دومین سمپوزیوم ژنتیک و سلول های بنیادی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلول های بنیادی،  با محوریت اصلی genome editing یا ویرایش ژنومی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شیرین فریور دبیر اجرایی دومین سمپوریوم ژنتیک و سلول های بنیادی با توضیحی در خصوص روش های نوین در ویرایش ژنوم بیان کرد: به طور کلی ویرایش ژنی یا genome editing به روش هایی اطلاق می شود که توسط انها قطعاتی از DNA حذف و اضافه می شود و طی این پروسه ژن های معیوب به وسیله ی نوکلئازهای طراحی شده که اصطلاحا قیچی های مولکولی خوانده می شون حذف (knocked out )، کاهش (knocked down ) و تغییر بیان میشوند. 

فریور با اشاره به برنامه ریزی این سمپوزیوم دو روزه بیان کرد: این سمپوزیوم با محوریت اصلی genome editing یا ویرایش ژنومی است، که در سه پنل اصلی دو روزه برگزار خواهد شد که روز نخست همایش اصلی و در روز دوم کارگاه بر اساس محورهای اصلی سمپوزیوم را داریم. 

دبیر اجرایی دومین سمپوزیوم ژنتیک و سلول های بنیادی گفت: پنل اول این سمپوزیوم  با عنوان New Era in Gene Editing Methods به بررسی متدهای جدید در زمینه ی ویرایش ژنی با تاکید بر روش نوین CRISPR/Cas9 می پردازد و پنل دوم در خصوص مبحث مهم مسائل قانونی و نکات اخلاقی در راستای ژن درمانی و سلول درمانی است.

فریور با اشاره به برگزاری پنل سوم این رویداد دو روزه بیان کرد: ( New Era in Gene Editing for Stem Cell-based Therapies ) به مباحث جدید ویرایش ژنی در زمینه ی درمان توسط سلول های بنیادی می پردازد، و  کلیه ی پنل ها توسط اساتید مطرح و به نام در این زمینه ارائه میشود.

دبیر اجرایی دومین سمپوزیوم ژنتیک و سلول های بنیادی گفت: در روز دوم سمپوزیوم با توجه به اهمیت روش CRISPR کارگاهی جهت استفاده ی علاقه مندان ارائه خواهد شد که در آن تکنولوژی ویرایش ژنوم با تاکید بر تکنیک جدید CRISPR بررسی خواهد شد.

محورهای سمپوزیوم

فریور گفت: معرفی روش های ویرایش ژنوم با تاکید بر تکنولوژی CRISPR/Cas9 و بررسی مزایا و معایب هر کدام ، همچنین کاربرد تکنولوژی CRISPR/Cas9 در پزشکی و درمان بیماریهای ویروسی مانند HIV و هپاتیت، درمان سرطان و ژن درمان، سلول درمانی ار محورهای اصلی این سمپوزیوم هستند که میتوان به آن اشاره کرد.

مدیر اجرایی این سمپوزیوم ادامه داد: از سویی دیگر معرفی کاربردهای تکنولوژی CRISPR/Cas9 در بیولوژی مولکولی با تاکید بر روشهای خاموشی ژن، افزایش و کاهش بیان ژنها همچنین معرفی نکات مهم در طراحی وکتورهای کریسپری به منظور ویرایش ژنوم سلولهای یوکاریوتی (جانوری، گیاهی و مخمر) و معرفی استراتژی های ex vivo  و in vivo در درمان بیماریهای انسانی و جانوری با استفاده از تکنولوژی CRISPR/Cas9از دیگر محور هاست که میتوان نام برد.

وی پرداختن به چالش های موجود در بحث های اخلاق زیستی و مالکیت فکری تکنولوژی CRISPR/Cas9 را رویکرد دیگر این سمپوزیوم معرفی کرد و گفت: از آنجایی که موفقیت کار با این سیستم کاملا به طراحی و برنامه ریزی دقیق اولیه بستگی دارد محور اصلی کارگاه را به آشنایی با نرم افزارهای کاربردی در ویرایش ژنوم با تکنولوژی CRISPR/Cas9، نحوه کار با نرم افزار ها ی مرتبط،  آنالیز نتایج بدست آمده، اختصاص داده ایم.