در این شرایط در چه سرمایه‌گذاری کنیم؟ حسابهاى بانکى؟ دلار؟ طلا؟ پوند؟ مسکن؟ سهام؟ لوازم منزل؟

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در اینجا مى خواهم از فرصت استفاده کنم و به جاى ماهى، ماهیگیرى یاد دهم. اصل پایه اى سرمایه گذاریها، چه خرد و چه کلان ، چه خصوصى و چه عمومى، چه فردى و چه گروهى، یکى است: متنوع سازى.

بر خلاف آنچه که ایرانیان درباره رفتار پولدارها مى اندیشند تعیین دقیق زمان وقائع در بازار و ابن الوقت بودن کلید موفقیت نیست. بلکه راه شکست است. آنها که به دنبال باد از بازارى به بازارى و از یک دارایی به دیگرى در هروله اند بازندگان اصلى هستند. برندگان با طمانینه برنامه بلندمدت سرمایه گذارى می ریزند و اجرا مى کنند.

پس  رفتار گله وار سه سال اخیر ایرانیان در تمرکز کل دارایی ها در حسابهاى سپرده بانکها همانقدر اشتباه است که حمله سوداگرانه به بازارهاى ارز و طلا.

توصیه مى کنم ساعتى خلوت کنید و بیاندیشید که بهترین ترکیب داراییهاى مورد علاقه تان چیست؟ مثلا ٢٠-٣٠ درصد مسکن، ٢٠-٣٠ درصد پول نقد، ٢٠-٣٠ درصد اوراق مشارکت و سپرده هاى بانکى، ٢٠-٣٠ درصد سهام، ٢٠-٣٠ درصد طلا و سرمایه گذارى هاى ارزى.

مرحله بعد آنالیز شکاف است. از هر گروه دارایی چه میزان دارید و تا هدف مورد نظر خود چقدر فاصله مثبت یا منفى دارید. 

سپس برنامه ریزى زمانى کنید که به تدریج مثلا شش ماه به سبد دارایی مورد نظر  خود که کاملا متنوع سازى شده برسید.

اگر این راه را برگزینید همواره در روندهاى مثبت بازار شریکید و در عین حال روندهاى منفى نمی تواند شما را به ورشکستگى کشاند.

پ.ن. مواظب باشید أسیر جو روانى بازار نشوید که هم به شما ضربه مى زند و هم به کشور.