کاروان «راهیان جهاد کبیر» ابتکاری نو است که با همکاری ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قرارگاه مرکزی دانش بنیان شیخ بهایی فعالیت خود را آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بخشی از بازدیدهای کاروان «راهیان جهاد کبیر» با همکاری ستاد فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در راستای فعالیت های مشترک با رویکرد فرهنگسازی و معرفی اقتصاد دانش بنیان و آشنایی با فعالیت های فناورانه پارک های علم و فناوری برگزار می شود .

در این بخش از بازدیدها آشنایی با دستاوردهای عرضه شده توسط شرکت های مستقر در پارک‌ها و مراکز فناوری انتقال تجارب بدست آمده به گروه ها و افرادی که تازه در این راه قدم می گذارند. نشان دادن دستاوردهای جمهوری اسلامی و ترسیم جایگاه پیش روی نظام علم و فناوری کشور و در نهایت هویت بخشی و تعیین نقش برای نخبگان و فرهیختگان در تحقق سیاست های فناورانه کشور ، دنبال می شود.

مخاطبین این کاروان عمدتا از افراد تصمیم ساز، تصمیمم گیرنده و یا ایفاگر نقشی حتی کوچک در فرایند پیشرفت نظام علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان کشور هستند که به طور اجمالی صاحبان کسب و کار، صاحبان سرمایه، دانشجویان، دانش آموزان، اساتید، مسولان و مدیران علمی و پژوهشی سازمان ها و نهاد های دولتی، عمومی و خصوصی و اقشار مختلف تاثیرگزار در اکو سیستم اقتصاد دانش بنیان کشور هستند.

برگزاری کاروان های «راهیان جهاد کبیر» یکی از مفاد توافق نامه مابین قرارگاه شیخ بهایی (ره) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که بازدیدهای علم و فناوری خود را از پارک فناوری پردیس معاونت علمی آغاز کرده است.

حسین عبادی‌فر جانشین قرارگاه اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیان شیخ بهایی (ره) با اشاره به این که کاروان «راهیان جهاد کبیر» ذیل همکاری مشترک که میان این قرارگاه و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز به کار کرده است، گفت: طی یکی از بندهای این توافق نامه جریانسازی و گفتمان سازی در حوزه علم و فناوری با همکاری ستاد فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در دستور کار قرار گرفته است .

به گفته وی، بر همین اساس تصمیم گرفته شد تا با همکاری ستاد فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در فاز اولیه این بازدید ها از پارک فناوری پردیس معاونت علمی، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، باغ موزه علم و فناوری، مراکز رشد دانشگاه شریف و مجتمع فناوری این دانشگاه و غیره دوره - بازدید هایی با رویکرد اتصال عملی و عینی صاحبان سرمایه، ایده و مجریان حقیقی به منظور ایجاد بستر سازی های لازم برای ثبت اتفاقات ملموس و قابل رویت تدارک داده شود.

عبادی فر با اشاره به این که بازدید ها منحصرا به این بخش ها خلاصه نمی شود، افزود: همچنین در ادامه روند دنباله دار و هدفمند بازدید های کاروان های جهاد کبیر، بازدید از دستاوردهای نیروهای مسلح، سازمان های تحقیقات جهاد خودکفایی، پروژه های پارس جنوبی، سکوهای دریایی، دستاوردهای پژوهشگاه های نفت و نیرو و غیره برنامه ریزی و هدف گذاری شده است.

وی نتایج حداقلی این بازدیدها را برقراری ارتباط منطقی، کارگشا و مستقیم کارآفرینان و صاحبان سرمایه با شرکت های نوپا و نهاد های دست اندکار رسمی کشور در حوزه علم وفناوری و اقتصاد دانش بنیان دانست و افزود: دوره هایی نیز با موضوع دیپلماسی علم و فناوری با همکاری معاونت امور بین الملل و ستاد فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری، به منظور ایجاد حلقه ارتباطی واسط میان رایزن های علمی و اقتصادی، صاحبان صنایع و کسب و کار و شرکت های دانش بنیان با رویکرد معرفی و صادرات محصولات دانش بنیان نیز دیده شده است.

به گفته جانشین قرارگاه اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیان شیخ بهایی (ره) علاقه مندان می توانند با رجوع به آدرس اینترنتی سامانه کاروان راهیان جهاد کبیر برای شرکت در این بازدیدها ثبت نام کرده و از خدمات این بازدیدها بهره مند شوند.