دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) که معاون علمی و فناوری رییس جمهور رییس شورای سیاست گذاری آن است، با همکاری دانشگاه پوترا مالزی نشست تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی را با حضور دانشمندان برجسته جهان اسلام در کشور مالزی برگزار می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛  دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) اقدام به برگزاری نشست‌های علمی در جهت همکاری بیشتر دانشمندان برجسته جهان اسلام کرده است.

نخستین نشست با حضور پروفسور یاغی، برگزیده نخستین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) در حوزه علم و فناوری نانو، به‌عنوان مدرس و سخنران اصلی و با مشارکت فعال برجسته‌ترین دانشمندان جهان اسلام در این حوزه برگزار می‌شود.

از مهم‌ترین موضوعاتی که در این نشست مطرح خواهد شد، می‌توان به موضوع علم جهانی و ظهور آن به‌عنوان زبانی مشترک برای صلح و رفاه، بررسی وضعیت کشورهای اسلامی در تولید علم و فناوری نانو و مسائل و راهکارهای همکاری علمی میان کشورهای اسلامی اشاره کرد.

کاربردهای چارچوب‌های فلز آلی در انرژی پاک، یکی از موضوعات سخنرانی پروفسور یاغی در این نشست است.  همچنین پروفسور جکی یینگ یکی دیگر از برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) که در این نشست حضور دارد درباره نانو فناوری از تحقیق تا تجاری‌سازی صحبت و سخنرانی خواهد کرد.

در این نشست تخصصی دو کارگاه و ورک شاپ آموزشی با موضوعات بایدها و نبایدهای پتنت( ثبت اختراع) و چگونگی چاپ مقالات با اثرگذاری بالا برای مدعوین برگزار خواهد شد.

این نشست به مدت ۵ روز از ۲۹ آذر الی ۳ دی سال جاری و با همکاری دانشگاه‌ پوترا مالزی(UPM)، در کوالالامپور برگزار می‌شود.
جایزه مصطفی(ص)، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. این

جایزه به احترام نام پیامبر اسلام(ص) و به دلیل تأکید بسیار آن حضرت به علم‌آموزی، به نام یکی از القاب ایشان، مصطفی(ص)، به معنای برگزیده نام‌گذاری شده است.

این جایزه با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند.

همچنین این جایزه پیشگام توسعه روابط منطقه‌ای نهادهای علمی و فناوری در کشورهای اسلامی است و با تقویت ارتباط علمی میان دانشمندان و پژوهشگران جهان اسلام به رشد و تعالی علمی در کشورهای اسلامی کمک خواهد کرد.
چهار رشته «علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «علم و فناوری زیستی و پزشکی»، «علم و فناوری نانو» و «کلیه زمینه‌های علم و فناوری» تحت پوشش جایزه مصطفی(ص)  قرار می‌گیرد.

برگزیدگان در هر رشته علاوه بر دریافت لوح و مدال مخصوص جایزه، مبلغ ۵۰۰ هزار دلار جایزه ویژه نیز دریافت می‌کنند که مبلغ آن از محل موقوفات جایزه تأمین می‌شود.

براساس سند اجرایی جایزه مصطفی(ص)، دکتر سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) رییس شورای سیاست‌گذاری و مهدی صفاری نیا (رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی) دبیر شورای سیاست‌گذاری این جایزه است.