دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی از برگزاری مراسم افتتاحیه سومین جشنواره دانش‌آموزی زیست فناوری با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سوم آذر ماه امسال خبر داد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در نشست خبری سومین جشنواره دانش آموزی زیست فناوری، گفت: سومین دوره جشنواره دانش آموزی زیست فناوری سوم تا پنجم آذرماه امسال با هدف معرفی مدل های موفق ترویجی دانش آموزی آزمون شده و فرهنگ‌سازی، ترویج و زمینه سازی توسعه آن در سطح کشور برگزار می شود.

وی معرفی پژوهش سراها و مدارس به عنوان مراکز مورد حمایت ستاد برای شکل گیری فعالیت های پژوهشی دانش‌آموزی با توجه به تاکید بر رویکرد پژوهش محوری در ترویج زیست فناوری و ایجاد ارتباط بین نهادهای دانش آموزی و نهادهای پژوهشی و صنعتی در حوزه زیست فناوری را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره نام برد.

قانعی افزود: حرکت بنیادین برای رشد و گسترش پایدار در زمینه های نوین علم و فناوری در کشور، نیاز به فرهنگ سازی و آشنایی ریشه ای دانش آموزان با این فناوری ها را دارد، ستاد توسعه زیست فناوری نیز با هدف ترویج و توسعه زیست فناوری و شاخه های وابسته به آن و ایجاد شناخت نسبت به آن در سطوح دانش آموزان و هم راستا با راهبرد کلان 6 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اقدام به برگزاری جشنواره زیست فناوری دانش آموزی کرده است.

به گفته وی، این جشنواره هر دو سال یکبار برگزار می شود و تاکنون دو دوره از آن در سال های گذشته برگزار شده ‌استو امسال سومین دوره آن برگزار خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، تصریح کرد: این جشنواره علاوه بر شناسایی، معرفی و تشویق فعالان این فناوری، ایجاد فضای رقابتی سالم به منظور ترویج و هدایت فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه زیست‌فناوری در بین دانش‌آموزان را نیز به همراه دارد.

وی تصریح کرد: ستاد توسعه زیست فناوری با همکاری آموزش و پرورش سومین دوره جشنواره دانش آموزی زیست فناوری را در بین دانش آموزان سراسر کشور برگزار می کند.

قانعی با بیان اینکه در گذشته با کمبود محتوای زیست فناوری برای دانش آموزان روبرو بودیم، گفت: خوشبختانه با برگزاری 19 همایش برای بیش از چهار هزار دانش آموز و دیگر اقدامات ترویجی توانستیم دانش آموزان را با زیست فناوری آشنا کنیم.

وی بیان کرد: کتاب هایی با محتوای زیست فناورانه در اختیار 400 دانش آموز قرار گرفت و کارگاه مقاله نویسی برای 800 دانش آموز برگزار شد و 1500 دانش آموز هنرستانی نیز در کارگاه های اموزشی ترویجی زیست فناوری شرکت کردند.

به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، تمام این اقدامات توانست به ما در نهادینه کردن و آشنا کردن دانش آموزان و مربیان با مباحث زیست فناوری کمک کرد به گونه ای که بر خلاف انتظار، 4 هزار و 865 اثر از دانش آموزان به جشنواره ارسال شد که یک هزار و 500 اثر آن برگزیده شد.

قانعی تصریح کرد: آثار دانش آموزان در نمایشگاه امسال در قالب نمایشگاه علمی، سمینارهای تخصصی و گالری هنری عرضه خواهد شد.

رییس سومین جشنواره دانش آموزی زیست فناوری بیان کرد: امسال 150 غرفه در نمایشگاه خواهیم داشت و 200 تور علمی برای 350 دانش آموز و 40 کارگاه آموزشی نیز در راستای برگزاری این جشنواره برگزار می شود.

 تهیه برنامه مدون طرح تقسیم کار ملی زیست فناوری در کشور

در ادامه این جلسه قانعی در خصوص پروژه های ستاد توسعه زیست فناوری گفت: یکی از بزرگ ترین پروژه های زیست فناوری تهیه برنامه مدون تقسیم کار ملی زیست فناوری بود که وظایف تمامی دستگاه های ذیربط در این حوزه کاملا مشخص شده است.

وی همچنین در خصوص توسعه داروهای بیوتکنولوژی در کشور، بیان کرد: در حال حاضر 20 داروی بیوتکنولوژی در بازار ایران و 110 دارو در بازار دنیا وجود دارد که 50 داروی موجود در دنیا سودآوری بسیار بالایی دارد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری بیان کرد: امسال تولید 20 داروی دیگر نیز به شرکت های داروسازی واگذار شد و بین 3 تا 5 سال آینده این داروهای جدید نیز در کشور تولید و وارد بازار کشور می شود.

قانعی در ادامه با اشاره به طرح دیگری که در ستاد توسعه زیست فناوری پیگیری می شود، گفت: برخی شرکت ها که کارهای آزمایشگاهی می کردند ولی توان تولید نیمه صنعتی محصولات خود را نداشتند با تشکیل یک شرکت واسط در ستاد این مشکل رفع و شرکت های مذکور می توانند محصولات خود را تولید کنند.

