در سومین دوره مسابقات ملی فن آورد که با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار خواهد شد، بیش از 8000 نفر به رقابت می پردازند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در حالی که کمتر از یک ماه از ثبت سومین دوره مسابقات ملی فن‌آورد می‌گذرد بیش از 8000 نفر در این مسابقه شرکت می‌کنند.  این مسابقات که از سال 1393 در دانشگاه صنعتی شریف شروع شد و در سال 1394 بیش از 3500 نفر شرکت کننده داشت، امسال نیز با همکاری و حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، به انجام می‌رسد.

دانشگاه صنعتی شریف میزبان برگزاری بخش حضوری این مسابقات در سال 1395 است و گواهی‌های تخصصی پایان این مسابقه نیز به صورت رسمی از طرف دانشگاه صنعتی شریف صادر می‌شود.

مسابقات فن آورد که در هفت رشته تخصصی داده کاوی، جست وجوی پیشرفته (اوسینت)، برنامه نویسی کامپیوتر، برنامه نویسی تلفن های هوشمند، مهندسی برق، معماری و گرافیک برگزار میشود، فرصتی است متفاوت تا دانشجویان و فارغ التحصیلان مطرح و مستعد، چالشی هیجان انگیز با واقعی ترین مسئله‌ها و پروژه‌های کشور داشته باشند.

شرکت کنندگان می توانند توانمندی‌ها و استعدادهای خود را متناسب با این مسئله‌ها بسنجند که این امر، فرصت بسیار مناسب و کم نظیری جهت شناسایی افراد توانمند و مستعد است که وضعیت شغلی خود را ارتقا داده و از طرف دانشگاه صنعتی شریف به عنوان متخصص به شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعتی معرفی شوند.

اهدای بیش از 200 سکه بهار آزادی، گواهی رسمی دانشگاه صنعتی شریف، بورسیه و تندیس فن‌آورد تنها بخشی از جوایز این مسابقه است که در کنار اعطای رتبه از طرف دانشگاه صنعتی شریف، این مسابقه را جزو چالش برانگیز ترین مسابقات برنامه‌نویسی کشور می کند.

همچنین فن‌آورد با همکاری دانشگاه صنعتی شریف فرصت بورسیه آموزشی را نیز برای شرکت‌کنندگان مستعد فراهم می‌کند که فرصت بسیار مناسبی برای علاقه‌مندان ایجاد می‌کند تا علاوه بر مواجهه با نیازهای واقعی بازار کار از فرصت آموزش نیز بهره ببرند.

تخفیف 50 درصدی 

مجموعه رقابت‌های تخصصی فن‌آورد، زمینه مناسب برای ایجاد اتصال بین دانشجویان مستعد، فارغ التحصیلان و افراد متخصص و حرفه‌ای با صنایع دانش‌بنیان را فراهم می آورد. در این زمینه مسابقات تخصصی فن‌آورد، برگزاری کارگاه‌های هدفمند و تخصصی، برگزاری آزمون تخصصی، تسهیل فرایند جمع سپاری و برون سپاری به متخصص ترین‌ها، تامین کارآموز مستعد و توانمند صورت می گیرد.

مسابقات ملی تخصصی فن‌آورد

خدمت اصلی که در راستای برگزاری این رقابت ملی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارایه می‌شود تعریف گرایش یا رشته مخصوص (یا به صورت اشتراکی) برای شناسایی افراد متخصص ویژه با مهارت‌های تخصصی است.

به عنوان نمونه یک شرکت دانش بنیان به تعدادی متخصص برق با گرایش سیستم‌های نهفته، یا برنامه نویس روی پایگاه داده اوراکل نیازمند است. شاخص‌های این تخصص پس از تعیین توسط کمیته علمی با همکاری شرکت‌های دانش بنیان متقاضی، به گرایش‌ها و شاخص‌های مسابقه اضافه خواهد شد و افراد برتر که بیشترین تطابق با نیاز دانشی شرکت‌های دانش‌بنیان را دارند به آن‌ها معرفی می شود.

برگزاری کارگاه‌های هدفمند و تخصصی

فن‌آورد برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مستعد که مرتبط با فعالیت شرکت های دانش بنیان هستند، کارگاه تخصصی برگزار می‌کند. این کارگاه‌ها که با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و شرکت­های دانش‌بنیان برگزار می‌ شود، از جمله راه های انتقال مفاهیم تخصصی به مخاطبان بالقوه شرکتها و شناسایی افراد مستعد در آن مهارت مورد نظر است..

برگزاری آزمون تخصصی ویژه

با توجه به اینکه مسابقات ملی مهارت سنجی فن‌آورد به صورت سالانه برگزار می‌شود و یک شرکت ممکن است در بازه‌ی بین برگزاری مسابقات ملی فن‌آورد، نیاز به نیروی متخصص داشته باشد، فن‌آورد این امکان را ایجاد کرده است تا آزمون‌های مقطعی گرایشی و ویژه یک شرکت نیز در طول سال و با ارایه گواهی رسمی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شود و شرکت می تواند نیاز خود را به نیروی انسانی از طریق برگزاری مسابقه تامین کنند.

تسهیل فرایند جمع سپاری و برون سپاری به متخصص ترین‌ها

با توجه به دسترسی و همکاری فن‌آورد با افراد متخصص کشور در حوزه‌های برگزاری رویداد، (در قالب داور یا نفرات برتر مسابقات)، در شرایطی که شرکت‌ها نیاز به جمع سپاری و برون سپاری یک پروژه‌ به فرد یا یک تیم متخصص دارند، فن‌آورد می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن این تیم را شناسایی کرده و یا بستر جمع سپاری را ایجاد کند. این برنامه در راستای برون سپاری پروژه‌های دانش‌بنیان تعریف شده است.

ثبت نام اینترنتی رویداد فناورد از 22 آبان ماه 95 آغاز شده است و 11 آذرماه همین سال نتایج مرحله اینترنتی اعلام خواهد شد. 17 تا 19 آذرماه مرحله حضوری این رویداد برگزار می شود و 20 آذرماه سال جاری اختتامیه مجموعه رقابت‌های تخصصی مهارت‌سنجی فناورد است که با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.