علیرضا محجوب گفت: جشنواره ایران‌ساخت با تحقق رسالت خطیر فرهنگ‌سازی که بر دوش خود دارد می‌تواند موجب اصلاح رفتار و عادات نادرست جامعه مبنی بر بی‌توجهی به توانمندی داخلی و ارزش نهادن به کالای غیر ایرانی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، علیرضا محجوب نماینده مجلس شورای اسلامی، اصلاح عادت نادرست تقاضا و توجه به کالای خارجی را نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و افزود: این فرهنگ نادرست بی توجهی به تولیدات داخلی ناشی از برداشت و رویکرد نادرست فرهنگی است که در فرهنگ تقاضا و امیال جامعه ریشه دارد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر فرهنگ مصرف و تقاضای جامعه علیه تولید داخلی عمل افزود: از آن‌جایی‌که عمده تمنیات و تقاضاها مبتنی بر یک کارکرد  و برداشت نادرست فرهنگی است، بنابراین حمایت از تولید دانش‌بنیان در نگاه مردم به یک ضرورت و یک فرهنگ بدل نشده است.
این نماینده مجلس، تمایل روزافزون به مصرف کالاهای تجملی و خارجی فراتر از نیاز واقعی را ناشی از فرهنگ نادرست خواست‌ها و تمایلات دانست و افزود: سال‌هاست که توجه نکردن به تولیدات داخلی و تمایل بی‌رویه به برندهای خارجی، موجب شده است تولیدکنندگان داخلی از تولید دست بکشند که ریشه‌های این موضوع کاملا فرهنگی است.

محجوب ادامه داد: این موضوع فرهنگی از درآمدهای اضافی نشأت می‌گیرد و وجود درآمدهای کلان، چنین هزینه‌هایی را نیز اقتضا می‌کند البته این فرهنگ نادرست، از طبقه اشرافی به طبقه متوسط در حال تسری است و نشانه‌های آن را در مصرف طبقات پایین‌دست جامعه نیز شاهدیم.

رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، جشنواره ملی ایران‌ساخت را گام مطلوبی در جهت اصلاح فرهنگ تقاضای کالای خارجی دانست و افزود: جشنواره ایران‌ساخت با تحقق رسالت خطیر فرهنگ‌سازی که بر دوش خود دارد می‌تواند موجب اصلاح رفتار و عادات نادرست جامعه مبنی بر بی‌توجهی به توانمندی داخلی و ارزش نهادن به کالای غیر ایرانی شود.

وی افزود: مسئولان کشور از جمله مجلس  وظیفه و مسئولیت تام دارند تا با ایجاد زمینه‌های فرهنگی لازم، مانع از گسترش این روند شوند و برای تحقق این موضوع، اقدامات فرهنگ‌ساز مانند برگزاری جشنواره‌ها امری ضروری است که جشنواره می‌تواند در تبدیل شدن  این فرهنگ نادرست به فرهنگ وارونه خود گام‌های مهمی بردارد.

جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»، 15 آذرماه 1395 است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وب‌سایت www.iransaakht.ir  مراجعه کنند.