یازدهمین شماره ماهنامه آموزشی علمی «دانش‌بنیان» با توجهی ویژه به ضرورت شناخت، اهمیت و بایدها و نبایدهای بازار منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ماهنامه علمی آموزشی، خبری و تحلیلی «دانش‌بنیان»، در شماره آبانماه، ضمن آن‌که توجه ویژه‌ای به بیان اهمیت و جایگاه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است، بایدها و نبایدهای یافتن این بازار و حفظ آن را مورد توجه قرار داده و علاقمندان فعالیت در این عرصه را نسبتبه اهمیت آن آگاه ساخته است.

آغازگر این شماره از دانش‌بنیان، یادداشتی است از پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان که در این شماره ضرورت و اهمیت به دست گرفتن بازار دانش‌بنیان را بازگو ساخته است. کرمی که دبیر کلی جشنواره ملی فرهنگی و هنری «» را عهده‌دار است، توانمندی کشور در ارائه بازاری هشتادمیلیونی را مورد توجه قرار داده و چشم سوداگرانه تولیدکنندگان رقیب در عرصه بین‌المللی و ظرفیت ویژه برای رونق تولید داخلی به این بازار بالقوه و بزرگ اشاره داشته است.

کرمی در بخشی از یادداشت خود می‌نویسد: « هر تولید کنندهای بازار هشتاد میلیونی ایران را جدی میگیرد و برای ورود به آن با همتایان خود رقابت میکند. با اینکه ما سالها گرفتار تحریم بودیم و عملا نمیتوانستیم با اروپا و آمریکا و حتی بخشهایی از آسیا روابط مالی و بدهبستان اقتصادی داشته باشیم، اما صاحبان کالا و شرکتهای تولیدی و خدماتی از بازار ایران صرف نظر نکردند و اگرچه از در نمیتوانستند داخل این بازار شوند، از پنجره شدند و برای اجناس خود تبلیغ کردند. متاسفانه باید اذعان کنیم که عادتهای مصرفزدگی به جان و تن «ما» افتاده است.»

خداحافظی با شیوه‌های سنتی

تامین مالی دغدغه‌ای است که کسب و کارهای کوچک همواره گریبان‌گیر آن بوده‌اند و یک کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل به معرفی برخی از این رویکردهای نوین در تامین مالی شرکتهای کوچک و متوسط پرداخته است.
نعیم نوربخش در یادداشت خود شیوههای جایگزین پیشنهادی از سوی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) برای تامین مالی کسب و کارهای خرد با تاکید بر روش کراد فاندینگ (Crowd Funding) در برابر روش سنتی تامین مالی (قرض از بانک ها و موسسات مالی) را بیان می‌کند.

کلید تولید دانش‌بنیان در دستان هنر

نقش اهالی فرهنگ و هنر به سبب امکان گفتمان‌سازی که در جامعه در اختیار دارند، از دیگران‌ کلیدی‌تر است و بر همین اساس ماهنامه دانش‌بنیان در این شماره نیز همچون ماه‌های گذشته خود به اهمیت حمایت از تولید دانش‌بنیان داخلی از نگاه هنرمندان کشور پرداخته و میزبان صحبت‌های هنرمندانی چون «مجید مجیدی»، «حسین اسرافیلی» و «عبدالجبار کاکایی» شده است.

در نسبت تجارت و دیپلماسی

نقش کارگزاران صادراتی دانشبنیان در توسعه دیپلماسی تجاری، موضوعی است که مسعود حافظی در یادداشتی که در این شماره از دانش‌بنیان منتشر شده، به آن پرداخته است. حافظی که خود در عرصه تجارت بین‌الملل تجربه دارد و معاون دفتر توسعه کسبوکار بین‌الملل معاونت علمی و فناوری است، دیپلماسی را در دنیای تجارت امروز رکن اساسی قلمداد می‌کند و به بیان اهمیت آن از زوایای گوناگون می‌پردازد.

