 220 هزار نفر دانشجو، 3500 نفر هیات علمی و 80 مرکز تحقیقاتی داریم که با در راستای تحقق اهداف منطقه ویژه ربع رشیدی به صورت هم افزا با صنایع استان فعالیت خواهند کرد.

وی افزود: 16 شرکت با 24 طرح از کشورهای دیگر چون اتریش ، مالزی، ترکیه و فرانسه در این نمایشگاه شرکت کرده اند. همزمان با این برنامه هفته نانو و جشنواره شهر خلاق برگزار می شود.

ثبت 1500 طرح و ایده فناوری قابل تجاری سازی

همچنین اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی در این افتتاحیه اظهار کرد: امروز همزمان با روزجهانی "علم برای صلح و توسعه "چهارمین نمایشگاه فناوری های نو و پیشرفته ربع رشیدی تبریز افتتاح می شود، مفتخریم که میزبان پژوهشگران، اساتید و اندیشمندان در شهر تاریخی و علم دوست تبریز هستیم.

وی افزود: در این نمایشگاه، شرکت کنندگانی از کشورهای ترکیه، فرانسه، چین، اتریش و مالزی حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه امروز در شهرستان جلفا نمونه ای از دستاوردهای فناوری نو و پیشرفته توسط وزیر محترم کشور افتتاح شد، گفت: امروز گلخانه ای در شهر جلفا با تکیه بر دانش فناوری افتتاح شد، این گلخانه در طول یکسال گذشته به ثمر رسیده است که از یک هکتار آن در سایه فناوری ها نو و پیشرفته، 500 تن گوجه برداشت می شود.این در حالی است که از یک هکتار  گلخانه سنتی تنها 50 تن گوجه فرنگی برداشت می شود.

وی بیان کرد: در چهارمین دوره از نمایشگاه فناوری های نو و پیشرفته تبریز، یک هزار و 500 طرح و ایده فناوری ثبت شده که همه این طرح ها قابل تجاری سازی است.

حضور 25 استان در ربع رشیدی

همچنین مدیر عامل نمایشگاه بین المللی تبریز، با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی تبریز رتبه نخست را در امر صنعت و اقتصاد مقاومتی کسب کرده؛ این نمایشگاه از دیرباز میزبان جشنواره های مختلف بوده، است گفت: شرکت کنندگانی از 25 استان کشور در چهارمین نمایشگاه فناوری های نو و پیشرفته تبریز حضور یافته اند.

حبیب ماهوتی ادامه داد: قطعا با برگزاری چنین نمایشگاهی، شاهد پیشرفت ها و گشایش هایی در زمینه اقتصاد دانش بنیان خواهیم بود.

منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی با هدف ایجاد فضای تعامل برای عرضه‌کنندگان و خریداران فناوری و با مشارکت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری (عتف)، استانداری آذربایجان شرقی، سازمان برنامه و بودجه استان و نمایشگاه بین‌المللی تبریز ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان، چهارمین نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی فناوری‌های نو و پیشرفته رَبع رشیدی تبریز را برگزار می‌کند.

این رویداد از 20 تا 23 آبان ماه 1395 در شهر تبریز برپاست.