به گفته وی، با اجرای این پروژه تا 3 سال دیگر رتبه ایران در آسیا در حوزه داروهای زیست فناورانه به رتبه یک یا دو ارتقا خواهد یافت.


دبیر ستاد توسعه زیست فناوری افزود: تا زمانیکه ایران به سازمان تجارت جهانی نپیوسته می توانیم هر دارویی که می خواهیم تولید کنیم که در تلاش برای این کار هستیم.

قانعی با اشاره به کل بازار دارویی ایران، گفت: کل بازار دارویی کشور 4 میلیارد دلار است که 97 درصد این رقم را در ایران تولید و 3 درصد آن را وارد می کنیم که برای تولید این 97 درصد 3 میلیارد دلار هزینه می کنیم و برای 3 درصد واردات دارو یک میلیارد دلار، که یک سوم هزینه ها به همان بخش کوچک 3 درصدی اختصاص می یابد.

وی بیان کرد: با تشکیل صندوق زیست فناوری ورود شرکت ها به عرصه تولید و تجاری سازی تسهیل تر شده و ریسک این کار برای آنها کاهش یافته است.


دبیر ستاد توسعه زیست فناوری اظهار کرد: برای اینکه دانشجویان مقطع دکتری را به سمت زیست فناوری سوق دهیم اعلام کرده ایم که در صورت ارائه پایان نامه ای با موضوعت اولویت های زیست فناورانه مبلغ 15 میلیون تومان به آنها ارائه می کنیم.



سومین جشنواره دانش‌آموزی زیست فناوری نقطه عطف فعالیت‌های زیست فناورانه

علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه، گفت:  آموزش و پرورش در سال های اخیر اقدامات موثری برای تقویت فعالیت های پژوهشی دانش آموزان داشته تا فرهنگ کارهای پژوهشی را از مقطع ابتدایی پایه ریزی کند.

وی افزود: این اقدامات در دو شکل راه اندازی پژوهشسراها و تشکیل پارک های علمی و فناوری دنبال شده که در حال حاضر 615 پژوهشسرا در شهر تهران داریم و سال آینده 100 پژوهشسرای دیگر نیز افتتاح خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: هر کدام از پژوهشسراها به صورت تخصصی در یک زمینه فعالیت می کنند که پژوهشسرای صدرا در منطقه 8 به صورت تخصصی در حوزه زیست فناوری فعال است.

به گفته زرافشان، ظرفیت های علمی دانش آموزان کشور بسیار خوب است و می توانیم با استفاده درست از این ظرفیت ها به توسعه علمی و فناوری کشور کمک کنیم.

وی بیان کرد: معاونت آموزش متوسطه با معاونت علمی همکاری های تنگاتنگی دارد که اهم این همکاری های با ستاد توسعه زیست فناوری است و نمونه آن نیز برگزاری همین جشنواره دانش آموزی زیست فناوری است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: امیدواریم با اشاعه فرهنگ زیست فناوری و تامین زیرساخت های لازم، سومین جشنواره دانش آموزی زیست فناوری نقطه عطفی برای پژوهش های زیست فناورانه باشد.

شکل گیری اتوبوس سیار علمی همراه با کتابخانه

همچنین در این نشست خبری، رضا قمرزاده، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز، گفت: تفاهم‌نامه همکاری دو جانبه بین معاونت علمی و معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یک حرکت خوب و ارزشمند در عرصه علمی است و این تفاهم‌نامه فرصت خوبی برای استفاده از ظرفیت های علمی و فرهنگی کشور را فراهم می کند.

وی افزود: اگر ظرفیت های موجود در کنار یکدیگر جمع شود بهره‌وری از این ظرفیت ها افزایش خواهد یافت.

قمرزاده با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، گفت: مقام معظم رهبری اعتقاد دارند که شرط نواوری قدرت علمی و جرات علمی است که هوش زیاد، تلاش فراوان و ذخیره علمی شروط تحقق قدرت علمی هستند و در برای بهره وری از این قدرت علمی به جرات علمی نیاز داریم.

وی تصریح کرد: امیدوار هستیم با تفاهم‌نامه مذکور توسعه عرصه علمی را که دغدغه رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری است محقق شود.

به گفته قمرزاده سال 95، کانون 13 هزار بار فعالیت علمی داشته و 20 تا 36 هزار دانش آموز از این آموزش ها استفاده کرده اند.

وی ادامه داد: انتشار کتبی در حوزه زیست فناوری، شکل گیری اتوبوس سیار علمی همراه با کتابخانه و راه اندازی کارناوال های علمی در مراکز استان ها از اقداماتی است که در این زمینه انجام می شود.

سومین جشنواره دانش آموزی زیست‌فناوری سوم تا پنجم آذرماه جاری از سوی ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و با همکاری ستاد توسعه علم ، فرهنگ و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در کانون فرهنگی و پرورش فکری حجاب برگزار می شود.