اکبر رنجبرزاده؛ با اشاره به اینکه جهان امروز درگیر جنگ اقتصادی است، گفت: در شرایطی که کشورهای ابرقدرت پشت سنگر تحریم و فشار اقتصادی پناه گرفته‌اند، تنها راه مبارزه عزم ملی در حمایت از تولید داخلی است.

پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری: اکبر رنجبرزاده؛ عضو هیئت رئیسه و نماینده مردم اسدآباد همدان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم حفظ استقلال کشور در همه زمینه‌ها، استقلال اقتصادی را یکی از ارکان این مهم دانست.

وی افزود: هر جامعه و کشوری برای اینکه بتواند در مناسبات بین‌المللی بر مواضع خود استوار باشد و در موضع ضعف قرار نگیرد، در وهلۀ اول نیاز دارد استقلال خود را در همه زمینه‌ها حفظ کند.

رنجبرزاده ادامه داد: یکی از مهمترین ارکان استقلال هر کشور، مقاوم و مستقل بودن اقتصاد و برآورده‌کردن نیازهای جامعه از دالان تولید داخلی است؛ البته این به‌معنای قطع ارتباط با دیگر کشورها و یا پرهیز از برقراری تعامل نیست بلکه به‌معنای حفظ ارزش‌های جامعه و افزایش توان کشور برای حضور نظامند در مناسبات جهانی است.

 عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، نیروی‌انسانی را مهمترین عامل پیشرفت و توسعه اقتصاد کشور برشمرد و اظهار داشت: بضاعت بسیار خوبی در این بخش وجود دارد و خوشبختانه کشور به لحاظ نیروی ‍‌‌انسانی تحصیلکرده با مهارت و قابلیت عملیاتی بالا، کمبودی ندارد. بهترین نمونه برای اثبات این ادعا پیشرفت‌های چشمگیر در سال‌های اخیر در حوزه صنایع موشکی و سلول‌‍های بنیادین و پیش از آن در دستیابی به فناوری هسته‌ای است.

نماینده مردم اسدآباد همدان در مجلس تصریح کرد: انسجام اجتماع نخبگانی و زمینه‌سازی برای فعالیت گروهی آنان و همچنین تسهیل بروکراسی اداری جهت روانسازی ورود و فعالیت گروه نخبگانی می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان‌ممکن اقتصاد کشور را بر مدار اجتماع نخبگانی پویا و پایدار کند.

رنجبرزاده با اشاره به موهبت‌های ذاتی موجود در کشور خاطرنشان کرد: داشته‌های سرزمینی خوب و کم‌نظیری در کشور وجود دارد اما باید دانست نگاه مصرفی زمینه‌ساز هدررفت این ظرفیت‌ها است. به عبارت بهتر این قابلیت‌های بالقوه طبیعی و ذاتی باید با تزریق اندیشه و توان نخبگانی باالفعل شوند.

وی رونق بخش‌های تولیدی خاصه در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان را امری مهم در دستیابی به نظام اقتصادی پویا قلمداد کرد و بیان داشت: گرچه واردات آسان‌ترین راه برای رفع نیازهای کشور است و حتی می‌تواند آرامش نسبی را در بازارسرمایه حاکم کند اما باید متوجه بود اینها کوتاه‌مدت هستند و واردات بی‌رویه و غیرضروری در درازمدت به بدنۀ اقتصادی و به تبع آن به استقلال کشور آسیب‌های جدی وارد خواهد کرد. از سوی دیگر رونق تولید علاوه بر اینکه زمینه‌ساز ارزآوری و رونق‌پایدار اقتصادی است در بخش اشتغال‌زایی نیز نتایج بسیار خوبی را در پی دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، مدیریت یک‌پارچه و سیاست‌های تشویقی را ازجمله راهکارهای رونق بخش تولیدات دانش‌بنیان برشمرد و گفت: اجتماع نخبگانی با ادبیات بازار و چارچوب روابط اقتصادی آشنا نیست، از سوی دیگر بروکراسی پیچیده نیز برای این افراد خسته‌کننده است بنابراین هدایت و حمایت از آنان باید با جدیّت بیشتری انجام شود.

نماینده مردم اسدآباد همدان در مجلس پشتیبانی از تولیدات دانش‌بنیان در بازارمصرف را یکی از شاخصه‌های حمایت از تولید داخل عنوان کرد و با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره ملی فرهنگی-هنری «ایران ساخت»، اضافه کرد: کنترل واردات و نگاه به صادرات در کنار تأمین نیازهای داخل از تولیدات بومی از اصول اساسی رونق تولید است. علاوه بر آن تصحیح الگوی مصرف نیز به عنوان اقدامی فرهنگی، باید جدی گرفته شود.

وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر جهان در جنگ اقتصادی است و این موضوع باید در باور مسؤولان و جامعه نهادینه شود. امروز کشورهای ابرقدرت پشت سنگر تحریم و فشار اقتصادی پناه گرفته‌اند و تنها راه مبارزه (مانند دوران جنگ تحمیلی)، عزم ملی است.