برای انجام هر کار و فعالیتی در زندگی، «باید»هایی وجود دارد که اگر از آن‌ها پیروی کنید، می‌توانید موفق باشید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  برای استفاده قانونی از یک خودرو در بزرگراه، باید گواهینامه داشته باشید، برای داشتن بدنی سلامت و موفقیت در ورزش باید هر روز تمرین کنید، برای داشتن دوران بازنشستگی راحت باید سرمایه‌گذاری خوبی داشته باشید و... بنابراین اگر هدفتان موفقیت در تجارت است، باز هم با همین فرمول سر و کار دارید و «باید»های مشخصی وجود دارد که باید رعایت کنید تا کسب و کارتان در مسیر موفقیت قرار بگیرد.

1. کاری را انجام دهید که از آن لذت می‌برید

آن انرژی که در قالب رضایتمندی شخصی، درآمد مالی، ثبات و لذت از کار خود به‌دست می‌آورید، همان نیرویی است که شما را برای رسیدن به موفقیت جلو می‌برد. بنابراین اگر کاری که انجام می‌دهید، لذتی برایتان ندارد، احتمال زیادی وجود دارد که انعکاس این موضوع را در موفقیت کاری خود ببینید. در واقع اگر از کاری که می‌کنید لذت نبرید، شانس بسیار کمی ‌وجود دارد که در آن موفق شوید.

2. کاری را که انجام می‌دهید، جدی بگیرید

شما زمانی می‌توانید در مورد موفقیت و تاثیرگذاری تجارت خود مطمئن باشید که واقعا به محصولی که می‌فروشید یا خدماتی که ارائه می‌دهید، باور داشته باشید. بسیاری از افرادی که درگیر کسب و کار خانگی هستند، شغل خود را چندان جدی نمی‌گیرند و پایین بودن انگیزه در کار سبب می‌شود آرام‌آرام از دور خارج شوند. البته عده‌ای هم هستند که به دام دوستان و آشنایانی می‌افتند که با هر چیزی مخالفند و مدام دیگران را ناامید می‌کنند، چون معتقدند تا زمانی که شما در یک دفتر یا ساختمان اداری مشغول کار نباشید، موفق نخواهید شد. در حالی‌که آمارها در سال‌های اخیر به‌خوبی از کسب و کار خانگی در مقابل این افراد شکاک حمایت کرده‌اند، چون در این سال‌ها مشاغل خانگی به‌شدت رونق پیدا کرده‌اند و تعدادشان هر روز بیشتر می‌شود.

3. همه چیز را برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی برای جنبه‌های مختلف تجارت خانگی شما، «باید»ی است که لازم است تبدیل به عادت شود. برنامه تجاری در واقع نقشه گنج شما در تجارت و کسب و کارتان است که از قدم اول تا آخر کار را باید در آن بگنجانید و اجازه ندهید هیچ قسمتی از کار از قلم بیفتد.

4. پول را هوشمندانه مدیریت کنید

وجود پول در هر مجموعه تجاری مانند خونی است که در رگ‌های انسان جریان دارد. خرید تجهیزات، پرداخت مبالغ مربوط به خدمات، تقویت و بازاریابی تجارت، تعمیر و جایگزینی تجهیزات و ابزار و درآمد شخصی خودتان از کار، همگی نیازمند پول هستند. از این رو تمام کسانی که به کسب و کار خانگی مشغول هستند، باید مدیریت مالی را جدی بگیرند تا پول به‌درستی در کارشان جریان داشته باشد. مدیریت هوشمندانه مالی از دو اصل مهم پیروی می‌کند؛ پولی که شما از مشتریان خود در قبال اجناس و خدماتتان دریافت می‌کنید: درآمد و پولی که برای تهیه وسایل، تجهیزات و دستمزد و... پرداخت می‌کنید: مخارج.

5. درخواست خرید بدهید

کارآفرینی که یک کسب و کار خانگی دارد باید بداند بازاریابی، تبلیغات و تخفیف هر چقدر هم که هوشمندانه و با توجه به بازار هدف برنامه‌ریزی شده باشد، باز هم اگر یک اصل در آن رعایت نشود، کاملا بی‌ارزش خواهد بود و آن اصل دادن درخواست خرید به مشتری‌هاست. البته معنای این کار این نیست که مهارت‌های فروشندگی یا تبلیغاتی شما را زیر سوال ببرد، بلکه نکته مهم این است که شما باید به دیگران پیشنهاد خرید بدهید تا بتوانید اجناس خود را به آن‌ها بفروشید.

