توسط جمعی از محققان دانشگاه صنعتی شریف در تیم تحقیقاتی طب‌نت، برای نخستین بار در کشور، گجت فشار خون در حوزه سلامت طراحی و تولید شده است که حتی در زمانی که بیمار از سلامت کامل سیستم قلبی عروقی برخوردار نیست نیز به سنجش فشار خون می‌پردازد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمد حلاجیان مدیر بخش سخت‌افزاری طراحی و ساخت گجت سلامت فشار خون با اشاره به اینکه تعداد متغیرهای زیادی در فاکتورهای مراقبت از بدن و سلامت بدن وجود دارند گفت: گاهی اوقات مشخص شدن آنکه شما در وضعیت مناسبی هستید سخت است و امروزه گجت‌های موجود در بازار با کارایی‌های شگفت‌انگیزشان می‌توانند به شما در این زمینه کمک زیادی کنند.

حلاجیان در ادامه گفت: امروزه دستگاه‌های هوشمند بسیاری با استفاده‌های آسان و مناسب در منازل وجود دارند. آنها به شما این اجازه را می‌دهند تا فشار خونتان را اندازه‌گیری کنید و حتی احتمال ابتلا به برخی بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز پیش‌بینی کنید. ولیکن، متاسفانه دستگاه‌های فشارخون فعلی دارای یک دستبند یا بازوبند بادشونده هستند و معمولا با حضور پرستار و در مواقعی که بیمار هوشیار است استفاده می‌شوند. این امر باعث محدودیت امکان استفاده از آنها می‌شود و امکان استفاده دائمی از آنها در طول روز وجود ندارد. همچنین، خود این دستگاه‌ها به دلیل ساختاری که دارند مسبب فشارهایی بر روی سیستم قلبی و عروقی می‌شوند.

وی افزود: اما گجت طراحی شده در تیم تحقیقاتی طب‌نت، فاقد این دستبند یا بازوبند بادشونده است و قابل تعبیه در یک ساعت مچی نیز هست و این امکان را می‌دهد تا حتی در مواقعی که فرد از سلامت کامل سیستم قلبی عروقی برخوردار نیست نیز به طور مداوم فشار خون فرد را مانیتور کند، و مانند نمونه‌های موجود در بازار باعث ایجاد درد و مخصوصا فشار به سیستم قلبی‌ و عروقی نمی‌شود. همچنین گجت طراحی شده که با حمایت ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و میکروالکترونیک معاونت علمی انجام شده است، کاملا در حد استانداردهای بین‌المللی است و می‌تواند در خارج از کشور نیز مجوزات لازم را بگیرد.

این فعال حوزه فناوری با اشاره به نوع سیستم طراحی شده این گجت بیان کرد: پروژه طراحی شده به صورت یک اکوسیستم کامل سلامت طراحی و پیاده‌سازی شده است که به صورت کار آمد از سه بخش گجت، اپلیکیشن موبایل و سرورهایی که حاوی اطلاعات سلامت افراد هستند تشکیل شده است. وی گفت: بخش سخت‌افزار گجت‌های طراحی شده حاوی  اطلاعات حیاتی است. این اطلاعات که سابقه علائم قلبی و فشار خون فرد است می‌تواند توسط متخصصان و پزشکان مورد استفاده قرار بگیرد.

حلاجیان با بیان اینکه نمونه‌های فعلی در بازار به دلیل داشتن یک دستبند یا بازوبند، مستعد آلودگی نیز می‌باشند، گفت: متاسفانه نمونه‌های فعلی در بازار مخصوصا در محیط‌های بیمارستانی از آلودگی زیادی برخوردارند، اما نمونه‌های طراحی شده، از این مشکل مبرا می‌باشند.