توجه به توزیع مناسب کالای فرهنگی

«در عصر صنعت که هنوز بر کشورهای در حال توسعه غالب است، صنعت فرهنگی به دلیل ماهیت نرم آن، عموما در پس زمینه اقتصاد صنعتی دیده می‌شود. به همین دلیل در توسعه اقتصادی اینکشورها نقش مهمی به صنعت فرهنگی داده نمی شود.» با این مقدمه، دانش‌بنیان این ماه در گزارشی به نقش صنعت فرهنگی و اهمیت توزیع کالای فرهنگی پرداخته است.

دام‌پروری که تولیدکننده شد

این شماره از ماهنامه دانش‌بنیان نیز به رسم شماره‌های پیشین، فعالان اقتصادی و کارآفرینان موفق را مورد توجه قرار داده و در گفت وگوهایی جذاب و خواندنی به بایدها و نبایدهای کارآفرینی، فراز و نشیب‌ها و فوت و فن‌های موفقیت در عرصه کسب و کار از زبان این کارآفرینان پرداخته است. دانش‌بنیان این ماه با مدیر یکی از واحدهای بزرگ تولیدکننده مواد لبنی به گفت و گو نشسته ، کسی که روزی دامپروری ساده بوده و سودای داشتن یک کارخانه بزرگ را در سر می‌پرورانده است.

کارآفرینان دنیا از شکست‌ها و راه‌هایش می‌گویند

گزارشی که این شماره دانش‌بنیان منتشر شده، کارآفرینی را به نشستن در یک چرخ و فلک تشبیه کرده و بیان کرده است: « گاهی وقت‌ها بالا هستید و از هیجان نفستان بند می‌آید و گاهی وقت ها هم با سر به سمت زمین می‌آیید و هر لحظه منتظرید به شدت به زمین برخورد کنید. با این مقدمه از زبان چند کارآفرین موفق دنیا، راه‌هایی که در این چرخ و فلک به سقوط ختم می‌شوند، بیان شده است.

یک موفقیت بزرگ که فقط با 500 هزار تومان آغاز شد

یک برند و یک مدیر موفق در این شماره دانش‌بنیان. برندی که زمانی به ثبت رسید که بنیا ن‌گذارش تنها 24 سال سن داشته است. اینبرند برای نخستین بار همه تمرکزش را روی مانتو می‌گذارد. به دلیل رعایت همه جوانب کیفیت و استانداردها در سال 88 به عنوان برند برتر کشور در همه زمین هها شناخته می‌شود و در ادامه روند موفقیتش به مدد تجربه و نیروهای متخصص و خلاق، در سال 89 عنوان برند شایسته ملی را کسب می‌کند و در همین سال به عنوان یکی از سه مشتری برتر بانک ملی از نظر گردش حساب برگزیده و... این گفت و گوی خواندنی را از دست ندهید.

استارت‌آپی که همراهی و سامت محیط زیست را به ارمغان می‌آورد

تجربه موفق دیگری که موفق به شکل گرفتن یک کسب و کار نوپا و البته خلاقانه منجر شده، است. گفت و گو با سعید نعمت‌اللهی، مؤسس استارت آپ «همپا» استارت آپی که در صف ورود به بازار قرار دارد و قرار است دارندگان ماشین های تک‌سرنشین را به مسافران وصل کند تا هم آلودگی هوا کمتر شود و هم در زمان و هزینه مسافر و راننده صرفه‌جویی شود، موضوع گزارش بعدی این شماره از ماهنامه دانش‌بنیان است.

در یازدهمین شماره ماهنامه دانش‌بنیان مطالب متنوعی در قالب گزارش، یادداشت، خبر و محتوای آموزشی منتشر شده است که هریک می‌توانند درهای جدیدی را از دنیای کسب و کار، نوآوری، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به روی مخاطبان و علاقمندان بگشایند.

این شماره که در 132 صفحه منتشر شده است همچون شماره‌های پیشین دارای نسخه همراه و با قابلیت واقعیت افزوده و کد Qr است و مخاطبان می‌توانند در دستگاه‌های هوشمند خود به دیدن فیلمها و  به مطالعه مقالات آن بپردازند.

یازدهمین ماهنامه «دانش بنیان» ویژه آبان ماه ۱۳۹۵، به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسئولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در دسترس علاقه مندان گرفته است.