6. یادتان باشد همه چیز به مشتری بر‌می‌گردد

در تجارت همه چیز به مشتری بازمی‌گردد و در واقع مشتری‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند تجارت شما به کجا برسد. بنابراین هر تصمیمی‌ در کسب و کار باید مشتری‌محور باشد و شما باید این موضوع را در تمام جنبه‌های کاری خود رعایت کنید.

7. برای خودتان تبلیغ کنید

این اصل را همواره به خاطر داشته باشید: همه راه‌ها همیشه باید به شما ختم شود. تا جایی‌ که می‌توانید تصویر خوبی از خود ارائه بدهید و روی تواناهایی خودتان تبلیغ کنید. البته نه آن‌قدر که یک خودشیفته اعصاب خردکن به نظر برسید.

8. تصویر مثبتی از تجارت خود خلق کنید

برای رسیدن به موفقیت بسیار مهم است که شما بتوانید تاثیر خاطره‌انگیز و مثبتی را در ذهن کسانی که طرف حسابتان هستند، ایجاد کنید. کارآفرینان همیشه باید در تلاشی آگاهانه بکوشند حرفه‌ای‌ترین تصویر ممکن را از تجارت خود به‌وجود آورند. بسیاری از افرادی که مشغول کسب و کار خانگی هستند، نمی‌توانند دفتر خود را به‌صورتی شکوهمند طراحی کنند یا اسباب و دفتری گران‌قیمت خریداری کنند، چون توان مالی‌شان اصلا اجازه این کار را به آن‌ها نمی‌دهد، اما به جای این همه ریخت و پاش می‌توانند به مهارت‌هایی مانند ابتکار، خلاقیت و توجه به هر نکته کوچکی متکی باشند تا تصویر خوبی از تجارت خود ارائه دهند.

9. مشتریان خود را بشناسید

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های کسب و کار خانگی که ابزار خوبی برای موفقیت در رقابت است، توجه خاص و شخصی شما به مشتریانتان است. فرصت خوبی که شما به‌عنوان یک کارآفرین فعال در عرصه کسب و کار خانگی دارید، این است که می‌توانید پاسخ تلفن‌ها را خودتان بدهید و بدین وسیله بیشتر با مشتریانتان آشنا شوید. به این ترتیب شما می‌تواند تاثیر خوبی روی مشتری‌ها بگذارید و با آن‌ها ارتباط بهتری برقرار کنید. در این صورت آن‌ها به شما علاقه‌مند می‌شوند و ترجیح می‌دهند از این به بعد با شما کار کنند. یادتان باشد این شیوه به شما کمک می‌کند تا علاوه بر نگه‌ داشتن مشتریان سابق خود، مشتریان جدیدی هم جذب کنید.

10. از تکنولوژی بهترین بهره را ببرید

اگر می‌خواهید موفق باشید، باید مراقب باشید غرق در دنیای مجازی نشوید، ولی سعی کنید از آن بهترین استفاده را ببرید. جالب‌ترین بخش از دنیای مجازی این است که یک نفر می‌تواند در زیرزمینی بنشیند و از طریق راه‌اندازی یک وب‌سایت درآمد میلیونی داشته باشد. پس از اینترنت آن‌طور که پاسخگوی نیازتان است استفاده کنید؛ نه بیشتر و نه کمتر.

11. یک تیم کاری درجه یک بسازید

هیچ فردی نمی‌تواند به تنهایی تجارت موفقی راه بیندازد. شما برای موفق شدن در دنیای کسب و کار به یک تیم قدرتمند احتیاج دارید که به اندازه خودتان به این تجارت و موفقیت آن متعهد باشند. اعضای خانواده، دوستان، همکاران تجاری و حتی بسیاری از کسانی که شما به نوعی با آن‌ها ارتباط دارید، می‌توانند بخشی از تیم شما باشند. نکته جالب این است که مهم‌ترین اعضای تیم شما، مشتریان و مراجعینتان خواهند بود.

12. به یک متخصص تبدیل شوید

زمانی که مشکلی برایتان پیش می‌آید، منتظر نصیحت دیگران می‌مانید یا برای حل مشکل سراغ متخصص می‌روید؟ طبیعی است در چنین موقعیتی دنبال اطلاعات دقیق و کمک حرفه‌ای برای حل مشکلاتتان هستید و برای همین هم باید دنبال یک متخصص بگردید. بنابراین برای این‌که خیالتان راحت باشد که مشتری‌ها همیشه به سراغ شما می‌آیند، باید حرفه‌ای باشید و این مسئله را به آن‌ها نشان دهید. 

