یوسف‌نژاد با اشاره به نقش مهم فرهنگ‌سازی در جامعه بومی برای خرید تولیدات داخلی، گفت: برگزاری جشنواره ملی فرهنگی-هنری «ایران ساخت» اقدامی مؤثر برای ایجاد انگیزه و ارائه مزیت‌های داخلی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، علی‌اصغر یوسف‌نژاد؛ عضو هیئت‌رئیسه و نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، گفت: ضرورت اقتصاد مقاومتی و نقش آن در توسعۀ پایدار کشور بر هیچ‌کس پوشیده نیست و تأکید مکرر بر آن، نشان از اهمیت این موضوع دارد.

وی افزود: در شرایط کنونی که هم منابع موجود در کشور، محدود است و هم تهدیدهای پی‌درپی مانند فشار اقتصادی و یا تحریم وجود دارد، حرکت به‌سمت مقاوم‌سازی اقتصاد یک ضرورت است.

یوسف‌نژاد ادامه داد: همه دستگاه‌ها و نهادها از قوۀ مجریه تا مجلس و حتی بخش‌خصوصی و تعاونی باید نقش خود را در مسیر اقتصاد مقاومتی بیابند و به بهترین‌شکل آن را ایفا کنند چراکه سیاست‌های کلی نظر به همه آحاد جامعه و همه نهادها و دستگاه‌ها دارد گرچه در این بین برخی دستگاه‌های اجرایی و یا برخی از کمیسیون‌های مجلس به‌دلیل زمینه کاری، ارتباط بیشتری با مسائل اقتصادی داشته و درنتیجه نقش مهمتری دارند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش اثرگذار اجتماع نخبگانی، تصریح کرد: نخبگان و سرآمدان کشور قابلیت‌‎ها و توانایی‌های چشمگیری دارند و می‌توانند اثرگذاری بی‌بدیلی در همه حوزه‌ها خاصه مسائل اقتصادی داشته باشند که البته فعالیت گروهی آنان قطعاً نتایج بهتری را استخراج می‌کند.

بخش‌ خصوصی امکان بیشتری به اجتماع نخبگانی برای بروز ظرفیت‌های بالقوه می‌دهد

نماینده مردم ساری در مجلس با بیان اینکه فضای استخدام دولتی اشباع شده است، به لزوم حضور فعال اجتماع نخبگانی در عرصه کارآفرینی اشاره کرد و اظهار داشت: این افراد نباید تنها در پی استخدام در دانشگاه و یا دولت باشند چراکه بخش عمده فعالیت‌های اقتصادی در جهان امروز، در بخش‌های خصوصی و تعاونی انجام می‌شود. از سوی دیگر این فضاها امکان بیشتری به اجتماع نخبگانی برای بروز استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه می‌دهد.

یوسف‌نژاد تصریح کرد: نخبگان و سرآمدان می‌توانند با تشکیل گروه‌های تخصصی، مشکل و چالشی خاص و اولویت‌دار را انتخاب کرده و توانایی‌های خود را برای رفع آن به‌کار گیرند. یکی از بخش‌‎های مهم فعالیت نخبگانی، خدمات نرم‌افزاری است؛ به این معنا که خروجی فعالیت‌ گروه‌های نخبگانی خدمات فکری، خدمات مهندسی، ایده‌های تجاری و امثال آن باشد. به‌عبارت دیگر روی نرم‌افزار جامعه اثرگذار باشند.

شرکت‌های دانش‌بنیان را مکمل کارآفرینی هستند

وی شرکت دانش‌بنیان را مکمل کارآفرینی قلمداد کرد و گفت: این دو ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند به طوری‌که یکی از رسالت‌های هر شرکت دانش‌بنیانی، کارآفرینی تخصصی و یا حتی عام است. اصولاً کارآفرینی مهارت و توانایی خاصی است که از عهده افرادی خاص با قابلیت‌های خاص برمی‌آید و بهترین نمود آن در شرکت دانش‌بنیان متجلی می‌شود.

نماینده مردم ساری در مجلس خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که به موازات حرکت و فعالیت اجتماع نخبگانی در عرصه دانش‌بنیان و کارآفرینی باید از آنان حمایت قانونی، مالی، سازمانی، اداری و معنوی صورت گیرد. مجلس شواری اسلامی نیز باید با تصحیح قوانین موجود و یا تصویت قوانین حمایتگر، زمینه‌ساز فعالیت بیشتر و بهتر شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم، حمایت از تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان در بازاررقابت است چراکه بدون موفقیت در بُعد اقتصادی، این شرکت‌ها نمی‌توانند فعالیت‌های خود را ادامه دهند. جلوگیری از ورود کالای قاچاق و یا واردات کالای بی‌کیفیت ارزان‌قیمت ازجمله مواردی است که می‌تواند بازار داخلی را سامان داده و عرصه را برای رقابت مهیا کند.

یوسف‌نژاد در پایان با اشاره به نقش مهم فرهنگ‌سازی در جامعه بومی برای خرید تولیدات داخلی، برگزاری جشنواره ملی فرهنگی-هنری «ایران ساخت» را اقدامی مؤثر برای ایجاد انگیزه و ارائه مزیت‌های داخلی توصیف کرد.