برخی از نخبگان علمی «سلیکون ولی» در آمریکا کمپینی برای استقلال ایالت کالیفرنیا در واکنش به انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری این کشور به راه انداختند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این کمپین به جنبش Calexit، به معنای درخواست برای خروج کالیفرنیا معروف شده است. که شبیه به اصطلاح Brexit است که برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به راه افتاد.

دره سیلیکون (Silicon Valley) نام رایج و غیررسمی منطقه‌ای در حدود 70 کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو در حومهٔ سانتا کلارا، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا است. شهرت این منطقه به دلیل قرار داشتن بسیاری از شرکت‌های مطرح فن آوری اطلاعات جهان در این منطقه ‌است.

«شروین بیشوار» سرمایه گذار شرکت «آپر» یکی از موسسان «هایپر لوپ» (فن آوری جدید حمل و نقل سریع) در توییتر خود توییت هایی را برای «تامین مالی کمپینی قانونی برای جدایی کالیفرنیا از آمریکا» منتشر کرده است.

ایالت کالیفرنیا پایگاه تاریخی و مهم دموکراتها به شمار می آید. در عین حال که هیلاری کلینتون، توانست 61 درصد آرای این ایالت و درنتیجه 50 رای الکترال آن را از آن خود کند، اما نتوانست به کاخ سفید راه یابد و این منجر به خشم اهالی کالیفرنیا شده است.

✍این فراخوان با استقبال گسترده‌ای در فضای مجازی و توئیتر شده است و بسیاری از شخصیت‌های مهم کالیفرنیا نیز از آن استقبال کرده‌اند.

ریاست این کمپین به‌عهده لوئیس جی. مارینِلی (Louis J. Marinelli) است که به‌عنوان رئیس موقت حزب ملی کالیفرنیا فعالیت کرده بود.

کمپین معتقد است که کالیفرنیا از قوانین فدرال متضرر شده است، اینکه مالیات این ایالت به دولت فدرال بیش از بودجه‌ای است که از آن دریافت می‌کند، اینکه ایالت احساس می‌کند از قدرت سیاسی در واشنگتن دی.سی. به‌دور افتاده و تفاوت سیاسی و فرهنگی بسیاری بین کالیفرنیا و بقیه کشور وجود  دارد.

✍کرمیت روزولت، یک استاد قانون اساسی در دانشگاه پنسیلوانیا، می‌گوید جدایی کالیفرنیا هیچ‌گاه رخ نخواهد داد زیرا به‌نفع آمریکا نیست. وی گفت: «امکان ندارد این اتفاق بیفتد، از اینکه مردم درباره آن سخن می‌گویند متعجب نیستم. اگر انتخابات سرنوشت دیگری می‌داشت اکنون تگزاس بود که سعی می‌کرد جدا شود، اما این کار واقع‌گرایانه نیست».

✍به نظر می رسد ایالت کالیفرنیا از نظر اقتصادی توانایی استقلال را دارد؛ چرا که یکی از قوی ترین و بزرگترین مکان های اقتصادی دنیاست، هم چنین یک ایالت ساحلی است و برای ارتباط با سایر کشورها محدودیتی ندارد.  اما تا استقلال راه زیادی در پیش دارد.

آخرین باری که برخی ایالت‌ها تلاش کردند که از آمریکا جدا شوند خونین‌ترین جنگ این کشور به وقوع پیوست: جنگ‌های داخلی (1865‌ــ1861) که منجر به مرگ 600 هزار آمریکایی شده و در نهایت با شکست جدایی‌طلبان جنوبی به پایان رسید.