13. برای خود برتری رقابتی ایجاد کنید

یک کسب و کار خانگی باید برای جلب مشتری و ادامه حیات خود، برتری مشخص و خاصی نسبت به رقبا داشته باشد و همه این‌ها به یک سوال مهم باز می‌گردد که شما باید جواب مناسبی برای آن داشته باشید: «چرا مشتری‌ها به‌جای این‌که سراغ دیگران بروند باید محصولات شما را بخرند یا از خدمات شما استفاده کنند؟» به عبارتی دیگر «چه ویژگی تجارت شما را از رقبایتان متمایز می‌کند؟» سرویس بهتر، گارانتی بیشتر، مجموعه قوی‌تر، ساعات کاری بیشتر، انعطاف‌پذیری بیشتر در دریافت پول، قیمت پایین‌تر، خدمات‌رسانی بهتر به مشتریان، فراهم کردن امکان تعویض اجناس بعد از خرید و... همگی می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند تا بتوانید رقبا را شکست دهید.

14. روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید

یکی از عادت‌هایی که کارآفرین‌ها  باید برای موفقیت کسب کنند، خرید و مطالعه کتاب، مجله، روزنامه و مقاله‌های تحقیقاتی در زمینه بازاریابی است. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند مهارت‌های مربوط به تجارت و بازاریابی را یاد بگیرند. پیوستن به گروه‌ها و باشگاه‌های مختلف و شرکت در دورهای تخصصی آموزشی نیز می‌تواند به بالا رفتن مهارت‌های فردی یک کارآفرین کمک زیادی کند.

15. در دسترس باشید

امروز در دورانی زندگی می‌کنیم که شما با یک تماس تلفنی می‌توانید پیتزایی سفارش دهید که ظرف مدت سی دقیقه به دستتان می‌رسد. در دسترس بودن شما برای مشتریانتان اهمیت زیادی دارد، چون با این کار به آن‌ها نشان می‌دهید می‌توانند به شما اعتماد کنند.

16. اعتبار خود را افزایش دهید

داشتن اعتبار خوب، دارایی ارزشمند و در واقع مهم‌ترین دارایی شما در یک کسب و کار خانگی است. اعتبار چیزی نیست که بشود به‌راحتی آن را خرید، بلکه شما با عمل کردن به قول‌هایتان می‌توانید در بازار و نزد مشتریانتان اعتبار کسب کنید. اگر به مشتری قول داده‌اید تا چهارشنبه ساعت دوازده محصول به دستش می‌رسد، هیچ بهانه و توجیهی برای عمل نکردن به قولتان نخواهید داشت. فراموش نکنید اگر نمی‌توانید کاری را انجام دهید یا سر وقت به قولتان عمل کنید، بهتر است موضوع را صادقانه به مشتری‌تان بگویید. باور کنید صداقت داشتن به داشتن اعتبار بیشتر کمک می‌کند و مشتری را فراری نمی‌دهد.

17. از نظر اجتماعی فعال شوید

سعی کنید تا جایی‌که امکان دارد ارتباط قوی با گروه‌هایی برقرار کنید که می‌توانند از تجارت شما حمایت کنند. روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد و این به مقدار زیاد بستگی به محل کار شما و شرایط فرهنگی آن دارد.

18. توجه دیگران را جلب کنید

هرگز فراموش نکنید کسب و کار  شما با دیگران متفاوت است؛ شما نمی‌توانید وقت و انرژی خود را برای فعالیت‌های بی‌دلیل تبلیغاتی صرف کنید، چون آسیب آن به‌سرعت خود را نشان می‌دهد. اما می‌توانید با استفاده از فرصت‌های کوچک توجه مشتریان را به خودتان معطوف کنید و با همین کار مسیر خود را به سمت موفقیت هموار کنید.

19. هنر مذاکره را به‌خوبی یاد بگیرید

بدون هیچ شکی مذاکره کردن مهارتی است که هر کارآفرین در زمینه کسب و کارهای خانگی، باید آن را یاد بگیرد. هنر مذاکره چیزی است که از این به بعد هر روز از آن  استفاده می‌کنید و به شما کمک می‌کند هر موقعیتی را به‌صورت برنده - برنده به پایان برسانید.

