ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی نخستین همایش شرکت‌های دانش‌بنیان لیزر و فوتونیک را 29 آذرماه 95 برگزار می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  فناوری لیزر در ‌حال‌حاضر جزو فناورهای پیشرفته در سطح جهانی محسوب می شود و روند توسعه روز‌افزون آن خیره‌کننده است. اگرچه از عمر لیزر بیش از 50  سال نمی‌گذرد ولیکن در سال‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای در جهان پیدا کرده است، به‌ گونه ای که بسیاری از زمینه‌های اصلی رشد و فناوری و توسعه صنعتی به آن مرتبط شده و انجام بسیاری از پژوهشهای حساس و راهبردی که امروزه در مراکز علمی و پژوهشی جهان صورت میگیرد و حتی برخی فرآیندهای پیچیده صنعتی، بدون آن امکان‌پذیر نیست. بنابراین، استفاده از فناوری لیزر را میتوان در زمره ضروریات توسعه و پیشرفت یک کشور دانست.

لیزر کاربردهای فراوانی در بسیاری از زمینه‌‌‌‌‌ها؛ از جمله صنعت، پزشکی، مخابرات، کاربردهای نظامی، آزمایشگاهی و تحقیقاتی دارد. قابلیت‌‌‌‌‌های متنوع لیزر در مرزهای علم و فناوری غیرقابل‌انکار است و می‌تواند نقش مهمی را در ارتقاء بخش‌‌‌‌‌های مختلف و خلق فناوری‌‌هایی نوین و پیشرفته که به افزایش قدرت علمی، اقتصادی و توسعه امکانات دفاعی کمک کنند ایفا کند.

جمهوری اسلامی ایران نیز با استفاده تجربیات 40 ساله تحقیقاتی خود در حوزه لیزر از حدود ده سال پیش فعالیت خود را برای دستیابی و توسعه فناوری‌های جدید لیزر آغاز و با تعریف و ابلاغ مأموریت‌های کلان ملی و راهبردی به آن اقدامات خود را در این عرصه مدیریت کرد که به لطف خداوند متعال و عنایت ویژه مسؤولین امروز شاهد دستاوردهای ارزنده‌ی کشور در این فناوری هستیم.

ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی در خردادماه  1395 ایجاد شد. هدف از ایجاد این ستاد به‌عنوان یک نهاد فراسازمانی ملی، هماهنگی دستگاه‌های مرتبط دولت و سازمان‌ها و نهادهای مردمی و تشکل‌های خصوصی است که بتواند تعاملات بین دستگاهی برای رسیدن به هدف‌های مشخص را پیگیری و اجرا کند.

همچنین توجه به فناوری لیزر در برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت توسعه اقتصادی و صنعتی کشور است.

از بعد ملی درشرایط فعلی حرکت ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی در راستای کمک به روند سریع توسعه کشور در علم و فناوری است و علاوه بر ایجاد غرور ملی برای ملت شریف ایران، بر اهمیت و نقش محوری فناوری لیزر در روند توسعه کشور تأکید دارد و از بعد بین‌المللی، نمایش قدرتی در پیشرفت کشور در عرصه علم و فناوری است.

هدف از اجرای همایش شرکت‌های دانش‌بنیان لیزر و فوتونیک

هدف از برگزاری نخستین همایش شرکت‌های دانش‌بنیان لیزر و فوتونیک آشنایی شرکت‌های دانش‌بنیان با روند حمایت‌های ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، برنامه‌ی آتی ستاد، افق و چشم‌اندازی که برای توسعه فناوری لیزر پیش‌بینی می‌شود .

هم‌چنین در نظر است با حضور خبرگان فعال درحوزه لیزر در این همایش و فراهم کردن شرایط پرسش و پاسخ و ایجاد ارتباط نزدیک صنعت‌گران ، خبرگان و دستگاه‌های ذی‌ربط زمینه تبادل نظربین بازیگران اصلی این حوزه را فراهم کند.

ضرورت برگزاری همایش شرکت‌های دانش‌بنیان لیزر و فوتونی

امروز شرایط نظام اسلامی ایجاب می‌کند تا الگویی اثرگذار با ویژگی‌هایی همچون دانش‌محوری، تعهد ارزش‌مدارانه و شایسته‌سالار برای سازماندهی حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور به‌کار گرفته شود. در این راستا، تعامل و همفکری اهالی صنعت، سیاست‌گذاران و مصرف‌کنندگان در سراسر زنجیر عرضه تا تقاضا در صنایع مختلف ضروری است.

برگزاری همایش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی به‌عنوان گامی در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان ضروری است. در این همایش لزوم آشنایی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه لیزر با برنامه‌های ستاد توسعه لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، لزوم آشنایی شرکت‌های دانش‌بنیان با چگونگی فرآیند حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و سرپرستی امور شرکت‌های دانش‌بنیان، لزوم ایجاد بستر تعامل بین شرکت‌ها و دانشگاهیان (خبرگان) و دستگاه‌های ذی‌ربط با حوزه با هماهنگی دولت و  ایجاد انگیزه برای راه‌اندازی شبکه‌های فناوری و تکمیل چرخه فناوری تا بازار (زنجیره ارزش شرکت‌ها) بررسی می‌شود.

همچنین لزوم معرفی برنامه‌های ترویجی ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، جمع‌بندی پرسشنامه‌ای جامع از تمامی فعالان و خبرگان این حوزه برای تجمیع در سیاست‌گذاری و تدوین سند‌ راهبردی جامع لیزر، ایجاد فضای پرسش و پاسخ با حامیان صنعت لیزر برای شرکت‌ها و فعالان این حوزه، بیان استقرار دستگاه سیاست گزار و حامی برای ایجاد انگیزه در راستای توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی و جمع‌بندی اطلاعات مورد نیاز از شرکت‌های دانش‌بنیان برای برنامه‌ریزی بهتر در راستای توسعه صنعت از ضرورت‌های برگزاری این همایش محسوب می‌شود.

شرکت‌کنندگان همایش شرکت‌های دانش‌بنیان لیزر و فوتونیک

شرکت‌کنندگان این همایش مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه لیزر، فوتونیک هستند. همچنین  خبرگان برجسته و اعضای هیأت‌های علمی دانشگاهی، مدیران نهادها و سازمان‌های ‌ذی‌ربط در این همایش شرکت می‌کنند.

از دیگر افرادی که در این همایش شرکت خواهند داشت می‌توان به  معاونین، مدیران و دبیران توسعه فناوری و نیز اعضای شورای عالی لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی اشاره کرد.

نخستین همایش شرکت‌های دانش‌بنیان لیزر و فوتونیک توسط ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 29 آذرماه 95، ساعت 8 صبح الی 14:30 در مرکز مطالعات بهره‌وری سرمایه انسانی سازمان مدیریت صنعتی- سالن 135 نفره پویش برگزار می‌شود.