20. دفتر کار خود را برای موفقیت طراحی کنید

دفتر کار خود را در منزل چنان با دقت طراحی کنید که بیشترین کارایی شخصی را در آن داشته باشید. فراموش نکنید آن‌جا دیگر خانه شما نیست، بلکه دفتر کاری است که به‌صورت اتفاقی دیوار به دیوار محل زندگی‌تان قرار دارد. بنابراین در برابر این وسوسه که تختخواب کوچکی در گوشه اتاق خود قرار دهید، بایستید و هیچ وقت تن به این کار ندهید.  

21. با سازماندهی مشخصی جلو بروید و آن را حفظ کنید

کلید حفظ سازماندهی و نظم این است که بتوانید تجارت خود را به‌خوبی مدیریت کنید. این موضوع فقط به معنای این نیست که بدانید هر برگه کاغذ یا پرونده را کجا بایگانی کرده‌اید، بلکه به معنای داشتن ساز و کاری است که به وسیله آن تجارت خود را سازماندهی کنید. از این رو شما به برنامه روزانه‌ای نیاز دارید که در مدت سه یا چهار ساعت کار نیمه‌وقت یا هشت تا نه ساعت کار تمام وقت بتوانید بیشترین دستاورد را داشته باشید. در واقع برنامه روزانه شما باید شامل تمام فعالیت‌هایی بشود که باید انجامشان بدهید؛ از انجام یک کار ساده گرفته تا رسیدگی به قرار کاری مهم. این برنامه به شما کمک می‌کند فعالیت‌های خود را در زمان مشخص به نتیجه برسانید. نوشتن برنامه کاری خود در یک تقویم هم یکی دیگر از بایدهای حیاتی است که هرگز نباید از فهرست کارهایی یک کارآفرین جا بماند.

22. استراحت کردن را فراموش نکنید

خیلی از کارآفرین‌هایی که یک کسب و کار خانگی راه انداختند، به خصوص در روزهای اول به‌شدت وسوسه می‌شوند پس از پایان ساعت کاری هم همچنان به کار کردن ادامه بدهند. متاسفانه این اتفاق خیلی وقت‌ها پیش می‌آید، زیرا هیچ مدیری هم بالای سرشان نیست که به آن‌ها بگوید باید فورا به خانه بروند، چون او نمی‌تواند پول اضافه کاری‌شان را بدهد! اما فراموش نکنید هر کسی که در خانه مشغول به کار است، باید برنامه منظمی ‌برای خود داشته باشد که حتما وقت ناهار و استراحت هم در آن آمده است. علاوه بر این به‌عنوان کارمند - کارفرمای خودتان باید مرخصی و زمانی هم برای مسافرت و تفریح در نظر بگیرید. این برنامه باید از همان ابتدای کار تنظیم شود و شما نیز متعهدانه آن را اجرا کنید و در نهایت حواستان باشد می‌توانید تغییراتی در این برنامه از پیش تعیین‌شده اعمال کنید و با انعطاف‌پذیری آن را جلو ببرید.

23. مراقب تعداد هندوانه‌هایی که بر‌می‌دارید، باشید!

برای بسیاری از صاحبان کسب و کارهای خانگی، آغاز چند کار همزمان با هم بسیار وسوسه‌کننده است. خیلی از افرادی که در این موقعیت قرار می‌گیرند، سعی می‌کنند تا جایی که امکان داشته باشد چند هندوانه را با هم از زمین بلند کنند و همه قورباغه‌ها را یک‌جا قورت دهند. البته توانایی مدیریت همزمان چند کار یکی از ویژگی‌های کارآفرینان موفق است، اما اگر از کارآفرینی موفق در مورد این موضوع سوال کنید، احتمالا به شما خواهد گفت از اول توانایی‌های خود را می‌شناخته و می‌دانسته چکاری را باید خود انجام دهد و چه بخش‌هایی از کار را به دیگران واگذار کند.

24. به‌طور مداوم مشتریانتان را پیگیری کنید

ارتباط مداوم، پیگیری و رابطه قوی با مشتری، دورنمایی است که هر کارفرمایی باید برای موفقیت در کار، نیم‌نگاهی به آن داشته باشد. به وجود آوردن این ارتباط به شما کمک می‌کند بازار جدیدی در میان مشتریان قبلی خود ایجاد کنید و ارزش کار خود را بالاتر ببرید. فروش محصولات و خدمات شاید کار چندان سختی به نظر نرسد، اما هنر واقعی در نگهداشتن مشتری و بازگرداندن آن‌هاست.